2014-04-26, 23:20
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Stort tack fredag, där har man lite att gå igenom så här på lördagkvällen

Har du förresten någon uppgift om det stämmer som jag länkade från en kort reserapport, att det finns beväpnat (men tydligen trevligt) folk på Maidan? Stämmer det och vilka är i så fall dessa?
Det måste väl handla om Högra sektorn och C14?
2014-04-26, 23:25
Medlem
Stridigheter rapporteras utanför Slovjansk just nu:
http://www.pravda.com.ua/rus/news/2014/04/27/7023759/

Enligt den knapphändiga artikeln började det med att ett vapenförråd blev attackerat.
Edit: Kan vara tvärtom - att armén försöker återta ett vapenförråd. Ännu oklart vad som händer.

Såg att det efterfrågades länkar till lokala nyhetssidor att köra i google translate - här är två st till (Kievvänliga), baserade i Donbass-regionen:

http://novosti.dn.ua/
http://www.ostro.org/

en till:
http://censor.net.ua/
Senast redigerad av minnesota 2014-04-26 kl. 23:39.
2014-04-26, 23:29
Medlem
526s avatar
Vad har John Kerry och USA att göra med Rysslands agerande i Ukraina? Vad har de för rätt att hota med sanktioner och våld? Tillhör Ukraina USAs territorium?
Senast redigerad av 526 2014-04-26 kl. 23:33.
2014-04-26, 23:38
Medlem
Slutrunkads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Jo, visst är det alltid bra att försöka beakta situationen ur samtliga synvinklar. Dock ska det vara fråga om en meningsmotsättning eller annan syn på saken. När det handlar om konkreta lögner som den andra sidan framför, så finns det ingen som helst anledning att beakta den sidan.

Så du vill alltså ovillig att höra vad andra som tror som dig har att säga? Väldigt trångsynt sätt att se på krisen

Citat:
Man har angripit ett fredligt grannland, annekterat Krim och orsakar just nu oroligheter i östra Ukraina. Det går inte att ens beakta "andra sidan" när de säger att "vi hjälper etniska ryssar, det är nazister i Kiev, nej det är inte våra soldater på Krim, nej vi har ingenting med 'fredliga' demonstranter i Donetsk att göra".

Är din benämning på "fredlig" att kommunister och nazister springer runt i gatorna på Ukraina? Visst det går argumentera att Ukraina är "fredligt", som du påstår pga att Ukraina inte utgör något hot mot Ryssland. Men på vilket sätt utgör inte höger- och vänsterextremister ett hot mot Ukrainas stabilitet?
2014-04-26, 23:48
Medlem
Slutrunkads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vad har John Kerry och USA att göra med Rysslands agerande i Ukraina? Vad har de för rätt att hota med sanktioner och våld? Tillhör Ukraina USAs territorium?

Nej, USA samt övriga västvärlden kommer inte våga gå längre än att hota med sanktioner och våld. Jag kan inte tänka mig att USA skulle göra en militära intervention för Krim. USA samt västvärlden kan bara inte acceptera att Ryssland måste stabilisera krisen i Krim. Det är trots allt deras folk. Ryssland är för ett Ryssland för ryssar. Tycker personligen att det inte är några som helst konstigheter, detsamma som Sverige är för svenskarna, förutom att våra politiker tycker tvärtom.
2014-04-26, 23:49
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutrunkad
Så du vill alltså ovillig att höra vad andra som tror som dig har att säga? Väldigt trångsynt sätt att se på krisen

Andra sidan? Jag hör jättegärna på den andra sidans opinion, men det RT förmedlar är inte "andra sidan", utan rena lögner och påhitt.

Citat:
Är din benämning på "fredlig" att kommunister och nazister springer runt i gatorna på Ukraina? Visst det går argumentera att Ukraina är "fredligt", som du påstår pga att Ukraina inte utgör något hot mot Ryssland. Men på vilket sätt utgör inte höger- och vänsterextremister ett hot mot Ukrainas stabilitet?

På vilket sätt har de utgjort ett hot mot Ukrainas stabilitet?
Knappast något hot mot lokalbefolkningen. Och knappast något som de interna polisstyrkorna inte kunnat ta hand om. På tal om extremism så finns det långt större extremistiska hot mot demokratin i ett flertal europeiska länder. Ukraina har inget problem med det. Även om de har det så utgör det knappast någon anledning för främmande stater att annektera landområden.
2014-04-26, 23:55
Medlem
Citat:
Jo, valutareserven är väl en positiv faktor som innebär att Ryssland inte befinner sig i en akut kritisk situation. Men hur länge varar dessa reserver?
http://www.tradingeconomics.com/russia/foreign-exchange-reserves

Bara förra månaden lade man över 20 miljarder USD på valutainterventionerna.

Hur länge skulle valutareserven klara av en kraftig inflation och ökade lånekostnader?

20 miljarder USD kommer man nog inte långt med om syftet är att försvara rubeln....

Valututflödena ur Ryssland är väldigt omfattande just nu. Enligt IMF har 58 miljarder USD flyttas ut från Ryssland sedan man invaderade Krim i slutet av februari. Aljazeera hade ett intressant program på lördagen om den problematiken, och enligt alla bedömare kommer Ryssland att gå rakt in i en ekonomisk kris om man inte lyckas stoppa utflödet. Okontrollerbar hyperinflation och massarbetslöshet var troliga scenarier som diskuterades av panelen. Ett högt pris, kan man tycka, för nöjet att ta över Krim och även sätta lite skräck i ett hittills fredligt grannland...
2014-04-26, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526

Regeringen i kiev har bett omvärlden (framförallt eu och usa) om hjälp. Ukrainas territorium tillhör inte us men inte heller ryssland. Visst skulle vi i väst kunna "skita" i vad som händer i världen, men det ukrainska folket är människor de med. OM krim nu skall tillhör ryssland så skall det godkänns i en demokratisk omröstning både i regeringen och hos folket på krim.
2014-04-27, 00:03
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Stort tack fredag, där har man lite att gå igenom så här på lördagkvällen

Har du förresten någon uppgift om det stämmer som jag länkade från en kort reserapport, att det finns beväpnat (men tydligen trevligt) folk på Maidan? Stämmer det och vilka är i så fall dessa?

Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Det måste väl handla om Högra sektorn och C14?

C14 är en högerextrem nynazistisk grupp bestående av ca 200 personer. De är knappast någon grupp som har någonting att säga till om i Ukraina och jag är väldigt säker på att ukrainska polisen har väldigt god koll på dem och deras verksamhet. Att C14 skulle gå runt synliga med vapen på stan är det fånigaste jag hört!

Högra sektorn har avvecklat sin paramilitära verksamhet.

De som går runt med vapen är nationalgardet som är fullt underställda myndigheterna i Ukraina.
Jag har väldigt svårt att se att någon grupp som inte är underställd myndigheterna skulle gå runt med synliga vapen. Sådant skulle med största sannolikhet väldigt snabbt beivras av polis.

P.S. Varken Högra sektorn, C14, self-defence groups eller någon annan för den delen gick runt med synliga vapen i Kiev, vare sig nu eller under revolutionen (låt vara några enstaka individer under de värsta sammandrabbningarna med polisen). Att det skulle röra sig om beväpnade ligister som härjade runt på stan och sätter skräck i medborgarna är en mediabild som har skapats i Ryssland. Jag förstår att det låter sexigt med beväpnade grupperingar, men jag ska göra er besviken. Det stämmer inte. Ingen av mina kontakter i Kiev har upplevt något sådant. Läget är lugnt. Kiev är en säker plats. Inga ligister härjar runt med vapen, vare sig nu eller förut.
2014-04-27, 00:11
Medlem
Slutrunkads avatar
Citat:
Andra sidan? Jag hör jättegärna på den andra sidans opinion, men det RT förmedlar är inte "andra sidan", utan rena lögner och påhitt.

På vilket sätt har de utgjort ett hot mot Ukrainas stabilitet?
Knappast något hot mot lokalbefolkningen. Och knappast något som de interna polisstyrkorna inte kunnat ta hand om. På tal om extremism så finns det långt större extremistiska hot mot demokratin i ett flertal europeiska länder. Ukraina har inget problem med det. Även om de har det så utgör det knappast någon anledning för främmande stater att annektera landområden.

Stämmer att mycket RT publicerar har ett propagandasyfte men det betyder inte heller att västerländsk media är ovinklad, opartisk, oegocentrisk, låter alla komma till tals osv, det är inga som helst konstigheter speciellt när det är en kris som sådan. Tycker annars bara att du drar rysk media över en kam.

Jag antar att du inte är ryss och därför kommer du inte förstå situationen utifrån ett nationalistiskt perspektiv (ryskt). Ukrainska övergångsregering samt sin tidigare regering får skylla sig själv för att ha misskött sitt egna folk och speciellt den ryska minoriteten som lever extremt segregerat i etniska exklaver. Ryssar ska leva i sitt egna land i sitt egna Ryssland.

Att vilja ha ett Ryssland för ryssar kan låta en aning nationalistiskt och jag vill inte att du ska misstolka mig. Men ett Ryssland för ryssar är som ett Sverige för svenskar. Om man identifierar sig själv med sin nation vill man självklart sitt folk inom nationen bra.

Jag vill inte påtvinga dig mina åsikter jag vill bara att du ska förstå hur jag tänker.
Senast redigerad av Slutrunkad 2014-04-27 kl. 00:13.
2014-04-27, 00:31
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Stämmer att mycket RT publicerar har ett propagandasyfte men det betyder inte heller att västerländsk media är ovinklad, opartisk, oegocentrisk, låter alla komma till tals osv, det är inga som helst konstigheter speciellt när det är en kris som sådan. Tycker annars bara att du drar rysk media över en kam.

Jag antar att du inte är ryss och därför kommer du inte förstå situationen utifrån ett nationalistiskt perspektiv (ryskt). Ukrainska övergångsregering samt sin tidigare regering får skylla sig själv för att ha misskött sitt egna folk och speciellt den ryska minoriteten som lever extremt segregerat i etniska exklaver. Ryssar ska leva i sitt egna land i sitt egna Ryssland.

Att vilja ha ett Ryssland för ryssar kan låta en aning nationalistiskt och jag vill inte att du ska misstolka mig. Men ett Ryssland för ryssar är som ett Sverige för svenskar. Om man identifierar sig själv med sin nation vill man självklart sitt folk inom nationen bra.

Jag vill inte påtvinga dig mina åsikter jag vill bara att du ska förstå hur jag tänker.

Du är en av de få pro-ryska skribenter här som lyckats ge ett lugnt och sansat svar. Oftast får man tyvärr bara höra massa slagord med föga substans.

Jag tolkar det som att grunden för din åsikt bygger på det fetmarkerade i texten. Och givetvis förstår jag att man kan se på saken på det sättet om man utgår från dessa grunder.

Problemet är dock att dessa grunder är felaktiga och inte har någon förankring i verkligheten. Det är ingen som diskriminerar den ryska minoriteten eller det ryska språket. Det har aldrig hänt i Ukrainas självständiga historia och det har inte heller skett under interimsregeringens tid (låt vara att de gjorde det dumma misstaget att försöka upphäva Janukovytj lag om regionala språk). Inte heller är det någon Höger eller Vänster sektor som springer runt och sätter skräck i medborgarna. Den ryska minoriteten mår bättre i Ukraina än i Ryssland. Ryska dominerar de facto som språk i vardagslivet. Revolutionen i Ukraina handlar inte om ryssar mot ukrainare. På Majdan fanns det tält med ryska flaggor och flera ryska medborgare deltog (några av de döda var ryssar). Det Majdan handlade om var en kamp mot korruption, för frihet, för demokrati, för europeiska värderingar. I dagsläget tolkas det även som frihetskamp mot den ryska regimen (som i högsta grad är korrupt och kriminell). Det handlar dock inte om någon kamp mot det ryska folket eller nationen.

Just dessa demokratiska frihetstankar är ingenting som faller Putin i tycke. Därför har det målats upp en bild av Majdan som något anti-ryskt. Man har hittat på historier om Högra sektorn och dylika organisationer som bedriver jakt på ryssar m.m. Allt detta har gjorts i syfte att radera alla sympatier för det egentliga (demokratiska) syftet. Det här är en kamp om demokrati mot träldom, gott mot ont. Oavsett nationalitet. Det är ingen slump att majoriteten av rysktalande i Ukraina är mot den ryska ockupationen. Det är inte heller någon slump att oppositionella etniska ryssar i Ryssland stödjer Ukraina (!).

Det är därför viktigt att begripa att allt prat om nationalitet (ryssar mot ukrainare) är propaganda skapad av Ryssland i syfte att släcka ut sympatier för demokratiska förändringarna i Ukraina. Just därför jag har så låg tolerans mot rysk propaganda-media, då det inte handlar om "andra sidan", utan handlar om helt felaktig och lögnaktig information.
2014-04-27, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant. Men har det verkligen skett? Kiev förnekar:
Ukraine's Water Resources Agency denies the stoppage of the water supplies to Crimea through the North-Crimean channel. "North-Crimean channel works as usual, all irrigation systems are working," reads the statement on the agency's website.
According to the statement, despite Russia’s claims otherwise, it has not offered signing a contract to regulate water supplies to Crimea, and thus the peninsula currently uses the water without any legal permission.
“The channel does not run during the winter season. We turned on the water supplies on March 19, and the current Crimean customers' debt reached $0.14 million and it has not been settled yet," says the water agency's statement.

http://www.kyivpost.com/content/ukraine/ukraine-spurns-russias-accusations-that-it-shut-off-water-tap-to-crimea-345155.html, igår
Här är en massa om vatten till Krim:
http://en.itar-tass.com/search?search_type=simple&type=&query=Crimea+water &period=day

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in