2014-04-25, 07:45
Medlem
I princip alla kvinnor i min vardag är feminister. "Vanliga kvinnor" i högskolemiljö som är mellan 20-30 år. Jag kan tänka mig att det ser annorlunda ut i små avfolkningsorter och liknande.

Även om det beror på hur man definierar feminism, enligt mig behöver man inte vara vänster för det. Men det betyder inte att de är vänsterfeminister, utan de kan rösta på allt mellan moderaterna och vänsterpartiet.
Citera
2014-04-25, 08:11
Medlem
TopC4Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Kvinnor har lägre lön. Vi har aldrig haft en kvinnlig statsminister. Vi hålls borta från yrken som brandmän. Vi reduceras till könsobjekt som kan köpas.

Nu skulle jag vilja ta tillfället i akt att vända två av Flashbacks feminister mot varandra för att reda ut det här dubbeltänket.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det fetade(Jag tycker att både män och kvinnor ska få göra sina livsval utan att bli dömda för det) är ju själva kärnan i feminismen och att inte placera människor i fack utifrån kön.

Om kvinnor inte är en enhetlig grupp, varför har det då betydelse att det inte funnits en kvinnlig statsminister? För att förenkla, en annan grupp som inte är enhetlig är människor med ett blått öga och ett grönt öga. Varför har det aldrig varit en sådan statsminister? Det visar sig att den här gruppen har en lägre lön när man jämför med blåögda. Är det ett tecken på förtryck och diskriminering gentemot dessa tvåfärgsögda eller är det helt enkelt så att det inte är en enhetlig grupp som man kan dra sådana här statistiska jämförelser med?

Så Flashback, dags att satsa dina pengar.. vem har rätt? Micro113 eller genushexan?
Det är färre andel kvinnor som är brandmän, men betyder det att kvinnor diskrimineras eller betyder det att kvinnor inte kan placeras i fack och därför kan det finnas många kvinnor som inte uppfyller kraven för att bli brandman. Eller så kanske det rentav är så att det inte är tillräckligt många kvinnor som söker sig till brandmannayrket för att de helt enkelt inte har lust?
Senast redigerad av TopC4T 2014-04-25 kl. 08:14.
Citera
2014-04-25, 08:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopC4T
Nu skulle jag vilja ta tillfället i akt att vända två av Flashbacks feminister mot varandra för att reda ut det här dubbeltänket.
Vilket dubbeltänk?
Du läser in saker som inte finns bara för att vi inte säger exakt lika. Resonerar du exakt lika som alla andra som ansluter sig till samma politiska ideologi som du själv?

Citat:
Om kvinnor inte är en enhetlig grupp, varför har det då betydelse att det inte funnits en kvinnlig statsminister?

Är män en enhetlig grupp? Skiljer sig alla män åt på alla plan eller finns det saker förenar män för att de är just män när vi talar om rättigheter, skyldigheter och möjligheter?

Citat:
För att förenkla, en annan grupp som inte är enhetlig är människor med ett blått öga och ett grönt öga. Varför har det aldrig varit en sådan statsminister? Det visar sig att den här gruppen har en lägre lön när man jämför med blåögda. Är det ett tecken på förtryck och diskriminering gentemot dessa tvåfärgsögda eller är det helt enkelt så att det inte är en enhetlig grupp som man kan dra sådana här statistiska jämförelser med?
På vilket sätt menar du att de med olikfärgade ögon inte skulle tillhöra något av könen och vara representerade genom den gruppen?
På vilket sätt menar du att de med olikfärgade ögon möts av andra villkor än blåögda, brunögda, grönögda osv..?

Citat:
Så Flashback, dags att satsa dina pengar.. vem har rätt? Micro113 eller genushexan?
Vi är i grunden ganska eniga om de stora dragen - så det blir nog svårt att avgöra "vem som har rätt".

Citat:
Det är färre andel kvinnor som är brandmän, men betyder det att kvinnor diskrimineras eller betyder det att kvinnor inte kan placeras i fack och därför kan det finnas många kvinnor som inte uppfyller kraven för att bli brandman. Eller så kanske det rentav är så att det inte är tillräckligt många kvinnor som söker sig till brandmannayrket för att de helt enkelt inte har lust?
För att kvinnor tidigare stängts ute på grund av irrelevanta krav och en icke flexibel syn på yrket kanske. Det har ju/håller på att förändras och vi ser fler kvinnliga brandsoldater nu än tidigare.
Citera
2014-04-25, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Skulle vilja ha gjort detta ämne till en poll, men Flashback verkar ha tagit bort den funktionen.

Hursomhelst, har haft få flickvänner i mitt liv av vilka två tredjdelar utgjorts av hopplösa, psykstörda och ganska oattraktiva feminister, men som below average och med grundlig medelklassig jämlikhets-, respekt för kvinnor- och ej ta för sig-fostran har man fått ta vad man får.

Problemet är att jag i mitt dagliga liv nästan enbart träffar typiska vänsterfeministkvinnor (jobbar inom kultur) och därför behöver jag ha hjälp att svara på frågan. Vad tycker egentligen vanliga, ickefeministvänsterkvinnor om feminism? Är det något de vill ha och uppskattar eller vill de hellre leva i enlighet med traditionella könsroller och vara qvinnliga, inklusive ett maktförhållande som ger viss övervikt åt mannen?

Skulle vara bra om normala kvinnor kunde ge synpunkter så att svaren inte bara utgörs av lösa spekulationer från forumets manliga deltagare.

Ja, detta delforum kanske inte är den optimala platsen för balanserade svar, men alternativen framstod som ännu värre.

Ibland undrar man ju om det överhuvudtaget finns normala kvinnor i Sverige, i alla fall i den etnosvenska befolkningen.

För att direkt svara på din fråga så tror jag inte de flesta kvinnor kallar sig själva "feminister" eftersom det har blivit så intimt förknippat med genusfeminism d.v.s. den helt pseudovetenskapliga delen som tror på patriarkat, könsmaktsordning, förnekar evolutionen och biologin samt maktanalysen. Vet att Steven Pinker nämnde att antalet kvinnor som inte kallar sig feminister steg från 60 till 70 procent på grund av detta. Däremot tror jag alla, utom marginella undantag, anser att kvinnor och män skall ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter.

För att svara mer mot varför det ser ut som det gör i din bekantskapskrets så går det att förklara med att de som tenderar att tro på "politiskt korrekta" dogmer tenderar att komma från den akademiska underklassen d.v.s. de som läst någon lätt utbildning på universitet (sociologi, genus, lärare, psykologi, sjuksköterska etc.) där snittintelligensen är betydligt lägre än bland akademiker som inte tenderar att tro på detta.
http://inslag.se/journal/2008/7/31/ar-politiskt-korrekta-ointelligenta.html

Bland de som saknar akademisk utbildning så tror jag andelen som kallar sig feminister är tämligen lågt eftersom det finns stora mängder "manliga män" och "feminina kvinnor" vars verklighetsuppfattning bygger på de stora skillnader det faktiskt ser varje dag mellan sig själva och det motsatta könet i sin omgivning.

Summerat så är andelen feminister bland:
  • Icke-akademiker: Låg
  • Akademiska underklassen: Hög
  • Akademiska överklassen: Låg
Citera
2014-04-25, 11:58
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Däremot är det fel om man tror att man gör ett livsval i att vara hemmafru och sedan inte kan ha andra önskemål senare i livet.
Det gäller väl överhuvudtaget de flesta livsval. Oavsett vilka livsval du gör i livet så kan du antingen bli fjättrad vid dem eller ta dig därifrån.

Möjligheterna eller svårigheterna en hemmafru har att ändra sin livsbana återfinner du också i andra grupper.
Sluta upp med den där vi-har-det-värst-tävlingen.
Citera
2014-04-25, 12:04
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Faktiskt inte.

Förra året var hälften av de 50 mest sedda biofilmerna filmer som passerat ett Bechdel-test. Inte nog med det, de filmer som passerat testet drog in 1,5 miljarder mer än de som inte gjorde det.
http://m.moviezine.se/artikel/15663-halften-av-storfilmerna-klarade-bechdel-testet

Problemet ligger inte i efterfrågan, utan i utbudet. Det är smärtsamt tydligt.
Men vad är då problemet? En artfrände till dig var övertygad om att alla skulle bli feminister om de tog del av testresultaten, men nu ger du antydningar som pekar på att vi slipper en sån farsot.
Ska folk tvingas titta på enbart Besamel-certifierade filmer? Är det det som är den stående punkten?!?

Problem i utbudet? Ja, men man kan inte tillfredsställa alla. Det är väl vara att låta bli att se filmer man inte gillar.
Citera
2014-04-25, 12:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det gäller väl överhuvudtaget de flesta livsval. Oavsett vilka livsval du gör i livet så kan du antingen bli fjättrad vid dem eller ta dig därifrån.

Möjligheterna eller svårigheterna en hemmafru har att ändra sin livsbana återfinner du också i andra grupper.
Sluta upp med den där vi-har-det-värst-tävlingen.
Du fattade uppenbarligen inte innebörden i det jag skrev.

Översatt:
Även om du väljer att bli hemmafru ett tag så innebär det inte att du förbundit dig att vara det livet ut - du kan välja om och välja att yrkesarbeta/göra karriär på ett senare stadium.

På vilket sätt var det att offergöra?
Citera
2014-04-26, 05:20
Medlem
Jag känner ingen som kallar sig feminist. Inga män och inga kvinnor. Det verkar snarare vara en minoritet som får väldigt mycket utrymme i media. Enligt studier från USA är det endast 20% av deras befolkning som ser sig som feminister. Hur många i Sverige ser sig själva som feminister egentligen? Det är nog en minoritet här också.
Citera
2014-04-26, 08:32
Medlem
Herrn-och-Fruns avatar
Jag är kvinna, en attraktiv sådan och föraktar feminismen och är allt annat än vänster. Kommer att rösta på Svenskarnas parti.
Citera
2014-04-26, 09:35
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrn-och-Frun
Jag är kvinna, en attraktiv sådan och föraktar feminismen och är allt annat än vänster. Kommer att rösta på Svenskarnas parti.

Varför föraktar du feminismen?

Blir sjukt trött på att så många här verkligen verkar avsky feminister. De verkar tro att alla feminister är rabiata tjejer/kvinnor med hår under armarna och på benen. Som bränner ner porrbutiker och hatar män och allt som inte är genus.

Ja jag blir förbannad över att jag som kvinna har lägre lön än mina manliga kollegor, trots samma utbildning och erfarenhet. Jag blir förbannad då våldtäkter inte tas på större alvar och att det finns de som tycker att det är den utsatta kvinnan som har en del av skulden i det hela.

Jag tycker inte det ska vara en självklarhet att man ska dela föräldraledigheten lika eller att det ska vara exakt jämnställt mellan hushållssysslorna exakt lika. Det är något man får komma fram till själv. Ja jag anser att både kvinnan och mannen ska kunna tvätta, städa och laga mat. De mer vardagliga sysslorna alltså. Att mannen fixar tvätten medans kvinnan lagar mat exempelvis. Men som sagt hur ofta och hur allt verkligen ska göras är upp till de enskilda paren. Är kvinnan bättre på att laga mat och vill ha bättre ordning hemma så ja då är det väl hon som får ta den biten. Sen kan man givetvis lära sig av varandra när det gäller olika sysslor i hemmet
Citera
2014-04-26, 09:58
Medlem
Herrn-och-Fruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Varför föraktar du feminismen?

Blir sjukt trött på att så många här verkligen verkar avsky feminister. De verkar tro att alla feminister är rabiata tjejer/kvinnor med hår under armarna och på benen. Som bränner ner porrbutiker och hatar män och allt som inte är genus.

Ja jag blir förbannad över att jag som kvinna har lägre lön än mina manliga kollegor, trots samma utbildning och erfarenhet. Jag blir förbannad då våldtäkter inte tas på större alvar och att det finns de som tycker att det är den utsatta kvinnan som har en del av skulden i det hela.

Jag tycker inte det ska vara en självklarhet att man ska dela föräldraledigheten lika eller att det ska vara exakt jämnställt mellan hushållssysslorna exakt lika. Det är något man får komma fram till själv. Ja jag anser att både kvinnan och mannen ska kunna tvätta, städa och laga mat. De mer vardagliga sysslorna alltså. Att mannen fixar tvätten medans kvinnan lagar mat exempelvis. Men som sagt hur ofta och hur allt verkligen ska göras är upp till de enskilda paren. Är kvinnan bättre på att laga mat och vill ha bättre ordning hemma så ja då är det väl hon som får ta den biten. Sen kan man givetvis lära sig av varandra när det gäller olika sysslor i hemmet

Jag föraktar feminismen för att det gör kvinnor till handikappade offer.
t ex. ta begreppet kvinnomisshandel. Herregud vad vidrigt.
Citera
2014-04-26, 10:48
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrn-och-Frun
Jag föraktar feminismen för att det gör kvinnor till handikappade offer.
t ex. ta begreppet kvinnomisshandel. Herregud vad vidrigt.

Kan du utveckla lite?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in