2014-04-26, 06:22
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Fast det där sista är lite "damned if you do, damned if you don't"-resonemang. Hade han förnekat all form av fysisk misshandel mot sin fru hade det garanterat spekulerats här i tråden om att han säkert ljög för att inte framstå i dålig dager och inte verka mer misstänkt. Samma som med alibit. Hade det varit bättre hade folk suttit här i tråden och anklagat det för att vara fabricerat. Man kan ju dra upp episoden med Flygare också. Även den berättade MB om frivilligt vid förhöret den 9:e maj. Ska det ses som misstänkt? Hade det då också varit misstänkt om han förtigit detta i förhöret och erkänt först vid den konfrontation om saken som antagligen skett efter att polisen förhört Flygare?

Dubbel bestraffning - visst! Fast det sig motsäger inte att han kan ha resonerat på det viset. En inbiten lögnare vet hur han ska manipulera för att verka trovärdig.
Citera
2014-04-26, 06:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det kan man.

Av någon anledning är MB väldigt bestämd att dessa akter skedde i hans Terrano (?). En stor - som jag förstått - bil att värma upp.

Är det den han sålde/gav bort?

VB nämner på fb att hon bara är hans "rk", vilket han själv medgett vid förhören. En Terrano, en skogsväg och max 2 min. Mera avancerat än så är inte att räkna med.

Ja, det var väl den bilen han gav bort.
Citera
2014-04-26, 08:23
Medlem
findays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Japp, så är det. Inte nog med det, det är en försöksverksamhet, så det är en jävla tur vi har en hundförare som garanterar att hunden aldrig tidigare har missat.
Jag kan inte få bort en bild från näthinnan riktigt. Tänk om det va en schimpans som va en jäkel på liklukt. I skuffen hoppar en vilt tjattrande apa jämnfota pekar med ena handen ner i mattan kliar sig i huvudet med den andra medans Ul* står bredvid hurrande med en banan i högsta hugg. Huh.
Jag vet inte vad du vill åstakomma med din post, men säger du själv att om chimpansen var en jäkel på likdoft så vore det ju ganska dumt att inte använda den.
Jag skulle vara mer orolig om du hade något med en utredning att göra än chimpansen.
Citera
2014-04-26, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finday
Jag vet inte vad du vill åstakomma med din post, men säger du själv att om chimpansen var en jäkel på likdoft så vore det ju ganska dumt att inte använda den.
Jag skulle vara mer orolig om du hade något med en utredning att göra än chimpansen.

Jag stör mig på att man litar på ett djurs markering utan att det finns något konkret bevis. Hunden har bara hittat en doft, inget annat.
Citera
2014-04-26, 10:53
Medlem
Täcke och kuddespåret:
JJ säger att JJ 2 lastade in ett täcke och kudde som hon hade i sanden. Hon lade även
in en kamera och mobiltelefon i bagageluckan. JJ körde JJ 2 och pojkvännen till hans
bostad... i Boden och den andra killen till Bodsvedjan. JJ 2 tog inte ut sina
saker från bagaget när de hoppade av. (FUP s.1151)
JJ påstår i förhör (ljudband) att han hämtade dem vid Aldersjön den 18 maj, det gör även KJ. Vidare uppger JJ att KJ bagage såg precis ut som vid aldersjön som när polisen hämtade bilen vid föräldrahemmet. (ljudband). JJ 2 uppger att det var fest i aldersjön den 17 maj.

Om nu kameran och mobilen lämnades kvar i KJ bagage, JJ 2 inte har varit i kontakt med honom efter den 17 maj och båda sakerna är borta; vart är då kameran och mobilen? Vad står det i sms i denna mobil, vem fler kan ha använt kameran och mobilen efter den 17 maj? mastuppkopplingar för denna mobil i perioden 17-23 maj?

Om inte annat så kanske JJ 2 mobil kan ge lösningen på KJ rörelser med sin bil om den legat kvar i bilen, eller rent av använts av KJ för att prata utan att röja sin position. Polisen borde kolla upp vad som hänt med JJ 2 mobil, mobiltrafik, sms och mastuppkopplingar i perioden 17-23 maj.
Citera
2014-04-26, 12:12
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Täcke och kuddespåret:
JJ säger att JJ 2 lastade in ett täcke och kudde som hon hade i sanden. Hon lade även
in en kamera och mobiltelefon i bagageluckan. JJ körde JJ 2 och pojkvännen till hans
JJ påstår i förhör (ljudband) att han hämtade dem vid Aldersjön den 18 maj, det gör även KJ. Vidare uppger JJ att KJ bagage såg precis ut som vid aldersjön som när polisen hämtade bilen vid föräldrahemmet. (ljudband). JJ 2 uppger att det var fest i aldersjön den 17 maj.

Om nu kameran och mobilen lämnades kvar i KJ bagage, JJ 2 inte har varit i kontakt med honom efter den 17 maj och båda sakerna är borta; vart är då kameran och mobilen? Vad står det i sms i denna mobil, vem fler kan ha använt kameran och mobilen efter den 17 maj? mastuppkopplingar för denna mobil i perioden 17-23 maj?

Om inte annat så kanske JJ 2 mobil kan ge lösningen på KJ rörelser med sin bil om den legat kvar i bilen, eller rent av använts av KJ för att prata utan att röja sin position. Polisen borde kolla upp vad som hänt med JJ 2 mobil, mobiltrafik, sms och mastuppkopplingar i perioden 17-23 maj.

Låg inte kamera och mobil kvar i bilen när polisen tog den?
Citera
2014-04-26, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag har inte sett naan lista i FUP över föremaal som hittats i bakluckan paa KJ:s bil; men jag kan ha översett det förstaas
Citera
2014-04-26, 12:33
Medlem
Citat:
Täcke och kuddespåret:

De har ju beslagtagit en kamera och en till mobil. Täcket låg i bagaget som de sagt.
Citera
2014-04-26, 13:09
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag stör mig på att man litar på ett djurs markering utan att det finns något konkret bevis. Hunden har bara hittat en doft, inget annat.

Tror du polis, räddningstjänst och militär använder hund för skojs skull?
Citera
2014-04-26, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag undrar om hovrätten vågat använda hans påstådda affektiva beteende för en dråpdom om inte affektivt syndrom smitit in i DSM V.

Nej det tror jag inte, det tror jag är Olssons egna verk, han lyckades helt enkelt i sin slutplädering
att komma med en oväntad rubricering som påverkade domarna på exakt rätt ställe i huvudförhandlihgen.
Vid en närmare titt kan man se att TO redan från sin sakframställan visste vart han var på väg. Olssons sakframställan känns noga planerad, varken för lång eller för kort, han vet redan här vad han skall angripa i sin slutplädering, nämligen den undermåliga utredningen som gör att åklagarna endast kommer upp i dråp.

Detta var absolut inte åklagarna beredda på vilket syns i deras sakframställan, som var allderles
för lång och tydligt försökte dom i den gardera sig mot allt men missade dråp vilket retade upp
damerna något nog. Att Olsson överrumplade åklagarna bekräftar dom genom att stå i media
och skrika: vem har hört talas om styckdråp?.

Jag tror även domstolen blev överraskad över Olssons slutplädering om dråp,
otroligt skickligt gjort av TO att undvika brottsrubriceringen i sin sakframställan och istället
hålla på den. Det var nog detta som gjorde att Olsson fick domstolens gehör.
Domskälen i just anledningen till att man valde dråp istället för mord p g a KJ:s säregna personlighet känns halvdan och ordet affekt missbrukas. Det känns absolut inte som det finns någon djupare tanke bakom detta och manualen DSM har nog aldrig öppnats, det tycker jag bekräftas i dessa rader.

Citat:
- I normala fall är det mord om det rör sig om uppsåtligt dödande, men med förmildrande omständigheter kan det bli dråp. Vi säger inte att det är så, men det kan ha hänt saker som gjort att han inte kunnat kontrollera sitt beteende, säger Bergström.

Man skall aldrig underskatta vikten av att påverka en domstol exakt på rätt ställe, Olsson verkar
ha klarat detta med bravur, tycket jag.
Senast redigerad av LKVN 2014-04-26 kl. 13:38.
Citera
2014-04-26, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Grejen är den att även om kameran och mobilen låg kvar i bagagerummet så bör polisen i alla fall kolla upp dessa då borde det i så fall går att positionsbestämma vart bilen varit 17-23 maj.
Senast redigerad av Husvagn2 2014-04-26 kl. 14:42.
Citera
2014-04-26, 15:19
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Grejen är den att även om kameran och mobilen låg kvar i bagagerummet så bör polisen i alla fall kolla upp dessa då borde det i så fall går att positionsbestämma vart bilen varit 17-23 maj.
Intressant idé. Gäller bara att telefonen varit på och så länge batterierna räcker.

Någon som vet hur länge telefonbolag spara informationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in