Citat:
Ursprungligen postat av
fridaynightout
Du är en av de få pro-ryska skribenter här som lyckats ge ett lugnt och sansat svar. Oftast får man tyvärr bara höra massa slagord med föga substans.
Jag tolkar det som att grunden för din åsikt bygger på det fetmarkerade i texten. Och givetvis förstår jag att man kan se på saken på det sättet om man utgår från dessa grunder.
Problemet är dock att dessa grunder är felaktiga och inte har någon förankring i verkligheten. Det är ingen som diskriminerar den ryska minoriteten eller det ryska språket. Det har aldrig hänt i Ukrainas självständiga historia och det har inte heller skett under interimsregeringens tid (låt vara att de gjorde det dumma misstaget att försöka upphäva Janukovytj lag om regionala språk). Inte heller är det någon Höger eller Vänster sektor som springer runt och sätter skräck i medborgarna. Den ryska minoriteten mår bättre i Ukraina än i Ryssland. Ryska dominerar de facto som språk i vardagslivet. Revolutionen i Ukraina handlar inte om ryssar mot ukrainare. På Majdan fanns det tält med ryska flaggor och flera ryska medborgare deltog (några av de döda var ryssar). Det Majdan handlade om var en kamp mot korruption, för frihet, för demokrati, för europeiska värderingar. I dagsläget tolkas det även som frihetskamp mot den ryska regimen (som i högsta grad är korrupt och kriminell). Det handlar dock inte om någon kamp mot det ryska folket eller nationen.
Just dessa demokratiska frihetstankar är ingenting som faller Putin i tycke. Därför har det målats upp en bild av Majdan som något anti-ryskt. Man har hittat på historier om Högra sektorn och dylika organisationer som bedriver jakt på ryssar m.m. Allt detta har gjorts i syfte att radera alla sympatier för det egentliga (demokratiska) syftet. Det här är en kamp om demokrati mot träldom, gott mot ont. Oavsett nationalitet. Det är ingen slump att majoriteten av rysktalande i Ukraina är mot den ryska ockupationen. Det är inte heller någon slump att oppositionella etniska ryssar i Ryssland stödjer Ukraina (!).
Det är därför viktigt att begripa att allt prat om nationalitet (ryssar mot ukrainare) är propaganda skapad av Ryssland i syfte att släcka ut sympatier för demokratiska förändringarna i Ukraina. Just därför jag har så låg tolerans mot rysk propaganda-media, då det inte handlar om "andra sidan", utan handlar om helt felaktig och lögnaktig information.
Kanske uttryckte mig fel, det jag menade var att är ryssar i Ryssland som vill komma ut fler ryssar i Krim, eftersom de utgör en majoritet. Jag menade inte att det är ett krig mellan nationaliteter (ryssar mot ukrainare). För det är det absolut inte. Även om Ukraina vågar göra motstånd skulle ryska armén krossa dem. Ryska armén är bättre utrustad, större i antal och har ett kärnvapenarsenal som kan utplåna hela västvärlden. Tycker personligen att Ukraina ska lämna ifrån sig Krim för undvika ett onödigt krig. Varken NATO, EU, USA eller väst tänker hjälpa Ukraina.
Även om du inte anser att ryssar är diskriminerade i Ukraina argumenterar Putin och jag emot det, krisen stärker bara det folkliga stödet för en annektering av Krim. Regionen är redan destabliserad, desperata tider kräver desperata åtgärder!