2014-04-25, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
För anses vara represenatativt för de "flyktingar" + släkten som kommer idag. Andra stora grupper är Eritrea och Afghanistan. Att dessa personer, ofta analfabeter från länder med mycket låg medel-IQ, skulle tjäna ihop tillräckligt med pengar för att någon skulle vilja bygga bostäder åt dessa i det kalla Sverige är extremt osannolikt. Som sagt är den rättvisa jämviktslönen nog en eller ett par dollar om dagen som i deras hemländer.
Du menar att då kan det vara en god idé att investera i att göra dem mer attraktiva på arbetsmarknaden, så att det går snabbare att få gruppen invandrare att bli nettobidragare, samt få fart på bostadsbyggandet? Bra tänkt. Du har riktigt bra idéer, tänk om alla kunde vara så omtänksamma som du. Tänk att det finns folk som skulle sagt att vi inte borde tagit in dem alls. Tokigt, va?

Du verkar tycka att det är hemskt kallt i Sverige för övrigt.
Citera
2014-04-25, 00:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Saken är mycket enkel.
Antingen behåller man den marknadsmässiga störningen såsom all form av bruksvärdesystem innebär..eller också inför man marknadshyror.
Vill man behålla den marknadsmässiga störningen så får man allt ta att efterfrågan vida kommer att överstiga utbudet,såsom det är idag i eskalerande fart.

Det håller självfallet inte för all framtid.Förr eller senare MÅSTE marknadshyror införas för att komma till rätta med den fallerade marknaden.Det finns ingen egentlig skillnad på en brödbutik a la USSR 1983 och Sveriges hyresmarknadsutbud av idag.

Det finns ingen omväg.Det är bara en fråga om tid..och ju längre det dröjer ju större blir marknadsfalleringen.

Det är inte ens politik längre.Staten kommer ALDRIG MER ha råd att finansiera ett nytt miljonprogram.Det är bara ett ständigt upprabblande av fakta på detta området som gäller..och ju längre folk och därmed politiker går emot självklara saker..ju värre kommer problemen att bli.

End of discussion,jag lovar alla och envar.

Så får vi ta det igen då. Det här med hur marknader fungerar. Om vi inför marknadshyror imorgon, så kommer det ENBART att leda till högre hyror i storstäder. I Tensta, på Södermalm, Hässelby, Tumba och i Nyköping. Södertälje, Malmö, Lund, Luleå som Uppsala. Alla platser där efterfrågan är större än utbudet kommer priserna att öka. Det är liksom första lektionen i marknadsekonomi.

Problemet vi har är att marknaden självt inte kan stå på egna ben, då den från början är rubbad.

Vi kan ta ett exempel här:

Vad skulle ske med bostadsrättspriserna om staten skulle ge unga under 30 räntefria lån eller rent av gratis bostadsrätter? Skulle priserna öka eller minska då utbudet blev mindre?
Citera
2014-04-25, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vettigt inlägg för en gångs skull! Problemet är som sagt finansieringen av "billiga hyresrätter". Dessa pengar finns inte. Politruckerna försöker snacka runt detta problem men lyckas knappast.

Vänstern är mest oärliga eftersom de inte heller kan finansiera detta, men lovar dyrt och heligt att de minsann ska bygga billiga hyresrätter om de bara får makten.

Det skulle kunna byggas billiga HR. Och det spelar egentligen ingen roll om det blev något dyrare iaf. Miljonprogrammen var nog så dyra då, men då lyckades många kommuner ändå gå med vinst vid alla utförsäljningar. Men visst är det lite av en önskedröm att blocköverskridande överenskommelser skulle lösas i detta fall.
Citera
2014-04-25, 00:36
Bannlyst
Citat:
Problemet är fortfarande att många invandrares jämvikslön är för låg för att några privata aktörer kommer att vilja bygga bostäder åt dessa i det kalla Sverige - även med totalt fri marknadshyra och arbetsmarknad. Nyliberalism kan inte lösa detta problem. Även om man ignorerar att den allt större gruppen bidragsinvandrare inte kommer att rösta bort sina egna bidrag.

Det som kommer att hända är att de som idag finansieras via skattesedeln blir än större utgiftspost för skattebetalarna, till förmån för byggbolag, mäklare och värdar. Så långt tänker dock inte de flesta.
Citera
2014-04-25, 00:44
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Du menar att då kan det vara en god idé att investera i att göra dem mer attraktiva på arbetsmarknaden, så att det går snabbare att få gruppen invandrare att bli nettobidragare, samt få fart på bostadsbyggandet? Bra tänkt. Du har riktigt bra idéer, tänk om alla kunde vara så omtänksamma som du. Tänk att det finns folk som skulle sagt att vi inte borde tagit in dem alls. Tokigt, va?

Du verkar tycka att det är hemskt kallt i Sverige för övrigt.
Är en enorm investering att få upp analfabeter till svensk gymnasiestandard då de kan ha någon chans att få arbeten med hygglig lön. Även om vi ignorerar att det är tveksamt att många någonsin kommer att kunna bli exempelvis hantverkare som i genomsnitt har en IQ på 100 vilket kan jämföras med att Somalia har en medel-IQ på 70. Risken är väl mycket stor att utbildningsförsöket slutar i totalfiasko efter att enorma resurser slösats bort.

Hursomhelst är sådana satsningar inte speciellt nyliberala. Kör vi med nyliberal teori så ska ju analfabeterna ut i arbetsmarknaden direkt och tjäna ihop pengarna själv till utbildning och bostäder. Om vi antar en helt fri arbetsmarknad blir jämviktslönen urusel för analfabeterna. Tveksamt att de kan överleva på denna i det kalla Sverige till skillnad från de varma tropikerna där man kan överleva med en lön understigande en dollar om dagen. Något sparande till bostäder är nog helt otänkbart.
Citera
2014-04-25, 00:58
Medlem
Citat:
Är en enorm investering att få upp analfabeter till svensk gymnasiestandard då de kan ha någon chans att få arbeten med hygglig lön.
Oskäliga krav på irrelevanta kunskaper är helt klart ett problem, det har du rätt i.

Citat:
Även om vi ignorerar att det är tveksamt att många någonsin kommer att kunna bli exempelvis hantverkare som i genomsnitt har en IQ på 100 vilket kan jämföras med att Somalia har en medel-IQ på 70. Risken är väl mycket stor att utbildningsförsöket slutar i totalfiasko efter att enorma resurser slösats bort.
Jag testade min IQ för ett gäng år sedan, 136 blev det. Även jag skulle vara en usel hantverkare. Vad jobbar du själv med? Din egen intelligens tycks ju vara högst bristfällig, menar jag. De kanske kan arbeta med dig? Hjälpa dig intelligenstesta invandrarna i Sverige...

Citat:
Hursomhelst är sådana satsningar inte speciellt nyliberala. Kör vi med nyliberal teori så ska ju analfabeterna ut i arbetsmarknaden direkt och tjäna ihop pengarna själv till utbildning och bostäder. Om vi antar en helt fri arbetsmarknad blir jämviktslönen urusel för analfabeterna. Tveksamt att de kan överleva på denna i det kalla Sverige till skillnad från de varma tropikerna där man kan överleva med en lön understigande en dollar om dagen. Något sparande till bostäder är nog helt otänkbart.
Hur överlever du själv?
Citera
2014-04-25, 01:08
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Oskäliga krav på irrelevanta kunskaper är helt klart ett problem, det har du rätt i.

Jag testade min IQ för ett gäng år sedan, 136 blev det. Även jag skulle vara en usel hantverkare. Vad jobbar du själv med? Din egen intelligens tycks ju vara högst bristfällig, menar jag. De kanske kan arbeta med dig? Hjälpa dig intelligenstesta invandrarna i Sverige...

Hur överlever du själv?
Jag överlever på kapitalräntan från mitt Nobelpris. Alternativt så är frågan ointressant och irrelevant för diskussionen.
Citera
2014-04-25, 01:32
Medlem
Citat:
Jag överlever på kapitalräntan från mitt Nobelpris. Alternativt så är frågan ointressant och irrelevant för diskussionen.
Jag förstår, du vill inte att fler somaliska analfabeter än nödvändigt ska försöka ta ditt jobb. Bäst du aktar dig.

Alternativt så försöker du bara hitta ursäkter för att få uttrycka dina rasistiska åsikter och skylla på att du är "ärlig" och "säger som det är".
Citera
2014-04-25, 09:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Det skulle kunna byggas billiga HR. Och det spelar egentligen ingen roll om det blev något dyrare iaf. Miljonprogrammen var nog så dyra då, men då lyckades många kommuner ändå gå med vinst vid alla utförsäljningar. Men visst är det lite av en önskedröm att blocköverskridande överenskommelser skulle lösas i detta fall.

Men exakt hur bygger man "billiga hyresrätter", med den bygglagstiftning vi har idag. Även om man försöker pressa kostnaderna kan det aldrig bli speciellt billigt att bygga nya bostäder.

Vi måste ju för det första bygga för alla, vilket innebär att samtliga lgh måste vara handikappanpassade med gigantiska badrum.

Sedan måste byggjobbarna ha riktiga löner enligt avtal.

Ettor går inte i princip nästan aldrig att bygga pga bullerkraven.

Ska man bygga billigt måste man tulla på någon av dessa regler. Och så fort någon ifrågasätter någon av dessa ovanstående regler blir det ett jäkla gapande på vänsterfolket.

Det ska bara byggas men reglerna ska man inte tulla på... Vilka satans hycklare!
Citera
2014-04-25, 10:25
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Jag förstår, du vill inte att fler somaliska analfabeter än nödvändigt ska försöka ta ditt jobb. Bäst du aktar dig.

Alternativt så försöker du bara hitta ursäkter för att få uttrycka dina rasistiska åsikter och skylla på att du är "ärlig" och "säger som det är".
Antar att du helt förlorat sakdiskussion eftersom du nu övergått till personangrepp istället för använda några sakargument.
Citera
2014-04-25, 11:51
Medlem
Citat:
Antar att du helt förlorat sakdiskussion eftersom du nu övergått till personangrepp istället för använda några sakargument.
Du slutade ju fullständigt bidra till en givande diskussion, utan visade tydligt att det enda du var ute efter var att säga att du tycker att somalier är för korkade för att kunna arbeta i Sverige.
Citera
2014-04-25, 12:01
Medlem
Va tror ni om framtiden på bostadsmarknaden om Löfven blir statsminister i höst ?

Jag tror att med MP i regeringen kommer invandringen öka ytterligare eftersom dom är för fri invandring. Vi kommer öka till 150000-200000 per år och merparten av dessa från Syrien,Somalia,Afghanistan, och kanske en framtida orosplats ( Ukraina kanske?). Hur ska dessa nya 600 000 svenskar huseras och hur många bostäder kommer vi bygga under nästa mandatperiod 2014-2018.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in