Citat:
Ursprungligen postat av
fridaynightout
Rimligt eller inte, men så det är. Det är inga fantasier eller önskemål jag skriver, utan ren och skär fakta. Ryssland är ingen ekonomisk stormakt. Den ryska ekonomin är mycket skör och känslig och kan mycket enkelt haverera.
Har jag någonstans "fantiserat" om att det ska gå dåligt för Ryssland?
Jag lider med det ryska folket och den träldom som de behöver leva under med Putin och övriga korrupta ledare. Jag gläds med det ukrainska folket som fann modet i sig och störtade en korrupt och kriminell regim. Jag respekterar Ukrainas val att transformeras till en modern stat med europeiska värderingar, likväl respekterar jag deras suveränitet och integritet. Om det är någon som "fantiserar" om att det ska gå dåligt för någon, så är det väl snarare du som hoppas på att Ukraina splittras och det ukrainska folket faller under det korrupta och kriminella ryska styret.
Nu är inte jag statsvetare eller civilekonom utan en enkel man men jag anser inte att BNP och GDP är tillförlitliga i många fall, framför allt för Ryssland och Ukraina där den "svarta" informella sektorn sannolikt är stor. Men ok, i brist på andra instrument då. Jag använder en enkel metod för att avgöra länders minskande eller ökande välstånd och det är arbetslöshet och människors levnadsstandard och det stämmer hyffsat. Minskar den första och den andra ökar utan att folk och staten lånar allt för mycket pengar så är det gott. Det kan man snabbt se med ögat om man reser i länderna och sen kan man laborera med siffror hur man vill. Det är sorgligt att se hur det börjar se ut i många städer och förorter i USA idag som exempel. I Ryssland kan man åtminstone se att det långsamt går åt det bättre hållet. Kina är ett ännu häftigare exempel.
Själv är jag liten egen företagre och jag antar att du också är det med ditt intresse för Ukraina (det låter så), i vad vet jag inte men jag skulle vara intresserad av fastigheter eller turist och resebranschen eftersom Ukraina är ett vackert land vid svarta havet och det skulle vara lättast. Men det skulle också kräva avtal eller medlemskap i EU och krafttag mot korruption för att göra investeringen säker så jag antar också att det är syftet till din passion och närvaro i Euromajdan (om det nu inte bara är ideologiska skäl). Men eftersom det är samma gäng vid makten med samma kopplingar så bered dig på inga större förändringar alls i möjligheten att göra bra affärer där dom närmaste 10 åren (om du nu inte har blivit lovad något som tack för hjälpen).
Det är ju lite rolig att separatisterna i östra och högra sektorn i västra Ukraina delar en åsikt, att även denna regering och förmodligen kommande är samma skrot och korn och lika korrupta som tidigare och måste bort.
Men jag håller med dig och hoppas att Ukraina utvecklas till en modern stat med europeiska värderingar, men det ser mörkt ut med eller utan Ryssland och även utan dom senaste månadernas konflikter.