Citat:
Ursprungligen postat av MrSkarsgaard
Du kan väl inte på fullaste allvar påstå att Svoboda har samma agenda som övriga partier i interimregeringen?
Nej, det finns naturligtvis djupa ideologiska skillnader och skillnader i politiska traditioner och jag vet ju precis som du att det finns ju väldigt mycket bra och genuina nationalister i Svoboda, även högt upp i partiets ledning. Det är dock besvarande att Svobodas partiledare Oleh Tyahnybok (och även vissa andra höga företrädare) har kommit med en hel del underliga och icke-nationalistiska utspel den senaste tiden. Utspel som inte handlar om en tredje väg (vilket ju vi båda anser är det moraliskt försvarbara och den vägen som ska tas) utan att i allt för hög utsträckning närma sig EU/Väst och tumma på sitt eget självbestämmande och folkliga och ekonomiska frihet.
Om Svoboda avviker från den nationalistiska vägen och agerar på så sätt som missgynnar det ukrainska folket och som gynnar olika globalister eller imperialister så bör vi givetvis kritisera det. Det duger inte att helt underkasta sig globalisterna i Väst för att slippa imperialisterna i Öst. Det är inte en okej väg precis som motsatsen inte är det.
Och om diverse uttalanden från Oleh Tyahnybok stämmer (vilket de verkar göra) och man kommer fram till att de skadar den ukrainska frihetskampen så bör förtroendet för honom vara förverkat och han bör avsättas av partiet. Klarar partiet inte av att avsätta honom och andra "köpta" eller liberaliserade element så får man (SvP) kanske ompröva sitt stöd för organisationen på sikt. Även om sådant förstås får ske ansvarsfullt efter diskussioner och överväganden och inte hetsas fram.
Vi har ju sett bra partier förvandlas till skit (relativt sett) förr. Front National är ju ett ypperligt sådant exempel, så man måste alltid vara vaksam men sansad. Jag tycker åtminstone att det börjar bli för många konstiga och antiukrainska utspel från Tyahnybok och att den övriga ledningen och medlemmar bör reagera och agera. Klarar de inte av det, så är det att svaghetstecken.
Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Lägg ner hela Svobodagrejen istället. De skrattar ju bara åt ett litet skitparti i norra Europa som kommer med dumma frågor. Inse att Svoboda inte har något med europeisk nationalism att göra.
Nu kommer jag med ett sådant här klassiskt politikersvar i stil med "Alla samarbeten och stöd bör med jämna mellanrum analyseras och omprövas om man finner tillräckliga skäl till det", men lite så är det även här. Inledningsvis är det viktigt att föra en diskussion med partiet om hur man resonerar och om märkliga utspel och ställningstaganden. Är man inte nöjd med svaren och inte kan ställa sig bakom dem och Svobodas agerande så bör stödet dras tillbaka. Då har de ju visat att de har "lurat" oss och ljugit i sina intentioner både för oss och sina gräsrötter och väljare.
Det är dock inte min plats att göra något sådant.