Citat:
Ursprungligen postat av
Clavell
Vad får du ut av att upprepa din åsikt om och om igen utan att tillföra något nytt?
Jag har redovisat min uppfattning i ett antal inlägg och motiverat varför jag tror att inblandade i mordet på Vatchareeya Bangsuan är KJ och paret MB/AN samt att det finns kontaktvägar dem emellan som utredarna inte har spårat vilket är grundorsaken till detta rättsliga fallissemang. Berg borde ha utretts från början och med samma noggrannhet som bestods Kristoffer Johansson - att polisen påstod sig inte hitta någonting på Berg betyder inte att det inte fanns nånting på Berg om man lagt alla tillgängliga resurser på detta. Varför detta inte skedde kan man fråga sig. Berodde det på bekvämlighet ? Personliga, goda kontakter mellan vissa poliser och Berg ? Möjlig vänskapskorruption ? Ufot KJ arketypen av en mördare när man fick syn på honom ? Då polisen inte kunde utesluta att ett brott låg bakom försvinnandet, kanske ett grovt våldsbrott, kunde åklagarna föranstaltat om husrannsakan då straffvärdet för brottet som det kunde vara fråga om var minst två år. Men Berg släpptes, kunde avyttra bilar och renovera sin restaurang i godan ro, höjd över varje misstanke, stödd av sin sovande hustrus alibi. Hårresande enligt min mening .. Jag menar att utredningen var ofullständig och att åklagarna såväl som domstolarnas ledamöter inte hade insikten om den här typen av mord (som dessutom i hovrättsdomen rubricerades som dråp) som sina mest utmärkande egenskaper, och därmed visade sig rättsmaskineriet från sin sämsta sida.
Avslutningsvis - jag tror mordet på Vatchareeya Bangsuan var planerat in i minsta detalj, det är inte svårt att begå ett mord av det här slaget om man är förslagen, fast besluten att göra detta och undviker misstagen. KJ var besjälad av det och MB i behov av det - KJ hade drömt länge om att döda en människa och paret MB/AN ville få bort Vatchareeya ur tillvaron. Permanent. Men KJ schabblade med blodbesudling i Sonatan och därför sitter han där han sitter.
Edit: Om något nytt ska tillföras det här skulle detta så fall vara en uppgift vilka som tillsammans med KJ utförde den här bestialiska handlingen mot VB, men detta vågar jag inte yttra mig om.
Edit 2: Thomas Olsson förstår säkert att målet blev feldömt i hovrätten beroende på domstolens och åklagarnas inkompetens. Han kommer knappast att begära resning då HD-avgörande skulle innebära uppenbar risk för straffskärpning - under tio år för dråp kan Kristoffer Johansson inte komma undan med, bäst att tiga still i det läget. Och förmodligen inte åklagarna heller, dessa damer är, jämte rättvisan, ärendets största losers ..