2014-04-26, 01:27
Medlem
Ardalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Den "moderata" ledaren säger 20:30 in i klippet följande om ISIS "And they have given up the Islam they pretend to believe. Because really they're a Shi'a group, who have nothing to do with Islam."

Det är ett väldigt moderat tankesätt att benämna shiamuslimer som icke-muslimer och jämföra dem med ISIS.
Vad förväntar du dig? Dom krigar trots allt mot alaviter och shiiter. Det är rationellt att dom likställer ISIS med sina fiender. Detta sker även högst upp i trappan. Hur många gånger har man inte hört Turkiets utrikesminister påstå att ISIS har koppling med regimen.

Haka inte upp dig på ordet "moderat" för det har ingen relevans i sammanhanget. Sedan så är det ett begrepp som är totalt sönder knullad. Och den har västerländsk ursprung. Så blir det när efterblivna europeiska journalister ska börja raljera om Mellanöstern. Dom vet ingenting och ska försöka tyda genom sitt perspektiv. Finns det ens något som kan kallas "moderat" i den islamiskpolitiska arenan, i Mellanöstern?
Citera
2014-04-26, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PickAhp
Det har jag faktiskt inte så stor koll på. Kan du länka en källa på att Assadregimen stödde ISIS sedan tidigare?
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det vet jag inte mycket om, men jag har i tidigare trådar visat på att den syriska regimen stödde islamist-terrorister under Irakkriget, så det är inte omöjligt.

Har du relevanta hänvisningar?

Dessa islamist-terrorister som du tar upp är ISIS. ISIS är haft många namn. Ex, Mujahideen Shura l, Al-Qaida i Irak, Jaysh al-Fatiheen, Jund al-Sahaba, Katbiyan Ansar Al-Tawhid wal Sunnah, Jeish al-Taiifa al-Mansoura, Jama'at al-Tawhid wal-Jihad, Tanzim Qaidat al-Jihad fi Bilad al-Rafidayn.

Iran och främst Syrien stötte(fortfarande stödjer till viss del) ISIS för att skapa kaos i Irak och för att ställa till det för USA.
Senast redigerad av Qandil 2014-04-26 kl. 01:43.
Citera
2014-04-26, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haraldwin
När man ser detta så vet man att ISIS är skapad av Assad och Iran.

Vad pratar du om? Kollar vi på samma dokumentär? I den jag kollar på så slåss olika terrorgrupper mot varandra.
Citera
2014-04-26, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haraldwin
Du skrev faktiskt inget av intresse, för ISIS är islamister men attackerar sunniter och låter de värsta kuffaren Alawiterna vara kvar är världens mysterium..eller så är de betalda.

Japp du är ute och cyklar som Hoffman men utan den coola looken. Assad och Iran skapade ISIS för att försvaga rebellerna, varför säger araben att amerikanerna betalar de för att få bort ISIS först? Precis...

Kan jag få en källa på att Assad och Iran skapade ISIS? Eller är det ett fantasifoster ifrån dig?
Citera
2014-04-26, 10:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Kan jag få en källa på att Assad och Iran skapade ISIS? Eller är det ett fantasifoster ifrån dig?

det är så klart en fantasi, separatistkurder vill skylla allt på assad och iran eftersom det tjänar deras syften, vad de inte förstår är att när de konstant ljuger kommer ingen ta dem seriöst någonsin

iraks premiärminister säger rakt ut att isis stöds av saudi och qatar

http://www.youtube.com/watch?v=aD-qMqp4XC8
Senast redigerad av joghd 2014-04-26 kl. 10:04.
Citera
2014-04-26, 10:40
Medlem
Här är en gammal dokumentär som visar bla när Nusra och ISIS kramas för att visa att dem är eniga. Väldigt konstigt när vissa säger att Assad och ISIS är alierade, tydligen så var då Nusra lurade att kramas med Assads polare.

https://www.youtube.com/watch?v=AFZhQ4u2Cbg

Dags att lägga ner skitsnacket?
Citera
2014-04-26, 10:59
Medlem
Citat:
Syrien och Iran skapade ej ISIS, ISIS skapades av gamla irakiska baathister runt 03-04.
Citera
2014-04-26, 12:12
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Syrien och Iran skapade ej ISIS, ISIS skapades av gamla irakiska baathister runt 03-04.

Det kan ifrågasättas huruvida baathister övergått från sin extrema tro på sekularism/pan-arabism till att bli sekteristiska militanta terrorister. Det går inte ihop någonstans, lika så går det inte ihop att Syrien "skapat" eller "stödjer" ISIS. Det är konspirationsteorier som började spridas för cirka ett år sedan när ISIS fick fäste i Syrien och började vinna strider mot både kurder och rebeller. Innan ISIS anföll rebellerna talade man aldrig om att "ISIS tillhörde Assad", utan det kom efter att rebellerna startade krig mot dem. Att du inte inser vilken absurd propaganda det handlar om gör mig förundrad.

Jag har alltid sagt att man inte ska underskatta dessa terrorister. Vi minns alla när YPG påstod att dem dödade 150 från ISIS och själva enbart förlorade 10, 12 eller 15 styckena. Det har varit lögner och ISIS är utan tvekan en av dem starkaste rebellgrupperna i Syrien för tillfället. De strider mot alla som inte tillhör dem, d.v.s. mot nästan 90 % av alla stridande, trots detta har dem kontroll över stora delar av norra och centrala Syrien. Deras ställning i dem norra och centrala delarna har knappast minimerats sedan alla började strida mot dem, de har snarare expanderat i dessa områden. Dem har visserligen retirerat från delar av västra Syrien, men utgör trots detta ett hot mot både YPG och rebellerna i centrala och norra Syrien.
Senast redigerad av ZuparN 2014-04-26 kl. 12:20.
Citera
2014-04-26, 13:05
Medlem
Chris1991s avatar
Hur ska ISIS kunna vara allierade med regimen när deras ideologi är exakt samma som al-nusras?
Fråga er själva det innan ni påstår att dom är allierade med bashar.
Citera
2014-04-26, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Hur ska ISIS kunna vara allierade med regimen när deras ideologi är exakt samma som al-nusras?
De vet mycket väl att det inte är sant men myten låter så bra i deras fantasi därför väljer de att sprida den.
Det finns ingen doktrin som heter "al-qaida" utan det är några kriminella gäng som i guds namn vill stjäla och mörda för pengar.

ISIS anklagar Nusra för att vara shia och Nusra anklagar ISIS för samma sak, ska vi överhuvudtaget diskutera det?
Citera
2014-04-26, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Det kan ifrågasättas huruvida baathister övergått från sin extrema tro på sekularism/pan-arabism till att bli sekteristiska militanta terrorister. Det går inte ihop någonstans, lika så går det inte ihop att Syrien "skapat" eller "stödjer" ISIS. Det är konspirationsteorier som började spridas för cirka ett år sedan när ISIS fick fäste i Syrien och började vinna strider mot både kurder och rebeller. Innan ISIS anföll rebellerna talade man aldrig om att "ISIS tillhörde Assad", utan det kom efter att rebellerna startade krig mot dem. Att du inte inser vilken absurd propaganda det handlar om gör mig förundrad.

Jag har alltid sagt att man inte ska underskatta dessa terrorister. Vi minns alla när YPG påstod att dem dödade 150 från ISIS och själva enbart förlorade 10, 12 eller 15 styckena. Det har varit lögner och ISIS är utan tvekan en av dem starkaste rebellgrupperna i Syrien för tillfället. De strider mot alla som inte tillhör dem, d.v.s. mot nästan 90 % av alla stridande, trots detta har dem kontroll över stora delar av norra och centrala Syrien. Deras ställning i dem norra och centrala delarna har knappast minimerats sedan alla började strida mot dem, de har snarare expanderat i dessa områden. Dem har visserligen retirerat från delar av västra Syrien, men utgör trots detta ett hot mot både YPG och rebellerna i centrala och norra Syrien.
Vem har påstått att Syrien stödjer ISIS, eller skapat ISIS? Syrien har gett stöd till ISIS när ISIS var aktiva i Irak under USAs tid. Exakt som USA gav stöd till talibanerna under Sovjet-afghankriget. CIA har tränat Osama bin laden, personligen. Det finns källor på detta. Förstår du nu vad jag vill komma fram till?

Dessutom är det sant att irakiska baathister skapade ISIS, för 10-11 år sedan. Målet var direkt inte att ISIS skulle vara extrema islamister, målet var att göra motstånd mot USAs invasion. Dessutom flydde många fd irakiska baathister till Syrien och Jordanien.

YPG har ej ljugit, tex YPG påstår att det har dött fler från de, än vad tex SOHR påstår. Dessutom registrerar YPG alla sina medlemmar. Man tar bilder, skriver ner namn, ålder, födelsestad, osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Är du efterbliven eller försöker du vara rolig? Ingenstans har vi påstått att ISIS är allierad med regimen. Det vi, eller åtminstone jag påstår är att Syrien har gett stöd till ISIS innan syriska inbördeskriget. Exakt som USA gav talibanerna stöd under 80-talet. Sen om syriska regimen och ISIS samarbetar kan jag inte säga något om.
Senast redigerad av Qandil 2014-04-26 kl. 14:25.
Citera
2014-04-26, 16:07
Bannlyst
Citat:

Haha "kom med bevis" när de passar Assad älskare, han är en massmördare och kommer att gå bort med Iran. Känner lycka över det och inget annat! Assad och Iran skapade ISIL surfa lite så ser du, orka med hjärndödhet som du bjuder på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in