2014-04-26, 08:07
Medlem
Pizzapaomeletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
USA-älskarna suger i sig all västpropaganda. De kan inte tänka sig att medierna ljuger rakt av. Våra medier (inklusive SVT) har skrivit kontrakt med en handfull internationella nyhetskedjor vars "nyheter" blivit det man presenterar, utan att verifiera det.
Dina källor ser ju väldigt trvärdiga ut. Counterpunch låter ballt samt wikipedia.
2014-04-26, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jourDDptd
Nästa gång det stormar i det Polska parlamentet och de avsätter regeringschefen tycker du då att Putin av alla skall skicka sin armé dit för att reda ut det hela?

Var i helvete förlorade den vanlige Ukrainaren sin bestämmande rätt över sitt land? Jag har inte sett en enda Ukrainare uttala sig på ett sätt som att hjälp oss Putin kom hit. Inte en enda .... varför omyndig förklarar du Ukrainska medborgare på detta vis. Skiter du i dem? Tycker du vi skall avrätta alla Ukrainare som inte tycker som Putin. Blir det någon kvar? Nej inte många.

Nej, jag tycker inte att ni ska avrätta flera ukrainska medborgare, det räcker med de hundra som ni redan avrättat under statskuppen i Kiev.
2014-04-26, 08:14
Medlem
zakorps avatar
Citat:
Donetsk vill faktiskt vara självständigt! Men eftersom Kiev nu sätter in militär är reaktionen väntad.

(Ropade Maidan inte på EU/NATO kanske )

Efter att juntan satt in militären mot egna befolkning bör man definitivt bortse från gamla undersökningar. Precis som man kan bortse från enat Ukraina efter Juntas uttalande om planer på massmord i östra delar och förbud av språket.
2014-04-26, 09:19
Medlem
En svensk hålls som gisslan i Ukraina, av nationalister. Det är värt att poängtera att det är så här nationalismens ansikte ser ut, vilket är viktigt att förstå när de nationalistiska vindarna blåser i Sverige.
2014-04-26, 09:51
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Snacka skit igen! Du förespråkade ju en etnisk rensning av ryskspråkiga områden då du undrade varför de inte flyttar till Ryssland. Som om hela Ukraina var språkligt Ukrainskt och tillhörde en sån trivialnationalism. Rucka på gränserna om ni vill ha det så!

Kolla kartorna:
Sluta sätt felaktiga ord i munnen på mig din jävla horunge! Allt jag har sagt är att de som vill bli en del av Ryssland kan gott och väl flytta i stället för att tvinga de som INTE vill bli en del av Ryssland. Men du kanske inte har tänkt så pass långt med dina få hjärnceller?

När ska ni Putin-lovers inse att inte alla i östra Ukraina vill slita sig loss och bli en del av Ryssland? Och jag hoppas att du själv inser att bilderna du länkade visar att etniska ryssar är en minoritet i östra Ukraina? Så varför ska en minoritet få bestämma ödet för en majoritet? Vill jag bli en del av ett annat land så flyttar jag ju så klart, jag tvingar inte andra till att göra som jag vill. Blir det som du vill så kommer ju alla som inte vill bli en del av Ryssland tvingas till flytta. Men det är väl kanske inte så himla lätt för dig att tänka så långt?
2014-04-26, 10:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seisma
Nej, jag tycker inte att ni ska avrätta flera ukrainska medborgare, det räcker med de hundra som ni redan avrättat under statskuppen i Kiev.
Det finns ingen som tror på den där rysspropagandan så lägg ned.
2014-04-26, 10:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ickerokare
En svensk hålls som gisslan i Ukraina, av nationalister. Det är värt att poängtera att det är så här nationalismens ansikte ser ut, vilket är viktigt att förstå när de nationalistiska vindarna blåser i Sverige.
Vilka " nationalister" det är kriminella fyllon, missbrukare och ryska agenter som utgör separatisternas trupper.
2014-04-26, 11:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nu är inte jag statsvetare eller civilekonom utan en enkel man men jag anser inte att BNP och GDP är tillförlitliga i många fall, framför allt för Ryssland och Ukraina där den "svarta" informella sektorn sannolikt är stor. Men ok, i brist på andra instrument då. Jag använder en enkel metod för att avgöra länders minskande eller ökande välstånd och det är arbetslöshet och människors levnadsstandard och det stämmer hyffsat. Minskar den första och den andra ökar utan att folk och staten lånar allt för mycket pengar så är det gott. Det kan man snabbt se med ögat om man reser i länderna och sen kan man laborera med siffror hur man vill. Det är sorgligt att se hur det börjar se ut i många städer och förorter i USA idag som exempel. I Ryssland kan man åtminstone se att det långsamt går åt det bättre hållet. Kina är ett ännu häftigare exempel.

Själv är jag liten egen företagre och jag antar att du också är det med ditt intresse för Ukraina (det låter så), i vad vet jag inte men jag skulle vara intresserad av fastigheter eller turist och resebranschen eftersom Ukraina är ett vackert land vid svarta havet och det skulle vara lättast. Men det skulle också kräva avtal eller medlemskap i EU och krafttag mot korruption för att göra investeringen säker så jag antar också att det är syftet till din passion och närvaro i Euromajdan (om det nu inte bara är ideologiska skäl). Men eftersom det är samma gäng vid makten med samma kopplingar så bered dig på inga större förändringar alls i möjligheten att göra bra affärer där dom närmaste 10 åren (om du nu inte har blivit lovad något som tack för hjälpen).

Det är ju lite rolig att separatisterna i östra och högra sektorn i västra Ukraina delar en åsikt, att även denna regering och förmodligen kommande är samma skrot och korn och lika korrupta som tidigare och måste bort.

Men jag håller med dig och hoppas att Ukraina utvecklas till en modern stat med europeiska värderingar, men det ser mörkt ut med eller utan Ryssland och även utan dom senaste månadernas konflikter.
Ryssland vill inte att Ukraina kommer på fötter ekonomiskt och kan gå sin egen väg.
2014-04-26, 11:22
Medlem
zakorps avatar
En turkisk journalist hittade en amerikansk legoknekt i Ukraina som stoltesrar med att han mördad folk i Bagdad:

https://www.youtube.com/watch?v=o_ZRMJMdlr4

Hoppas upprorsmän får nödvändig utrustning från Ryssland för att kunna försvara sig mot dessa terrorister.
2014-04-26, 11:29
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zakorp
En turkisk journalist hittade en amerikansk legoknekt i Ukraina som stoltesrar med att han mördad folk i Bagdad:

Hoppas upprorsmän får nödvändig utrustning från Ryssland för att kunna försvara sig mot dessa terrorister.

Hoppas ukraina får nödvändigt stöd och materiel från ryssland att försvara sig mot och bekämpa dessa terrorister.
2014-04-26, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ryssland vill inte att Ukraina kommer på fötter ekonomiskt och kan gå sin egen väg.
Nej, det vill de inte, de bara pumpar gas dit.
2014-04-26, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zakorp

Fy fan. Legosoldater som stödjer en nazistisk militärjunta som etniskt rensar i ett europeiskt land. Gäller in EKMR och mänskliga rättigheter i länder där USA är o krigar och underblåser konflikter?

Kanske dags att ryssarna skickar 50000 spetznas elittruppar och startar revolt i Mexico precis vid amerikanska gränsen och sätter dit ryssvänlig ledning i landet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in