2014-04-27, 12:37
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det hindrar inte mig från att ha en annan uppfattning än HR. Alibit är falskt därför att det baseras på osanna uppgifter.

Med största sannolikhet falskt.

Finns en anledning till varför AN vill ha förhöret utskrivet efteråt.

Usch. Paret ljuger obehindrat inför polis.
Citera
2014-04-27, 12:41
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Men hur var det nu? Andras tyckande och åsikter berör dig ju inte...

Alldeles riktigt ..

Jag kan mycket väl tänka mig att KJ:s "utspel" i tingsrätten vilket Olsson tog upp och antydde i hovrätten beträffande Berg var en dimridå som hörde till pjäsen - Thomas Olsson ovetandes ..
Citera
2014-04-27, 12:44
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
"Som ovan nämnts har hovrätten inte kunnat konstatera några avgörande brister i
utredningen såvitt avser en alternativ gärningsman. Kristoffer Johansson har påpekat
att en möjlig gärningsman kan vara Micael Berg."

Kan väl ses som en del i "klappjakt"

Nej, det liknar inte ens en "klappjakt" med en bakbunden jägare .. Snarare spel för galleriet.
Citera
2014-04-27, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag belade just att alibit är falskt, därför att det baseras på osanna uppgifter. Paret MB/AN:s motstridiga uppgifter kan inte vara sanna.

Du hävdar att VB har gått och setts av vittne ca 21.30,

KJ har i olika förhör lämnat olika tidpunkter när VB lämnade lgh (vilket hon inte gjorde för egen maskin, min anm.), hur tolkar du hans olika tidpunkter, vilken tid är i sådant fall sant och vilken tid är falsk i de olika förhören och vad han lämnar i TR.

Jag ställer frågan för detta är den nivån du huserar i tråden likt en "tjalle tvärvigg" som måste få sista ordet.
Citera
2014-04-27, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Alldeles riktigt ..

Jag kan mycket väl tänka mig att KJ:s "utspel" i tingsrätten vilket Olsson tog upp och antydde i hovrätten beträffande Berg var en dimridå som hörde till pjäsen - Thomas Olsson ovetandes ..

Ja vid det här laget vet vi vad du kan tänka dig. Du ser detaljerna va? ...eller snarare anpassar dom på samma sätt som du väljer att bemöta inlägg här.

Men faktum är ändå...att fler hellre lutar sig på Lagros teori än din. Badkarsförsedd minibuss...och mycket talar för att den "pimpats" av café bärs gänget...dom håller ju för närvarande på med ett lika seröst projekt.
Citera
2014-04-27, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Med största sannolikhet falskt.

Finns en anledning till varför AN vill ha förhöret utskrivet efteråt.

Usch. Paret ljuger obehindrat inför polis.

Alibi är vattentätt och baseras på av varandra oberoende uppgifter och kontroller av länsman.
Var helt lugn att paret har nagelfarits inpå skinnet vilket kan ske dolt på många vis.
Citera
2014-04-27, 13:08
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ja vid det här laget vet vi vad du kan tänka dig. Du ser detaljerna va? ...eller snarare anpassar dom på samma sätt som du väljer att bemöta inlägg här.

Men faktum är ändå...att fler hellre lutar sig på Lagros teori än din. Badkarsförsedd minibuss...och mycket talar för att den "pimpats" av café bärs gänget...dom håller ju för närvarande på med ett lika seröst projekt.

Pimpin' ain't easy .. Men Lagros badkarsvariant är trots allt långt troligare än en ensam KJ vid knivarna. Säger ju en del ..
Citera
2014-04-27, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Alibi är vattentätt och baseras på av varandra oberoende uppgifter och kontroller av länsman.
Var helt lugn att paret har nagelfarits inpå skinnet vilket kan ske dolt på många vis.

Men det förstår du väl...står det inte i fuppen så har det inte hänt. Och där måste ju allt stå för hur ska vi annars få ta del i allt och bilda oss en uppfattning utan antaganden, gissningar och förutfattade meningar? Nej fuppen tar upp allt som cirkulerat i utredningen och skulle det fattas något så är det ju naturligtvis mörkläggning, undanhållande av bevis samt vänskapskorruption som ligger bakom
Citera
2014-04-27, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Om du på fullt allvar tror att paret MB/AN inte på något sätt är inblandad i händelserna som ledde till Vatchareeyas död så är det din huvudvärk ..

Eftersom de inte på något sätt har med mordet att göra utan mördaren är och förblir KJ så slipper jag huvudvärk.
Dock så lär du med dina vansinniga teorier få kronisk huvudvärk för du kommer aldrig till sans.
Citera
2014-04-27, 13:16
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Nej det tror jag inte, det tror jag är Olssons egna verk, han lyckades helt enkelt i sin slutplädering
att komma med en oväntad rubricering som påverkade domarna på exakt rätt ställe i huvudförhandlihgen.
Vid en närmare titt kan man se att TO redan från sin sakframställan visste vart han var på väg. Olssons sakframställan känns noga planerad, varken för lång eller för kort, han vet redan här vad han skall angripa i sin slutplädering, nämligen den undermåliga utredningen som gör att åklagarna endast kommer upp i dråp.
TO pratar om att antalet hugg talar för att gm befann sig i affekt, men det finns fog för att i det här fallet kraftigt understryka att KJ gillade att döda - ja, i själva verket lekte han krig dagarna i ända, samlade på knivar och airsoftvapen, gick omkring iklädd uniform och understundom gasmask, diskuterade det perfekta brottet med sina kompisar, publicerade styckningsfilmer på sin facebook, osv. En av förhörsdialogerna kan citeras:
Citat:
F: Mmm. Vad tänkte du på?
H: Nä, det försvann.
F: Ja.
H: Försvann pup... [Här ser KJ mordscener framför sig; de rycker närmare; kommer upp till ytan; han blir nervös.]
/.../
...då hade ni liksom hittat så mycket mer grejer, teknisk bevisning mot mig fingernagel... jag vet inte, hårstrån eller hud.
Varför skulle de hitta en "fingernagel"?

Förutom en hund kan också en katt ha gått åt; hans förra flickvän berättade under ett av förhören i FUP att KJ skaffat sig en katt strax efter att hunden sänkts i älven. - Vad hände med denna katt?

TO säger emot sig själv när han menar att det inte finns något i KJ:s personlighet som visar att han är en person som inte i första taget brusar upp och tappar koncepterna - samtidigt som han i vetskapen om de många bevisen mot KJ pläderar för att mordet måste rubriceras som ett affektbrott men att det inte finns någonting som tyder på att KJ skulle ha gjort sig skyldig till ett sådant. Trots att KJ var extremt ansatt under åklagarförhören ska han enligt TO inte vid ett enda tillfälle ha tappat fattningen.

TO poängterar att KJ är en lugn person; en person som inte blir kränkt, utan lever i sin lilla bubbla. Men denna person, visar det sig, kan - när han är på det humöret - plötsligt få för sig att koppla ett strypgrepp om sin flickväns hals.

TO refererar till en inte helt applicerbar HD-dom* där 64 knivhugg utdelats och att man i denna dom menat att det med så många hugg utdelade brottsrubriceringen skulle vara dråp:
*http://www.juridicum.su.se/process/bevis/NJA/1995s464.htm
Efter att RÅ överklagat till HD dömdes den åtalade här för dråp (två justitieråd var av skiljaktig mening och ville döma för mord).

Å ena sidan konstaterar TO att KJ aldrig tappar fattningen; att det i KJ:s person inte finns något som talar för ett affektbrott; å andra sidan försöker han övertyga rätten om att mordet på VB pga de många huggen måste rubriceras som dråp. TO:s försök att här sätta fokus på MB måste anses som en misslyckad ansats som gjorde hans försvar av KJ till en haltande historia utan motsvarighet i verkligheten: liklukt och VB:s blod i KJ:s bil, KJ:s DNA på KJ:s vrist (som enligt sakkunnig ej bör ha funnits kvar efter den sexakt KJ så verklighetsfrånvänt - men förslaget - orerat om), VB:s DNA på tejprulle, obevakade turer kring ödehuset, osv.

Sammanfattningsvis försöker TO misstänkliggöra en i utredningen redan avförd person och menar att VB:s många sårskador tyder på ett häftigt känsloförlopp samtidigt som han slår fast att ingenting talar för att KJ kan ha begått ett affektbrott.

Att TO vann gehör i HR beror inte bara på KJ:s diagnos och att KJ måhända tidigare (under sitt tablettexperimenterande) visat prov på oregerliga handlingar; det beror också på HR:s oförmåga att sätta ihop alla i fallet ingående delar. Inkompetensen visar sig i ett domslut där gm – utan annan täckning än det som avhandlats bakom lyckta dörrar och som kan antas röra en långt tidigare utspelad händelse - ursäktas genom antagandet att VB provocerat KJ.
Senast redigerad av letsdoit 2014-04-27 kl. 13:21.
Citera
2014-04-27, 13:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Du bör skriva "Jag anser alibit är falskt" Så länge HR anser alibit är ok så är det väl det. Sedan vad du anser är en annan femma. Man kan nog bli/vara hur anal som helst och stryka ett alibi som uppger en person burit en röd tröja och det visar sig att tröjan var blå. Det är på den nivån ditt resonemang uppehåller sig. Njäe, någon bra försvarsadvokat hade du inte blivit.
Ska jag skriva "Jag anser att VB är död" också, om jag ska säga "Jag anser" om mina påståenden? Ett alibi på osanna uppgifter är falskt, oavsett vad någon anser. HR tog del av MB:s vittnesmål, anser jag, inte AN:s, anser jag, och kunde inte inse att alibit var falskt.
Citera
2014-04-27, 13:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Du hävdar att VB har gått och setts av vittne ca 21.30,

KJ har i olika förhör lämnat olika tidpunkter när VB lämnade lgh (vilket hon inte gjorde för egen maskin, min anm.), hur tolkar du hans olika tidpunkter, vilken tid är i sådant fall sant och vilken tid är falsk i de olika förhören och vad han lämnar i TR.

Jag ställer frågan för detta är den nivån du huserar i tråden likt en "tjalle tvärvigg" som måste få sista ordet.
Jag har inte hävdat att VB har setts av vittne ca 21:30. Jag vet inte vad som hände, så jag hävdar ingenting.

När uppgav KJ någon annan tid än 21? Varför uppgav AN att hon kom hem en timme efter maken, när de reste hem tillsammans? Varför kom hon hem en halvtimme efter maken i senare förhör? Är det bara KJ som måste hålla fast vid en tidpunkt för att vara trovärdig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in