2014-04-26, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahvenmaa
Jag vet inte om du en enda gång i ditt liv har träffat en etnisk svensk, men det där låter bara alldeles för dumt.
Ponera att telefonen ringer hemma hos mig eller hos en annan svensk. En kusin eller morbror säger "Kom till X-gatan och ta med dig en påk. Vi ska ge igen för lite oförrätter." Det är fanimej helt otänkbart. Inte för att jag eller annan etnisk svensk saknar heder, utan för att vi har svårt att fatta att vuxna människor kan bete sig så barnsligt.

Av döma av Robert Hannah, citerade präster och en del syrianer här i tråden, så saknar man självinsikt. Jag får intrycket att syrianer i gemen är alldeles för rädda för att stå emot när (äldre?) släktingar säger åt dem vad de ska göra. Det är inte heder, bara brist på civilkurage.

Sedan finns det förstås gott om exempel på enskilda etniska svenskar, eller t o m flera medlemmar av samma familj, som är lika spåniga som packet borta i Norrköping. Men att få ut hela släkten? Fullkomligt otänkbart. Väx upp!

Sorry, men vad är skillnaden mellan en etnisk svensk och en vanlig svensk?

För att stilla din nyfikenhet så har jag absolut träffat fullständigt bindgalna superskandinaviska svenskar, som du absolut inte skulle vilja ha omkring dig.
Citera
2014-04-26, 22:21
Medlem
Ahvenmaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterx8689
Sorry, men vad är skillnaden mellan en etnisk svensk och en vanlig svensk?

För att stilla din nyfikenhet så har jag absolut träffat fullständigt bindgalna superskandinaviska svenskar, som du absolut inte skulle vilja ha omkring dig.

En etnisk svensk är en etnisk svensk. Se t ex WP om "etnicitet". En vanlig svensk är väl någon som bor här och fungerar väl i samhället, oavsett etnicitet.

Naturligtvis finns det etniska svenskar som är heltokiga. Tror jag skrev något om det i mitt förra inlägg men du kanske missade det.
Min poäng är att syrianerna i Norping dök upp tjogvis för att veva loss och ingen syrian verkar anse att det var något minsta tokigt i det.
Hur många av de bindgalna superskandinaviska svenskar som du mött, skulle kunna locka 30-50 av sina släktingar för att slåss mot en upplevd oförrätt? Kom igen nu.
Citera
2014-04-26, 22:43
Medlem
Hnjaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magoo63
Ja denna underbara människa sätter sig i en bil för att uppsöka dessa bröder tillsamman med sin far och farbror. Om han nu är en sådan underbar person varför inte prata sans med sin far och farbror, så de slapp bli dödade framför hans ögon.

Han har aldrig varit en bra person.
Citera
2014-04-26, 22:43
Medlem
Rab* är släppt och George* är släppta från mordmisstankar samt en annan släkting/bekant.

Mila* ligger på intensiven och George* kämpar för livet då han blev huggen i huvudet, magen samt ryggen. George* är även länkad enligt AB's källor till södertälje maffia (de som kvarstår iaf av slöddret).

Även andra källor styrker detta men med risk för att outa mig själv då så nämner jag ej dessa källor.

Rab* skulle ha haft en förlovningsfest nu den 16e med sin blivande och ja de lär ju knappast bli av nu.. Kan ju bli en lite halv krystad stämning där då
Citera
2014-04-26, 22:48
Medlem
Citat:
Återigen ett rent tramsinlägg. Sverige består inte av sex miljoner svenskar och 120000 syrianer. Sverige består av 9 miljoner människor med varierande bakgrund. Jag anser inte att syrianer är särskilt benägna att uppvisa familjelojaliteter som kan gå för långt. I Sverige finns den människor med alla möjliga bakgrunder, och familjelojaliteter kan gå för långt bland svenskar med alla typer av bakgrunder. Problemet är inte att folk kan bli ovänner och få lust att slå varandra sönder och samman, utan att ingen i den här situationen uppenbarligen klarade av att bryta det som väldigt många kunde se skulle kunna gå åt helvete. Det är bara för alla andra svenskar att lära sig av detta, att kunna bryta en negativ spiral innan det leder till döden.
Du är så dum att man inte tror det är sant. Sverige består av 9 miljoner människor av varierande bakgrund. Du ser inget konstigt i att det alltid är människor med viss bakgrund, som ställer till alla problem? I dina ögon är det "en människa i Sverige"? Alla svenskar skall nu lära sig att bryta en negativ spiral, eftersom detta kunde hända vilken människa som helst?
Om 200 AIK-fans åker till Tokyo och börjar slåss med oförstående fans till de lokala fotbollslagen, så har Japan problem med sina 130 miljoner invånare?
Citera
2014-04-26, 23:25
Medlem
Citat:
En etnisk svensk är en etnisk svensk. Se t ex WP om "etnicitet". En vanlig svensk är väl någon som bor här och fungerar väl i samhället, oavsett etnicitet.

Naturligtvis finns det etniska svenskar som är heltokiga. Tror jag skrev något om det i mitt förra inlägg men du kanske missade det.
Min poäng är att syrianerna i Norping dök upp tjogvis för att veva loss och ingen syrian verkar anse att det var något minsta tokigt i det.
Hur många av de bindgalna superskandinaviska svenskar som du mött, skulle kunna locka 30-50 av sina släktingar för att slåss mot en upplevd oförrätt? Kom igen nu.

Din definition av etniska svenskar delas nog inte av särskilt många. Däremot håller jag med om att de som bor i Sverige och fungerar här och accepterar lagar och regler är svenskar. Skall jag vara helt ärlig så tror jag inte att de flesta av dem syrianer som dök upp vid den ödesdigra kvällen för en vecka sedan egentligen var där för att veva loss. Hela situationen blev kaotisk när det visade sig att en del av dem som var där var beväpnade med dödliga vapen. När väl någon började hota med knivar och skjuta med skjutvapen, så spårade såklart hela skiten ur. Möjligen var en handfull av de mest drivande medvetna om vad som skulle hända men den största delen av dem som var där var nog inte medvetna av omfattningen av det som skulle ske. Hade de närvarande nöjt sig med att veva loss, så hade troligtvis ingen varit död idag. Det var ju idioterna som började skjuta som tog detta från ett rallarslagsmål till att hamna på en dödlig nivå.
Citera
2014-04-26, 23:32
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Din definition av etniska svenskar delas nog inte av särskilt många. Däremot håller jag med om att de som bor i Sverige och fungerar här och accepterar lagar och regler är svenskar. Skall jag vara helt ärlig så tror jag inte att de flesta av dem syrianer som dök upp vid den ödesdigra kvällen för en vecka sedan egentligen var där för att veva loss. Hela situationen blev kaotisk när det visade sig att en del av dem som var där var beväpnade med dödliga vapen. När väl någon började hota med knivar och skjuta med skjutvapen, så spårade såklart hela skiten ur. Möjligen var en handfull av de mest drivande medvetna om vad som skulle hända men den största delen av dem som var där var nog inte medvetna av omfattningen av det som skulle ske. Hade de närvarande nöjt sig med att veva loss, så hade troligtvis ingen varit död idag. Det var ju idioterna som började skjuta som tog detta från ett rallarslagsmål till att hamna på en dödlig nivå.
Men varför hindrades då polisen från att komma fram? Polisens syfte var ju att hjälpa de personer som låg döende.
Citera
2014-04-26, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Du är så dum att man inte tror det är sant. Sverige består av 9 miljoner människor av varierande bakgrund. Du ser inget konstigt i att det alltid är människor med viss bakgrund, som ställer till alla problem? I dina ögon är det "en människa i Sverige"? Alla svenskar skall nu lära sig att bryta en negativ spiral, eftersom detta kunde hända vilken människa som helst?
Om 200 AIK-fans åker till Tokyo och börjar slåss med oförstående fans till de lokala fotbollslagen, så har Japan problem med sina 130 miljoner invånare?

Det är väl inte alltid syrianer som ställer till med problem. Vad är det för jävla skitsnack? Mig veterligen ligger inte syrianer i framkanten av brottsstatistiken i Sverige. Tvärtom tillhör syrianer globalt sett den invandrargrupp som är bäst socialt anpassad och som ur ett karriärsperapektiv ligger före de flesta andra invandrargrupper. De är generellt högre utbildade än genomsnittsbefolkningen och har högre medelinkomst och de är företagsamma. Att det finns kriminalitet bland syrianer, precis som bland alla andra grupper, går inte heller att förneka.

Det är ju jävligt konstigt att så snart det sker ett brott där invandrare är inblandade, så handlar hela diskussionen här om kultur och anpassningsproblem. I min värld spelar det ingen jävla roll om killen har syrianska, grekiska, norska eller om han har svenska rötter i fem generationer bak. Brottet behöver ju inte ha ett skit med någon etnisk bakgrund att göra. De som har begått brotten i Norrköping är svenskar med utländsk bakgrund, om denna bakgrund nu har någon som helst betydelse. Jag förstår inte vad du får ut av att dela upp den svenska befolkningen i vilka etniska rötter folk har.
Citera
2014-04-26, 23:46
Medlem
Ahvenmaas avatar
Citat:
Din definition av etniska svenskar delas nog inte av särskilt många. Däremot håller jag med om att de som bor i Sverige och fungerar här och accepterar lagar och regler är svenskar....Det var ju idioterna som började skjuta som tog detta från ett rallarslagsmål till att hamna på en dödlig nivå.

Jag är inte rasist och att fördjupa sig i svensk etnicitet i denna tråd är OffTopic. I grunden är det nog bra för vårt lilla inskränkta land att få impulser utifrån, därmed inte sagt att alla impulser är bra.

Sedan är ju syrianer, efter vad de själva säger, väl integrerade och ekonomiskt framgångsrika.

Men om jag förstod dig rätt så hade vi en stor samling av fredliga syrianer i måndags kväll, så stor att polisen hade svårt att komma fram i det som de beskrev som "havet" av folk.

Sedan börjar en eller två skjuta och plötligt har alla fredliga syrianer fått järnrör och påkar i sina händer? Hur gick det till rent praktiskt? Brukar du bära med dig tillhyggen på möten " just in case"? Det gör inte jag...
Menar du också att de som attackerade polisen var desamma som sköt, de andra var ju fredliga? Hur vet du det?

Och om alla dessa fredliga syrianer som helt plötsligt hamnade i otäckheter de inte kunde förutse var där i goda syften och är väl integrerade, då lär det väl synas i den tydliga viljan att hjälpa polisen med vittnesmål?
Citera
2014-04-26, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Men varför hindrades då polisen från att komma fram? Polisens syfte var ju att hjälpa de personer som låg döende.
Detta lär ju visa sig allteftersom utredningen går framåt. Det finns ingen som helst logik i att någon medvetet skulle ha hindrat polisen att ta sig fram för att hjälpa skadade. Svaren på detta växer säkert fram allteftersom utredningen skapar en bild av händelseförloppet.
Citera
2014-04-26, 23:53
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Detta lär ju visa sig allteftersom utredningen går framåt. Det finns ingen som helst logik i att någon medvetet skulle ha hindrat polisen att ta sig fram för att hjälpa skadade. Svaren på detta växer säkert fram allteftersom utredningen skapar en bild av händelseförloppet.
Ja, självklart är det så att alla svar inte finns än. Jag är öppen för att både det ena och det andra kan komma fram.

Men nog gnager det.
Det gnager att en konflikt kan göra att så många människor blir så...upphetsade. Visst kan man vilja välja sida och vara lojal mot sin släkt, men därifrån är det ett långt steg till att aktivt agera. Jag förstår inte dessa reaktioner.
Man kan ha åsikter om andra personers sätt att leva sina liv, men de egna åsikterna har ju egentligen inget värde om man nu vill ansluta sig till tankesättet att var och en lever det liv som han/hon vill leva.

Och att ta till våld i sin upprördhet. Nej. Så gör man inte.
Citera
2014-04-26, 23:54
Medlem
Citat:
Jag är inte rasist och att fördjupa sig i svensk etnicitet i denna tråd är OffTopic. I grunden är det nog bra för vårt lilla inskränkta land att få impulser utifrån, därmed inte sagt att alla impulser är bra.

Sedan är ju syrianer, efter vad de själva säger, väl integrerade och ekonomiskt framgångsrika.

Men om jag förstod dig rätt så hade vi en stor samling av fredliga syrianer i måndags kväll, så stor att polisen hade svårt att komma fram i det som de beskrev som "havet" av folk.

Sedan börjar en eller två skjuta och plötligt har alla fredliga syrianer fått järnrör och påkar i sina händer? Hur gick det till rent praktiskt? Brukar du bära med dig tillhyggen på möten " just in case"? Det gör inte jag...
Menar du också att de som attackerade polisen var desamma som sköt, de andra var ju fredliga? Hur vet du det?

Och om alla dessa fredliga syrianer som helt plötsligt hamnade i otäckheter de inte kunde förutse var där i goda syften och är väl integrerade, då lär det väl synas i den tydliga viljan att hjälpa polisen med vittnesmål?

Hittills är det väldigt fragmentariska bilder som kommit fram om vad som egentligen har hänt. Att det varit kaotiskt står nog utom all tvivel. Vem sommar gjort vad, och hur många som faktiskt varit beväpnade när de kom dit, och hur många som i kaoset plockat till sig tillhyggen på måfå vet vi inte ännu. Förhoppningsvis ger polisutredningen svar på detta. Att däremot sitta och demonisera en hel folkgrupp, varav en minimal andel var representerad i Norrköping för en vecka sedan är både orättvist och kontraproduktivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in