Citat:
Ursprungligen postat av
Grandioso
Jag reagerade på påståendet att MB närmast automatiskt skulle ha blivit dömd för mordet
på Vatchareeya ifall man inte råkat påträffa blodspår i KJ:s bil och fått anledning att verkligen
intressera sig för honom som flickans baneman.
Du
förutsätter att det skulle ha funnits tillräckligt med graverande bevis eller indicier
pekande mot just karatetränaren om man inte hittat något bindande mot KJ.
Det är ju rent tyckande och inte grundat i faktabaserat material.
Det föreligger ju inga kända
faktiska omständigheter som indikerar den mannens skuld
till flickans våldsamma död utan alltsammans handlar om spekulationer, önsketänkande och
gissningar hit och dit.
I ett tidigare inlägg riktat till mig påstod du att det var känslor och inte fakta jag grundade
det resonemanget den gången i.
Är det annat än just känslor som det baseras på när du så påfallande trosvisst vill göra
gällande förhållandet att MB alla gånger blivit dömd för styckmordet på VB i händelse
av att upptäckta spår uteblivit avseende Kristoffer Johansson?
Du och andra
tycker att den där otrogne, lönnfete och osympatiske karlen borde
vara skyldig. Ni
känner på er att han mer rätt som gärningsman här.
KJ ser så snäll och oförarglig ut och har inget förflutet som vittnar om några mörkare
sidor direkt. Störningarna icke att förglömma. Dessa tycks närmast helt omöjliggöra
honom i rollen som en rå, förslagen mördare med förmåga att sopa igen spår efter sig.
Störningarna står uppenbarligen lite i vägen för somliga att se klart och greppa fallets
verklige och två gånger dömde mördare. Tillsammans alltså med ett ganska så "rart"
utseende. Avsevärt lättare att skapa sig en bild av "den andre" som förövare onekligen.
Men då måste man samtidigt blunda inför allt i faktaväg som pekar i en annan, bestämd
riktning. Och det lyckas förvisso somliga rätt bra med...
Nej, om nu Kristoffer varit aningen mera omsorgsfull vid genomgången av hur det tedde
sig i bagageutrymmet på hans bil och utplånat de spår som nu råkat bli avsatta,
och undgått att hamna i polisens klor på allvar, så har vi ingenting konkret det minsta som
gör det rimligt med antagandet att därmed skulle MB kunnat bli dömd istället för mordet.
Och ingen annan heller för den delen, ty inga spår pekade i andra riktningar.
Åklagaren har angett att Micael Berg avfördes från utredningen efter bl.a. förhör
med honom och hans hustru, spaning på honom, analys av hans telefon och
signalspårningslistor samt uppvisande av kvitton från ett restaurangbesök den aktuella
kvällen. Som tingsrätten anfört tyder inte heller något på att Kristoffer Johansson
genom sitt förnekande velat skydda någon annan person som förövare. Hovrätten
instämmer mot angivna bakgrund i tingsrättens uppfattning att förundersökningen
bedrivits på ett allsidigt och förutsättningslöst sätt när det gäller att undersöka och
utreda alternativa gärningsmän.
B 132-14
http://www.fildirekt.se/dl/1397723049.pdf
Oavsett vad jag bildat mig för uppfattningar om de i fallet förekommande figurer, omfattas de av lagen. Alla har rätt till ett bra försvar och de som åtalas ska veta att de är påkomna genom bevis, vittnesmål mm. och allra helst då rätten som ska döma.
Attityder skilde dem åt när jag lusläste deras fejsböcker.
KJ 22 år gammal behövde inte hävda sig, utan var faktiskt lite skojig på ett avmätt sätt. Boken andades en avspänd lite loj grabb som ibland mallade sig för sina vapen, munderingar och kok-konster.
En slarver. Inga egendomliga vibbar dök upp hos mig.
MB, ja han var väl 49 då. Hade en splatterbild i vitt och rött. Genomgående mycket attityder, som hejades på av sonen. En 50-åring som ville vara 20. Egobilder med hejar-rop från fb-vännerna.
Hetsig på ett dominant sätt.
Kändes nästan löjlig på ett obekvämt sätt.
Låt kalla det ovanstående perception, det sinnesintryck jag fick av dem båda.
Den bilden finns alltjämnt kvar. En av dem upplevde jag betydligt mer sympatisk än den andre.
Det fattas bitar i det händelseförlopp jag hade velat bilda mig (brukar inte ha problem med det) med KJ som baneman. Någon länk som hade bundit samman honom med brottet i komb. med bilen hade varit mer än önskvärd. Det känns för bra för att vara sant. Genomgående var KJ en slarver, utom möjligen hans vapen.
Han ska alltså någonstans från hans adress 4 maj haft ihjäl sin kompis och.. (vad händer sedan)
KJ är ute och letar flertal gånger, men gör det på fel sätt. Han umgås med vänner, men känner sig jagad, först av journalister, sedan kommer han på span. Han bor både i stugan och föräldrahemmet för att få vara ifred. "Han beter sig inte som en vanlig gärningsman" uppger polisen. Konstigt uttalande.
Kvarlevor hittas styckade i ett öde hus, där det egentligen kryllar av folk från morgon till kväll. Mystisk FP, konstig placering av kvarlevor. Nästan i öppen dager hittas resten, primitivt dolt. Händer och en höftkula saknas. Det måste vara en tok som gjort det.
KJ anhålls i sin frånvaro 23 maj och grips senare.
Blod hittas i bagaget. Hur kom det dit? Det har gått veckor sedan VB försvann.
Vad har hänt under dem veckorna? Var har bilen varit? Låst/Olåst? Har fler personer haft tillgång till bilen? Andras packningar?
Finns inga bevis eller indicier som talar för eller binder ihop annan händelse till blodfyndet.
http://www.nsd.se/nyheter/blodspar-i-22-aringens-bil-7687683.aspx
Inga nya bevis har dykt upp efter bagaget.
MB letar inte alls. Han raderar sms. Han har en pågående konflikt med VB. AN med VB sedan ett år tillbaka. Alla i fam MB/AN har avslutat sin vänskap med VB på fb. Finns inget positivt öht i relationerna och absolut inte till VB. Det omtalas i termer som hat och svartsjuka. Mindre fördelaktiga inlägg skrivs av AN. Konflikten bekräftades där och då. MB börjar förhöret med att ljuga dessutom och det trots att AN kände till hans otrohet sedan länge. Mordhot har förekommit. MB slår sin fru. En gammal älskarinna hör av sig för att avge vittnesmål gentemot MB. Han ville bli av med VB. Han tränar hårt för att kontrollera sitt temperament. En våldsman. Det smäller till! (i affekt)
I affekt, sa TO och det brukar tillskrivas just utåtagerande personer i brottmål. Typ: "Det svartnade.."
Om KJ är omskriven i BUP för ett ev. knivhot mot skolkamrat så är det ca. 5 år mellan hans "utbrott", OM han haft något 4-5 maj. Mer introvert, som hans kamrater också säger. Knappast labil.
Så hade de inte hittat blodet i KJ:s bil, hade nog MB hamnat under grundligare lupp och kanske åtalats i ett rent indiciemål. Åklagarna hade bråttom inför sommaren.
När jag försöker hitta på vad KJ gjorde med VB, poppar fam B upp och stör och det blir omöjligt att fortsätta.
Kan VB ha kommit hem till en lullig MB och de har blivit påkomna av AN som tyst kommit hem?
Kanske finns fler som har C-formade skador på sig. Det vet vi inte.
Domsluten avslöjar inte diskussionerna som föranlett den.