2014-04-27, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Har du hört talas om skadeglädje och ironi? Det är precis vad han sysslar med, och många andra människor uppskattar det också.

Sjukt kul
Nej det är inte ironi. Ironi är t.ex när den unga hälsosamma snubben som ska bli fotbollsproffs och aldrig rökt en cigg i sitt liv gör en lungtransplantation och får lungcancer. Inte ens sarkasm (ett ord ni 90-talister blandar ihop med ironi) passar på TS problem, skadeglädjen däremot har du rätt i.
Citera
2014-04-27, 10:21
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Vi kan bara konstatera att din pojkvän är en otroligt härlig människa och jag skulle gärna vilja ha honom som kompis
Citera
2014-04-27, 11:08
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Nej det är inte ironi. Ironi är t.ex när den unga hälsosamma snubben som ska bli fotbollsproffs och aldrig rökt en cigg i sitt liv gör en lungtransplantation och får lungcancer. Inte ens sarkasm (ett ord ni 90-talister blandar ihop med ironi) passar på TS problem, skadeglädjen däremot har du rätt i.

Ironi är att säga en sak men mena motsatsen. Det är inte ironi att nån som inte röker får lungcancer
Citera
2014-04-27, 13:20
Medlem
Citat:

"Ironi: I allmänt språkbruk term för yttrande eller framställning där upphovsmannen säger motsatsen till vad han verkligen menar men med avsikten att åhörare eller läsare ska inse detta."

Och vad påstod denna pojkvän? Jo att han var en kyckling som var bakgrundsdansare till Roger Pontares framträdande. Men fanns det någon kyckling i videon? Nej. Så för en åhörare eller läsare så är det uppenbart att upphovsmannen i fråga är ironisk.

Tro mig jag vet skillnaden, men gör du?
Citera
2014-04-27, 13:46
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
"Ironi: I allmänt språkbruk term för yttrande eller framställning där upphovsmannen säger motsatsen till vad han verkligen menar men med avsikten att åhörare eller läsare ska inse detta."

Och vad påstod denna pojkvän? Jo att han var en kyckling som var bakgrundsdansare till Roger Pontares framträdande. Men fanns det någon kyckling i videon? Nej. Så för en åhörare eller läsare så är det uppenbart att upphovsmannen i fråga är ironisk.

Vad är motsatsen till en kyckling? En indian?
Citera
2014-04-27, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Vad är motsatsen till en kyckling? En indian?

Självklart.
Citera
2014-04-27, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Ironi är att säga en sak men mena motsatsen. Det är inte ironi att nån som inte röker får lungcancer
Citat:

Ja, tillochmed ordböckerna har idag ändrat innebörden av ironi. Men vad det egentligen är är något helt annat. Idag beskrivs det i svenska som "ödets ironi" eftersom ironi blev synonymt med sarkasm. Men försök säga "I was ironic" på engelska, och ni kommer bli utskrattade. Man kan inte vara ironisk, en situation är ironisk.

Jag vet inte exakt när den här förändringen blev accepterad, men min generation använder fortfarande ironi och sarkasm som två skillda saker. Och eftersom ironi är den bästa typen av humor tänker jag aldrig sluta påpeka när folk använder det "fel".

Läs mer här: (FB) Ironi och sarkasm, skillnaden? Även diskussionen på wikipedia-artikeln säger samma sak.

Och även om det nu vore så att vi accepterade ironi som synonymt med sarkasm så är inte pojkvännen ironisk, han bara ljuger. "Snygg tröja" fast den är ful är sarkasm, inte att bara ljuga.
Citera
2014-04-27, 19:39
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ja, tillochmed ordböckerna har idag ändrat innebörden av ironi. Men vad det egentligen är är något helt annat. Idag beskrivs det i svenska som "ödets ironi" eftersom ironi blev synonymt med sarkasm. Men försök säga "I was ironic" på engelska, och ni kommer bli utskrattade. Man kan inte vara ironisk, en situation är ironisk.

Jag vet inte exakt när den här förändringen blev accepterad, men min generation använder fortfarande ironi och sarkasm som två skillda saker. Och eftersom ironi är den bästa typen av humor tänker jag aldrig sluta påpeka när folk använder det "fel".

Läs mer här: (FB) Ironi och sarkasm, skillnaden? Även diskussionen på wikipedia-artikeln säger samma sak.

Och även om det nu vore så att vi accepterade ironi som synonymt med sarkasm så är inte pojkvännen ironisk, han bara ljuger. "Snygg tröja" fast den är ful är sarkasm, inte att bara ljuga.

En flashbacktråd var ju inte till så mycket bevis. Eller länkas det någon riktigt gammal officiell info på det du säger? "Ja, till och med ordböckerna har idag ändrat innebörden av ironi" är inte så övertygande om du vill få över folk på din sida! OT så det sjunger om det förlåt
Citera
2014-04-27, 19:44
Medlem
Citat:

"tillochmed ordböckerna har idag ändrat innebörden av ironi."

Om jag nu har fel så får du fan ta och skicka en bättre källa än en Flashback-tråd. Varför inte skicka en länk på en ordbok med "enligt dig rätt innebörd av ironi"?
Citera
2014-04-27, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
En flashbacktråd var ju inte till så mycket bevis. Eller länkas det någon riktigt gammal officiell info på det du säger? "Ja, till och med ordböckerna har idag ändrat innebörden av ironi" är inte så övertygande om du vill få över folk på din sida! OT så det sjunger om det förlåt
Citat:

Om jag nu har fel så får du fan ta och skicka en bättre källa än en Flashback-tråd. Varför inte skicka en länk på en ordbok med "enligt dig rätt innebörd av ironi"?
Det var diskussionen jag länkade till inte något bevis. För att visa att det fortfarande finns de av oss som använder det rätt. Vill ni se ursprunget till ordet och dess egentliga innebörd kan ni läsa den engelska wiki-artikeln (eller diskussionen bakom den svenska, där ett roligt citat är "är hela artikeln ironisk?").
Citat:
Irony (from Ancient Greek εἰρωνεία (eirōneía), meaning "dissimulation, feigned ignorance"[1]), in its broadest sense, is a rhetorical device, literary technique, or event characterized by an incongruity, or contrast, between what the expectations of a situation are and what is really the case, with a third element, that defines that what is really the case is ironic because of the situation that led to it. The term may be further defined into several categories, among which are: verbal, dramatic, and situational.

http://en.wikipedia.org/wiki/Irony
Men som sagt, jag vet att innebörden har glidit ifrån ursprunget på svenska men det är en tragisk utveckling. Nu har vi två ord som beskriver sarkasm, men inget för riktig ironi. Hursomhelst blir man tagen mer seriöst om man använder "sarkasm" där det passar och "ironi" där det passar.
Citera
2014-04-28, 12:08
Bannlyst
Citat:

Kan ni hålla käften om vad som är ironi och sarkasm? Det är inte det tråden handlar om.

OnT: Du borde ta en paus från din kille. Älskar han dig lika mycket som du älskar honom så accepterar han er lilla paus och kanske kommer till insikt kring hans minst sagt udda beteende.
Citera
2014-04-28, 14:05
Medlem
Alltså detta var sjukt kul. Tror fortfarande dock du trollar skulle du nu inte trolla så är du lite torris att han säger sig vara en kalkon på Pontare videon uppfattar jag som ett skämt, är du säker på att han inte skämtar? Nånting jag hade kunnat säga å vara allvarlig, dock borde alla människor förstå att man skämtar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in