2014-04-26, 19:12
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Märkligt, vid tidpunkten för förhöret är det ett typ ett halvår+ sedan sexakterna skedde, och MBs senilitet är plötsligt som bortblåst, men några SMS ett för par dagar sedan minns han ingenting av.

Kanske någon av trådens självutnämda minnesexperter kan bortförklara detta?
Det minns jag inte, men jag minns däremot att Terranon var obesiktad, hade körbud och var avställd under slutet av sommaren 2012. Så hade han den under vintern 2012/2013 så körde han den olagligt. Nej jag tror VB bjöds in för att utnyttjas av sin karatelärare på andra ställen. Kan tänka mig att karatelokalen varit aktuell.
Citera
2014-04-26, 19:17
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Nu drar du förhastade slutsatser. Vi vet väl inte vad polisen gjort för att kolla upp telefonen? Om de kollat upp den men den har varit avstängd hela perioden så antar jag att det är en sådan sak som hamnar i slasken.

Kan väl (vet inte hur bilen ser ut) vara så att den inte får nån kontakt med en mast heller om den är innesluten i en plåtbur. Plus att i det läget så tar batterierna slut jäkligt kvickt.

Så som du säger, kanske det inte fanns nåt att kolla på.
Citera
2014-04-26, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Kan väl (vet inte hur bilen ser ut) vara så att den inte får nån kontakt med en mast heller om den är innesluten i en plåtbur. Plus att i det läget så tar batterierna slut jäkligt kvickt.

Så som du säger, kanske det inte fanns nåt att kolla på.
Kan så vara, men det vore intressant att kolla upp fakta, hur det egentligen står till och det kan troligen endast polisen motsv göra.
Citera
2014-04-26, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Nej det tror jag inte, det tror jag är Olssons egna verk, han lyckades helt enkelt i sin slutplädering
att komma med en oväntad rubricering som påverkade domarna på exakt rätt ställe i huvudförhandlihgen.
Vid en närmare titt kan man se att TO redan från sin sakframställan visste vart han var på väg. Olssons sakframställan känns noga planerad, varken för lång eller för kort, han vet redan här vad han skall angripa i sin slutplädering, nämligen den undermåliga utredningen som gör att åklagarna endast kommer upp i dråp.

Detta var absolut inte åklagarna beredda på vilket syns i deras sakframställan, som var allderles
för lång och tydligt försökte dom i den gardera sig mot allt men missade dråp vilket retade upp
damerna något nog. Att Olsson överrumplade åklagarna bekräftar dom genom att stå i media
och skrika: vem har hört talas om styckdråp?.

Jag tror även domstolen blev överraskad över Olssons slutplädering om dråp,
otroligt skickligt gjort av TO att undvika brottsrubriceringen i sin sakframställan och istället
hålla på den. Det var nog detta som gjorde att Olsson fick domstolens gehör.
Domskälen i just anledningen till att man valde dråp istället för mord p g a KJ:s säregna personlighet känns halvdan och ordet affekt missbrukas. Det känns absolut inte som det finns någon djupare tanke bakom detta och manualen DSM har nog aldrig öppnats, det tycker jag bekräftas i dessa rader.

Man skall aldrig underskatta vikten av att påverka en domstol exakt på rätt ställe, Olsson verkar
ha klarat detta med bravur, tycket jag.
RPU:n har sannolikt tagit upp affektivt syndrom enligt DSM V. RPU:n är garanterat åberopad och därmed misstänker jag att det är därifrån både Olsson och domstolen fått sitt argument.
Citera
2014-04-26, 20:08
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Kanske du i din tur är duktig på att försöka bortförklara alla Kristoffers raderade sms till Vatchareeya ?

Kristoffer Johansson har, trots påståendet att de nyss haft sexuellt umgänge, på ett tidigt stadium efter Vatchareeya Bangsuans försvinnande utan att radera sina övriga sms, raderat sina omfattande sms-kontakter med henne.

B 132-14

KJs sms återskapades av polisen utan att man hittade något graverande mot honom. Ett tämligen normalt förfarande när iphonen blir seg.

Nå, kan någon förklara Mikael Bergs större radering på telefonen, hans radering av samtalsposter och hans selektiva minnesförlust?
Citera
2014-04-26, 20:20
Medlem
Citat:
KJs sms återskapades av polisen utan att man hittade något graverande mot honom. Ett tämligen normalt förfarande när iphonen blir seg.

Nå, kan någon förklara Mikael Bergs större radering på telefonen, hans radering av samtalsposter och hans selektiva minnesförlust?
Det var förstås påpassligt för MB att precis hans raderade sms inte går att återskapa via VB mobil som inte återfunnits. Otur för KJ, eller? Varför låta mobilen försvinna om VB inte hade något dåligt mot KJ? Om informationen i stället pekade mot MB så vore det rätt korkat av KJ att låta mobilen försvinna. Då hade det varit bättre att låta den vara kvar på laddning, skylla på att hon hade glömt den där eller lämnat den med flit när hon gick därifrån. Stämmer rätt illa med mobiltrafiken då den inte lämnat sin uppkopplingsriktning mot masten fram till tolvtiden på natten då avbrottet sker. Nej, KJ hade anledning att he sönder telefonen, och den lämnade aldrig hans lägenhet förrän efter kl 00:19. SMS måste ha varit emot KJ, inte MB.
Citera
2014-04-26, 20:38
Medlem
Grandiosos avatar
Tingsrätten har redogjort för vad som framkommit av signalspårningslistorna
beträffande Kristoffer Johansson och Vatchareeya Bangsuan, dvs. att ett misslyckat
112 samtal skickades på hennes telefon, när och till vem hon skickade sms under
kvällen den 4 maj, att henne mobiltelefon gick ner före kl. 23.53 under Kristoffer
Johanssons hembasstation samt det förhållandet att Kristoffer Johansson med mycket
kort varsel ställt in ett airsoftspel den 5 maj, vilka spel varit planerade av honom och
där han skulle ha varit instruktör. Det har inte gått att återskapa de sms Vatchareeya
Bangsuan skrivit till Micael Berg, men innehållet i dessa, som de återges av Micael
Berg, stämmer väl med de övriga omständigheter som tyder på att något hänt som
upprört Vatchareeya Bangsuan under hennes vistelse hos Kristoffer Johansson kvällen
den 4 maj. Vad som framkommit i denna del kan visserligen ha andra förklaringar än
de som åklagarna gjort gällande men uppgifterna är också förenliga med det som
åklagarna har påstått. Omständigheterna är därför mycket besvärande för Kristoffer
Johansson.

B 132-14
Citera
2014-04-26, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Tror du polis, räddningstjänst och militär använder hund för skojs skull?

Dom hundar du fråga om gör alla ett bra jobb. Vi kan fortsätta med ruin, lavin och övriga sökhundar, när dom markerar hittar man i bästa fall en levande människa, eller så gräver man fram en avliden.
Har polletten ramlat ner? Man hittar något med hundarnas hjälp.
Citera
2014-04-26, 20:49
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Det var förstås påpassligt för MB att precis hans raderade sms inte går att återskapa via VB mobil som inte återfunnits. Otur för KJ, eller? Varför låta mobilen försvinna om VB inte hade något dåligt mot KJ? Om informationen i stället pekade mot MB så vore det rätt korkat av KJ att låta mobilen försvinna. Då hade det varit bättre att låta den vara kvar på laddning, skylla på att hon hade glömt den där eller lämnat den med flit när hon gick därifrån. Stämmer rätt illa med mobiltrafiken då den inte lämnat sin uppkopplingsriktning mot masten fram till tolvtiden på natten då avbrottet sker. Nej, KJ hade anledning att he sönder telefonen, och den lämnade aldrig hans lägenhet förrän efter kl 00:19. SMS måste ha varit emot KJ, inte MB.

Nu drar du förhastade slutsatser.

VBs mobil kan ha förstörts i Kalix.
Citera
2014-04-26, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
RPU:n har sannolikt tagit upp affektivt syndrom enligt DSM V. RPU:n är garanterat åberopad och därmed misstänker jag att det är därifrån både Olsson och domstolen fått sitt argument.

Nej så är det inte, tänk om. . .
Citera
2014-04-26, 20:59
Medlem
Citat:

Du vill väl inte kritisera någon som arbetar så hårt så han tappar minnet
Citera
2014-04-26, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Nu drar du förhastade slutsatser.

VBs mobil kan ha förstörts i Kalix.
Utveckla gärna hur du tänker. Utredarna har konstaterat att VB mobil går sönder, batteriet plockats bort eller hamnat utanför täckningsområdet. I alternativ tre kan din teori stämma, men inte mot det resonemang som förts i det tidigare inlägget som avser tid mellan 1700 - 00:19. Beskriv hur detta ska ha kunnat skett i Kalix.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in