2014-04-18, 18:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkatt
Jag är särartsfeminist.
Jag är en ung kvinna som nog är ganska udda i dagens samhälle.
Älskar barn och att handarbeta, ser inget negativt med "hemmafruidealet".
Själv är jag tusen gånger hellre hemma och tar hand om barn och matlagning och allt annat i hushållet än är ute och ränner på arbetsmarknaden.
Jag tycker att både män och kvinnor ska få göra sina livsval utan att bli dömda för det, men för min egen del vill jag nog ha en man som vill arbeta, så sköter jag markservicen.
Feminismen i Sverige har åstadkommit mycket bra men en hel del dåligt också.
Bra är väl att vi har rösträtt, våldtäkt inom äktenskapet är olagligt, föräldraförsäkringen, osv. Dåligt är väl den sexuella revolutionen enligt mig, och att det har blivit en norm att kvinnor ska arbeta.
Det fetade är ju själva kärnan i feminismen och att inte placera människor i fack utifrån kön.
Citera
2014-04-18, 18:57
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Jag är särartsfeminist.
Själv är jag tusen gånger hellre hemma och tar hand om barn och matlagning och allt annat i hushållet än är ute och ränner på arbetsmarknaden.
Jag tycker att både män och kvinnor ska få göra sina livsval utan att bli dömda för det, men för min egen del vill jag nog ha en man som vill arbeta, så sköter jag markservicen.
Bra är väl att vi har rösträtt, våldtäkt inom äktenskapet är olagligt, föräldraförsäkringen, osv. Dåligt är väl den sexuella revolutionen enligt mig, och att det har blivit en norm att kvinnor ska arbeta.

Det är precis så det borde vara. Det är synd att Sveriges självutnämnda kulturmarxistiska elit mobbade bort särartsfeministen, Professor Annica Dahlström, för hon kunde ha blivit en samlande kraft för alla kvinnor som inte vill få sin könsidentitet bortplockad av vanvettiga radikalfeminister och genustomtar.
Citera
2014-04-18, 19:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenEyesCuddles
Är kvinna och antar att jag till liten del är feminist kanske, men hursomhelst. Jag tycker det är helt ok att män tjänar mer pengar i yrken där de är fysiskt starkare än kvinnor, ärligt talat så bör de ju faktiskt göra det. Erkänner att jag hemskt gärna vilja vara hemmafru som städar huset, sköter barnen, handlar osv (kära feminister, mörda mig inte tack). Har väl inget emot feminister egentligen förutom när det diskuteras om detta jävla pk genustramset hen, orakade armhålor osv, då vill jag slå dom på käften

Citat:
Jag är särartsfeminist.
Till er båda vill jag säga att det är helt okej att vilja vara hemmafru - förutsatt givetvis att det är en önskan din partner delar och är beredd att betala för. För ekonomiskt blir det ju partnern som då skall se till att ekonomin går ihop och att ni inte förlorar i framtida inkomst (pension) de år ni är hemma.

Däremot är det fel om man tror att man gör ett livsval i att vara hemmafru och sedan inte kan ha andra önskemål senare i livet.
Citera
2014-04-18, 19:34
Medlem
Är inte radikalfeminist, vilket jag antar är det du menar med vänsterfeminist? För att utveckla och göra det lite mer klart så är jag alltså feminist på det sättet att jag tycker att män och kvinnor ska ha samma rättigheter/förutsättningar som rösträtt, rätt till samma jobb, löner etc. men har samtidigt aldrig varit på en demonstration och förväntar mig inte gå på den heller, samt är inte med i den delen av feminism som fokuserar mer på att män och kvinnor båda ska kunna ha hår under armarna. Vet inte vart det placerar mig exakt.

Jag skulle inte säga att jag vill ha för mycket av könsroller. Det beror ju lite på vilket slags förhållande man är och vilken slags personlighet man har. Jag är väl lite mer feminin av mig än maskulin, men samtidigt har jag flera gånger gjort saker som ses som mer maskulina, inkluderat med att jag under hela min ungdom umgicks mycket med min brorsa som definitivt är maskulin av sig och därför deltog jag i liknande aktiviteter.

I ett förhållande skulle jag definitivt se mig själv mer som feminin, och tycker att det ska kunna vara så med all rätt, men vill definitivt inte vara i ett förhållande där jag inte får göra saker som inkluderar maskulinitet, utan istället blir hemmafru som lagar mat och städar i hemmet. Därför ser jag nog på förhållande som relativt jämställda som därefter blir bestämda av parterna (inte med diskussion utan naturligt).
Citera
2014-04-19, 21:17
Medlem
cosmic_dancers avatar
Undrar vad ts skulle kalla mig då?
Feminist som röstar på vänstern, men samtidigt älskar smink, kläder och klär mig propert och kvinnligt. Dock inte vulgärt eller slampigt om man hellre föredrar det uttrycket. Rakar benen, armhålorna och musen regelbundet. Är nog rätt så kvinnlig ja. Brinner dock för feminismen, därmed inte sagt att jag hatar män
Citera
2014-04-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Det är precis så det borde vara. Det är synd att Sveriges självutnämnda kulturmarxistiska elit mobbade bort särartsfeministen, Professor Annica Dahlström, för hon kunde ha blivit en samlande kraft för alla kvinnor som inte vill få sin könsidentitet bortplockad av vanvettiga radikalfeminister och genustomtar.

Finns en hel lista med feminister som ansetts vara "förrädare".

Petra Östergren, som ifrågasatte könsmaktsordningen existens. Dessutom har hon ifrågasatt sexköpslagen.

Susanna Pettersson, som utifrån en liberal agenda ifrågasatt kvinnors självpåtagna infantilisering och vägran att ta ansvar. Hon kallar sig inte längre feminist överhuvudtaget.

Ebba Witt-Brattström. Veteran från grupp-8. Kastades ut från det nybildade Feministiskt Initiativ av DDR-skolade kommunisten Tiina Rosenberg, då hon ansågs "borgerlig".

Helene Bergman som var aktiv i Radio Ellen.
Citera
2014-04-19, 22:08
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelochsocker
Det hade väl varit fåniga, att dumma människor som ska ha makt öht i frågor de inte har koll på. Så varför ska män endast på grund av att de är man få lov att göra det och inte den person om är mest duglig?
Men varför ska en bra man kvoteras bort mot en sämre kvinna?
Citera
2014-04-19, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det fetade är ju själva kärnan i feminismen och att inte placera människor i fack utifrån kön.

Hur tycker du att det går?
Citera
2014-04-19, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Är det någonstans man verkligen kämpar för att sätta människor i fack utifrån kön så är det just inom feminism...
Citera
2014-04-21, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelochsocker
Det hade väl varit fåniga, att dumma människor som ska ha makt öht i frågor de inte har koll på. Så varför ska män endast på grund av att de är man få lov att göra det och inte den person om är mest duglig?

In-kvoterade kvinnor utan rätt kompetens gör bort sig på bred front.
Citera
2014-04-22, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men ironiskt nog vill folk - män som kvinnor - se de filmerna....

Faktiskt inte.

Förra året var hälften av de 50 mest sedda biofilmerna filmer som passerat ett Bechdel-test. Inte nog med det, de filmer som passerat testet drog in 1,5 miljarder mer än de som inte gjorde det.
http://m.moviezine.se/artikel/15663-halften-av-storfilmerna-klarade-bechdel-testet

Problemet ligger inte i efterfrågan, utan i utbudet. Det är smärtsamt tydligt.
Citera
2014-04-25, 07:37
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Kan du ge exempel på vad en kvinna är lurad på?

Och hur ser förtrycket ut?
Kvinnor har lägre lön. Vi har aldrig haft en kvinnlig statsminister. Vi hålls borta från yrken som brandmän. Vi reduceras till könsobjekt som kan köpas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in