2014-04-24, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jag råkar känna till just ett sådant fall. Dom köpte ett hus och lånade 3.5 MSEK. Dvs de behöver ha haft en gemensam månadslön på minst 60 KSEK.
Paret var under 30 år.

Dock satte de inte igång och amorterade utan alla extra inkomster gick till (lyx)renoveringar.

Kan man tänka sig att det tog något längre än ett par veckor att köpa?
Citera
2014-04-24, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Det finns ingen som har någon lösning alls. Allt de kvackar ur sig är: Marknadshyror!
Ja, vi är några som pekar på det. Då skulle det gå att få ett förstahandskontrakt tämligen omgående.

Men då muttras, puttras, väses och gnys det. Det gillas inte. Men det går inte att få reda på vad problemet skulle vara.
Tammer påstår att då skulle helt plötsligt hyrorna höjas så att fastighetsägarna får en vakansgrad på 90%. Men alla som gått ut grundskolan förstår rimligen att det är helt utan förankring i verkligheten. Fastighetsägarna behöver få in hyror för att inte gå i kk.

En vakansgrad på 1-2% kommer att finnas. Men resten är uthyrt till de hyror folk vill betala.
Vad är problemet med det?

----------------------
Eftersom det inte redovisas några problem så börjar jag tro att det bara handlar om att folk vill ha en lägenhet i ett populärt område och sko sig på nedreglerade hyror. Men jag vill ju inte påstå det.

---------------------
Vidare är en del områden populära. De är redan bebyggda och då blir det dyrt att bo just där.
På samma sätt som det är svindyrt att bo i dyraste sviten på ett lyxigare hotell. Kostar det mer än det smakar så låter man bli och bor enklare.

Varför är det så svårt att acceptera att en del bostäder är mer populära och därmed dyrare.
Citera
2014-04-24, 21:42
Medlem
Citat:
Kan man tänka sig att det tog något längre än ett par veckor att köpa?
Jag är lite osäker på vad du menar. När en köpare är selekterad via auktionsförfarande så skriver man kontrakt dagen därpå.
Därefter brukar det ta 1-3 månader till tillträde.
Citera
2014-04-24, 21:44
Bannlyst
Citat:
Jag är lite osäker på vad du menar. När en köpare är selekterad via auktionsförfarande så skriver man kontrakt dagen därpå.
Därefter brukar det ta 1-3 månader till tillträde.

För exempelsambos att spara, buda, köpa och få tillträde. Allt tillsammans eller enbart första faktorn.
Citera
2014-04-24, 22:16
Medlem
Citat:
För exempelsambos att spara, buda, köpa och få tillträde. Allt tillsammans eller enbart första faktorn.
Min erfarenhet är att förstagångsköpare tittar runt ganska mycket innan de börjar buda. Månader. Och dom blir inte köpare vid första budgivning. Men från kontrakt till tillträde är det 1-3 månader typiskt. Det är nog svårt att pressa under 1 månad. Det ska skakas fram handpenning. Och sedan kontantinsats, och så göra upp med bank. Och banken vill ha det klart en tid i förväg.
Ibland vill säljaren ha 3 månader på sig att flytta ut. Och ibland köpare, då de ska sälja och vill få kort tid mellan sina till och frånträden.

Kan nog gå lite fortare med borätt. Man slipper det som har besiktning att göra.
Citera
2014-04-24, 22:57
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Att inte vara läskunnig, eller att komma från Somalia, är inte representativt för gruppen invandrare i Sverige.
För anses vara represenatativt för de "flyktingar" + släkten som kommer idag. Andra stora grupper är Eritrea och Afghanistan. Att dessa personer, ofta analfabeter från länder med mycket låg medel-IQ, skulle tjäna ihop tillräckligt med pengar för att någon skulle vilja bygga bostäder åt dessa i det kalla Sverige är extremt osannolikt. Som sagt är den rättvisa jämviktslönen nog en eller ett par dollar om dagen som i deras hemländer.
Senast redigerad av Intelligenskvot 2014-04-24 kl. 23:00.
Citera
2014-04-24, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Jaha, varför är det då så dålig bostadsstandard i u-länder med obefintliga regleringar och minimilöner?
Lite godag yxskaft på den frågan men generellt brukar problemet med att få ett land att ta fart vara att ledningen är korrupt, valutasystemet fungerar ej samt ej heller utbildningssystemet.
Citera
2014-04-24, 23:33
Medlem
Saken är mycket enkel.
Antingen behåller man den marknadsmässiga störningen såsom all form av bruksvärdesystem innebär..eller också inför man marknadshyror.
Vill man behålla den marknadsmässiga störningen så får man allt ta att efterfrågan vida kommer att överstiga utbudet,såsom det är idag i eskalerande fart.

Det håller självfallet inte för all framtid.Förr eller senare MÅSTE marknadshyror införas för att komma till rätta med den fallerade marknaden.Det finns ingen egentlig skillnad på en brödbutik a la USSR 1983 och Sveriges hyresmarknadsutbud av idag.

Det finns ingen omväg.Det är bara en fråga om tid..och ju längre det dröjer ju större blir marknadsfalleringen.

Det är inte ens politik längre.Staten kommer ALDRIG MER ha råd att finansiera ett nytt miljonprogram.Det är bara ett ständigt upprabblande av fakta på detta området som gäller..och ju längre folk och därmed politiker går emot självklara saker..ju värre kommer problemen att bli.

End of discussion,jag lovar alla och envar.
Citera
2014-04-24, 23:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Saken är mycket enkel.
Antingen behåller man den marknadsmässiga störningen såsom all form av bruksvärdesystem innebär..eller också inför man marknadshyror.
Vill man behålla den marknadsmässiga störningen så får man allt ta att efterfrågan vida kommer att överstiga utbudet,såsom det är idag i eskalerande fart.

Det håller självfallet inte för all framtid.Förr eller senare MÅSTE marknadshyror införas för att komma till rätta med den fallerade marknaden.Det finns ingen egentlig skillnad på en brödbutik a la USSR 1983 och Sveriges hyresmarknadsutbud av idag.

Det finns ingen omväg.Det är bara en fråga om tid..och ju längre det dröjer ju större blir marknadsfalleringen.

Det är inte ens politik längre.Staten kommer ALDRIG MER ha råd att finansiera ett nytt miljonprogram.Det är bara ett ständigt upprabblande av fakta på detta området som gäller..och ju längre folk och därmed politiker går emot självklara saker..ju värre kommer problemen att bli.

End of discussion,jag lovar alla och envar.

Vettigt inlägg för en gångs skull! Problemet är som sagt finansieringen av "billiga hyresrätter". Dessa pengar finns inte. Politruckerna försöker snacka runt detta problem men lyckas knappast.

Vänstern är mest oärliga eftersom de inte heller kan finansiera detta, men lovar dyrt och heligt att de minsann ska bygga billiga hyresrätter om de bara får makten.
Citera
2014-04-25, 00:13
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vettigt inlägg för en gångs skull! Problemet är som sagt finansieringen av "billiga hyresrätter". Dessa pengar finns inte. Politruckerna försöker snacka runt detta problem men lyckas knappast.

Vänstern är mest oärliga eftersom de inte heller kan finansiera detta, men lovar dyrt och heligt att de minsann ska bygga billiga hyresrätter om de bara får makten.
Problemet är fortfarande att många invandrares jämvikslön är för låg för att några privata aktörer kommer att vilja bygga bostäder åt dessa i det kalla Sverige - även med totalt fri marknadshyra och arbetsmarknad. Nyliberalism kan inte lösa detta problem. Även om man ignorerar att den allt större gruppen bidragsinvandrare inte kommer att rösta bort sina egna bidrag.
Senast redigerad av Intelligenskvot 2014-04-25 kl. 00:17.
Citera
2014-04-25, 00:22
Bannlyst
Citat:
Min erfarenhet är att förstagångsköpare tittar runt ganska mycket innan de börjar buda. Månader. Och dom blir inte köpare vid första budgivning. Men från kontrakt till tillträde är det 1-3 månader typiskt. Det är nog svårt att pressa under 1 månad. Det ska skakas fram handpenning. Och sedan kontantinsats, och så göra upp med bank. Och banken vill ha det klart en tid i förväg.
Ibland vill säljaren ha 3 månader på sig att flytta ut. Och ibland köpare, då de ska sälja och vill få kort tid mellan sina till och frånträden.

Kan nog gå lite fortare med borätt. Man slipper det som har besiktning att göra.

Okej, skitsamma. Du svarade inte riktigt. Det jag försökte påpeka var knutet till något jag tidigare påpekade för Kurt-Sune om hur Erik skulle flytta från södra Sverige till Stockholm, då han fått jobb.

Här är det intressant att notera att först ska man spara. Sen ska man köpa sin borätt. Sedan ska man sälja. Sedan ska man köpa en ny, innan man kan ta det där jobbet. Marknaden blir sjukt oflexibel och leder till att många inte kan ta de jobb de får.
Citera
2014-04-25, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ja, vi är några som pekar på det. Då skulle det gå att få ett förstahandskontrakt tämligen omgående.

Men då muttras, puttras, väses och gnys det. Det gillas inte. Men det går inte att få reda på vad problemet skulle vara.
Tammer påstår att då skulle helt plötsligt hyrorna höjas så att fastighetsägarna får en vakansgrad på 90%. Men alla som gått ut grundskolan förstår rimligen att det är helt utan förankring i verkligheten. Fastighetsägarna behöver få in hyror för att inte gå i kk.

En vakansgrad på 1-2% kommer att finnas. Men resten är uthyrt till de hyror folk vill betala.
Vad är problemet med det?

----------------------
Eftersom det inte redovisas några problem så börjar jag tro att det bara handlar om att folk vill ha en lägenhet i ett populärt område och sko sig på nedreglerade hyror. Men jag vill ju inte påstå det.

---------------------
Vidare är en del områden populära. De är redan bebyggda och då blir det dyrt att bo just där.
På samma sätt som det är svindyrt att bo i dyraste sviten på ett lyxigare hotell. Kostar det mer än det smakar så låter man bli och bor enklare.

Varför är det så svårt att acceptera att en del bostäder är mer populära och därmed dyrare.

Jag har inga som helst problem med det. Men problemet är att jag kan inte hitta en lägenhet någonstans i princip om jag nu är ung och behöver flytta till en storstad, där jag fått jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in