2014-04-26, 02:32
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourDDptd
om man i så många månader samlat så mycket vapen och materiel strax utanför östra Ukraina UTAN att det finns något hot mot Ryssland så .... kan man nog med 95% säkerhet säga att en invasion är mycket nära förestående. Krim har redan tagits med våld och nu väntar östra Ukraina
Det finns ingen anledning att ta östra Ukraina och få ett skitland som är emot Ryssland kvar. Då är det bättre att ta allt i ett svep. Skall det vara så skall det vara. Bättre så.

Bästa vore om ryssarna tog kuppmakarna som amerikanarna tog Bin Laden till att börja med och sedan utgå ifrån det.
Senast redigerad av HappySadHarry 2014-04-26 kl. 02:37.
2014-04-26, 02:44
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Det finns ingen anledning att ta östra Ukraina och få ett skitland som är emot Ryssland kvar. Då är det bättre att ta allt i ett svep. Skall det vara så skall det vara. Bättre så.

Bästa vore om ryssarna tog kuppmakarna som amerikanarna tog Bin Laden till att börja med och sedan utgå ifrån det.

Nästa gång det stormar i det Polska parlamentet och de avsätter regeringschefen tycker du då att Putin av alla skall skicka sin armé dit för att reda ut det hela?

Var i helvete förlorade den vanlige Ukrainaren sin bestämmande rätt över sitt land? Jag har inte sett en enda Ukrainare uttala sig på ett sätt som att hjälp oss Putin kom hit. Inte en enda .... varför omyndig förklarar du Ukrainska medborgare på detta vis. Skiter du i dem? Tycker du vi skall avrätta alla Ukrainare som inte tycker som Putin. Blir det någon kvar? Nej inte många.
2014-04-26, 02:45
Medlem
Kalliss avatar
Ryssland var roligare och fredligare med Boris Yeltsin som president!
https://www.youtube.com/watch?v=xMThTEA4M0o

Och andra mer roliga företrädare och ryska politiker, och andra fånar so exempelvis Bush junior:
https://www.youtube.com/watch?v=kTy5JaH06zI
Senast redigerad av Kallis 2014-04-26 kl. 02:50.
2014-04-26, 03:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Rimligt eller inte, men så det är. Det är inga fantasier eller önskemål jag skriver, utan ren och skär fakta. Ryssland är ingen ekonomisk stormakt. Den ryska ekonomin är mycket skör och känslig och kan mycket enkelt haverera.

Har jag någonstans "fantiserat" om att det ska gå dåligt för Ryssland?
Jag lider med det ryska folket och den träldom som de behöver leva under med Putin och övriga korrupta ledare. Jag gläds med det ukrainska folket som fann modet i sig och störtade en korrupt och kriminell regim. Jag respekterar Ukrainas val att transformeras till en modern stat med europeiska värderingar, likväl respekterar jag deras suveränitet och integritet. Om det är någon som "fantiserar" om att det ska gå dåligt för någon, så är det väl snarare du som hoppas på att Ukraina splittras och det ukrainska folket faller under det korrupta och kriminella ryska styret.
Nu är inte jag statsvetare eller civilekonom utan en enkel man men jag anser inte att BNP och GDP är tillförlitliga i många fall, framför allt för Ryssland och Ukraina där den "svarta" informella sektorn sannolikt är stor. Men ok, i brist på andra instrument då. Jag använder en enkel metod för att avgöra länders minskande eller ökande välstånd och det är arbetslöshet och människors levnadsstandard och det stämmer hyffsat. Minskar den första och den andra ökar utan att folk och staten lånar allt för mycket pengar så är det gott. Det kan man snabbt se med ögat om man reser i länderna och sen kan man laborera med siffror hur man vill. Det är sorgligt att se hur det börjar se ut i många städer och förorter i USA idag som exempel. I Ryssland kan man åtminstone se att det långsamt går åt det bättre hållet. Kina är ett ännu häftigare exempel.

Själv är jag liten egen företagre och jag antar att du också är det med ditt intresse för Ukraina (det låter så), i vad vet jag inte men jag skulle vara intresserad av fastigheter eller turist och resebranschen eftersom Ukraina är ett vackert land vid svarta havet och det skulle vara lättast. Men det skulle också kräva avtal eller medlemskap i EU och krafttag mot korruption för att göra investeringen säker så jag antar också att det är syftet till din passion och närvaro i Euromajdan (om det nu inte bara är ideologiska skäl). Men eftersom det är samma gäng vid makten med samma kopplingar så bered dig på inga större förändringar alls i möjligheten att göra bra affärer där dom närmaste 10 åren (om du nu inte har blivit lovad något som tack för hjälpen).

Det är ju lite rolig att separatisterna i östra och högra sektorn i västra Ukraina delar en åsikt, att även denna regering och förmodligen kommande är samma skrot och korn och lika korrupta som tidigare och måste bort.

Men jag håller med dig och hoppas att Ukraina utvecklas till en modern stat med europeiska värderingar, men det ser mörkt ut med eller utan Ryssland och även utan dom senaste månadernas konflikter.
2014-04-26, 04:00
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är vare sig EU, USA eller Ryssland som skall "förhandla" om, dvs bestämma Ukrainas framtid. Det är ukrainarna själva som skall bestämma sin framtid, utan utländsk inblandning! Presidantval kommer att hållas den 25 maj, (givetvis så kommer putler att göra allt för att sabotera dessa val).

Varför värna så mycket om ett lands frihet då inte individens frihet värderas vidare högt i något land. Jag säger skit i om det står sverige, Ukraina, ryssland eller pploo på passet, den individuella friheten är det enda som räknas.

Jag skulle inte ha emot att alla landgränser helt skrottas, det är bara ett påhitt hursomhelst.

PS: Sverige skulle förmodligen ha tagit över i princip halva världen om vi hade haft makten till det, sådana moralpoliser vi är. Dessutom så är det på sätt och viss övertagande då man sätter krav på ett lands politik för de ska undvika sanktioner eller få vissa fördelar.
2014-04-26, 04:09
Medlem
sputnik-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry

Så synd att folk i Ukraina inte håller med dig och RT.com (PutlerJugend Media).

75% i södra, 69% i östra Ukraina är emot en rysk invasion.
https://twitter.com/euromaidan/status/459426141661458432/photo/1/large

Mars 2014 (trodde fler på lögnen om att skydda rysktalande i Ukraina), alltså är man nu mindre intresserade av att bli invaderade av ryssarna än i denna något äldre undersökning nedan 67% i södra, 61% i östra Ukraina stödde inte en Rysk invasion för att "skydda rysktalande".
http://www.slideshare.net/Ratinggroup/2014-april-5-iri-public-opinion-survey-of-ukraine-march-14-26-2014

Precis som på flashback finns x antal idioter i Ukraina Dessa stakars etniska ryssar som inte läst om slakten av civila etniska ryssar av rysk militär i Tjetjenien antar jag, nyttiga idioter för Tsar Putins land expansion.
Senast redigerad av sputnik- 2014-04-26 kl. 04:12.
2014-04-26, 04:29
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik-

Mycket förvånande att inte det finns en majoritet för ett katastrofalt krig som invasion skulle medföra. Vore invånare i dessa regioner ryssar som alla ville tillhöra Ryssland så skulle det nog ändå inte funnits någon majoritet som var för en "invasion".
2014-04-26, 05:17
Medlem
sputnik-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Mycket förvånande att inte det finns en majoritet för ett katastrofalt krig som invasion skulle medföra. Vore invånare i dessa regioner ryssar som alla ville tillhöra Ryssland så skulle det nog ändå inte funnits någon majoritet som var för en "invasion".

Tröttsamt sluta förvränga, det är så typiskt Ryssland och Putins anhängare!

Du vet mycket väl att man skriker från separatist sidan att Putin ska sätta in militären. För det är enbart en BEVÄPNAD MINORITET som vill att Donetsk ska tillhöra RYSSLAND. 18.2% vill tillhöra Ryssland, 65.7% vill tillhöra ett enat Ukraina! http://www.pravda.com.ua/news/2014/04/9/7021883/ enligt Oleksiy Matsuka (online News of Donbas) ska man dessutom fått ett högre 75% resultat FÖR ett enat Ukraina i undersökning gjord SENARE i Donbas efter Krim invasionen!
2014-04-26, 07:02
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Jaså så nu är jag fientlig mot ryssar? Blir inte direkt förvånad att en Putin-lover säger åt vad andra ska tro, tycka och tänka.

Kan tillägga att jag har en del ryska vänner som jag absolut inte är fientlig mot, och inte är de fientliga mot mig heller. Däremot så är jag fientlig mot idioter som är emot yttrandefrihet och som har värderingar som om de kom direkt från 1800-talet.
Snacka skit igen! Du förespråkade ju en etnisk rensning av ryskspråkiga områden då du undrade varför de inte flyttar till Ryssland. Som om hela Ukraina var språkligt Ukrainskt och tillhörde en sån trivialnationalism. Rucka på gränserna om ni vill ha det så!

Kolla kartorna:
2014-04-26, 07:17
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
https://twitter.com/euromaidan/status/459426141661458432/photo/1/large
Du din dummer för en skendebatt då det faktiskt inte skett nån rysk invasion. (Påstå inte att Krim var det!)

Däremot bär Kiev-kuppen, Nuland-CIA och Obama ansvaret för en situation där Rysslands strategiska säkerhet sätts på spel. Ett inbördeskrig i Ukraina tror du kanske EU/NATO har en rätt att blanda sig i? Men inte Ryssland?
2014-04-26, 07:19
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Tröttsamt sluta förvränga, det är så typiskt Ryssland och Putins anhängare!

Du vet mycket väl att man skriker från separatist sidan att Putin ska sätta in militären. För det är enbart en BEVÄPNAD MINORITET som vill att Donetsk ska tillhöra RYSSLAND. 18.2% vill tillhöra Ryssland, 65.7% vill tillhöra ett enat Ukraina! http://www.pravda.com.ua/news/2014/04/9/7021883/ enligt Oleksiy Matsuka (online News of Donbas) ska man dessutom fått ett högre 75% resultat FÖR ett enat Ukraina i undersökning gjord SENARE i Donbas efter Krim invasionen!
Donetsk vill faktiskt vara självständigt! Men eftersom Kiev nu sätter in militär är reaktionen väntad.

(Ropade Maidan inte på EU/NATO kanske )
2014-04-26, 07:34
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
NYT Retracts Russian-Photo Scoop
Citat:
Two days after the New York Times led its editions with a one-sided article about photos supposedly proving that Russian special forces were behind the popular uprisings in eastern Ukraine, the Times published what you might call a modified, limited retraction.

Buried deep inside the Wednesday editions (page 9 in my paper), the article by Michael R. Gordon and Andrew E. Kramer – two of the three authors from the earlier story – has this curious beginning: “A collection of photographs that Ukraine says shows the presence of Russian forces in the eastern part of the country, and which the United States cited as evidence of Russian involvement, has come under scrutiny.
Oj då! Så oväntat!
Rysk propaganda?
USA-älskarna suger i sig all västpropaganda. De kan inte tänka sig att medierna ljuger rakt av. Våra medier (inklusive SVT) har skrivit kontrakt med en handfull internationella nyhetskedjor vars "nyheter" blivit det man presenterar, utan att verifiera det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in