2014-04-24, 14:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Totalt nonsens. Erik från Kalmar har ett jobb som byggingenjör. Han har nu fått ett jobb som betalar mer i Stockholm. Det är 4 års kö till en HR, så Erik kan inte ta jobbet, då han och hans flickvän inte kan hitta en bostad.

Lösningen enligt dig:

1. Bo inneboende med Britta i Hässelby.
2. Köpa en bostad på 2 veckor.

Lösningen enligt mig är att spara mer, shoppa mindre och spara till en insats på en bostadsrätt redan från starten i sin arbetskarriär.

Och sänka kraven på första bostaden självfallet....

Du snackar så mycket skit. En byggingenjör har oftast bra lön och möjlighet att spara ganska stora slantar varje månad.

Sedan behöver man bara 15% i kontantinsats vilket absolut inte borde vara en omöjlighet att spara ihop med en bra lön.
Senast redigerad av kurt-sune 2014-04-24 kl. 15:05.
Citera
2014-04-24, 15:14
Medlem
Intelligenskvots avatar
Fortfarande har ingen lösning presenteras för hur man ska göra med bidragsinvandrarna som inte kan spara till en bostadsrätt och som inte kan betala tillräckligt hög hyra för att det ska löna sig att bygga åt dessa i det kalla Sverige. Hur man än gör blir det skattebetalarna som får betala gruppens boende (och alla andra levnadskostenader).
Citera
2014-04-24, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Fortfarande har ingen lösning presenteras för hur man ska göra med bidragsinvandrarna som inte kan spara till en bostadsrätt och som inte kan betala tillräckligt hög hyra för att det ska löna sig att bygga åt dessa i det kalla Sverige. Hur man än gör blir det skattebetalarna som får betala gruppens boende (och alla andra levnadskostenader).
Man kan t ex göra arbetsmarknaden mindre oåtkomlig för invandrare så att de bidrar (netto).
Citera
2014-04-24, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Lösningen enligt mig är att spara mer, shoppa mindre och spara till en insats på en bostadsrätt redan från starten i sin arbetskarriär.

Och sänka kraven på första bostaden självfallet....

Du snackar så mycket skit. En byggingenjör har oftast bra lön och möjlighet att spara ganska stora slantar varje månad.

Sedan behöver man bara 15% i kontantinsats vilket absolut inte borde vara en omöjlighet att spara ihop med en bra lön.

Jo, för majoriteten i Sverige har ju en bra lön? Undra vem som bajsar när han pratar?

Att du anser att alla ska göra som du, duktig som du är när du minsann sparat, är bara retarderat och löjligt.

Frågorna kvarstår dock: Jag har minsann sparat och betalat för mina barns skolgång, för att kvalitetssäkra deras uppväxt och kunskaper. Varför ska inte alla andra göra likadant?
Senast redigerad av Krystall 2014-04-24 kl. 15:27.
Citera
2014-04-24, 15:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Man kan t ex göra arbetsmarknaden mindre oåtkomlig för invandrare så att de bidrar (netto).

Precis och sluta se invandrare som bidragstagare... Min uppfattning är att de faktiskt vill arbete men släpps inte in.
Citera
2014-04-24, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot

Det finns ingen som har någon lösning alls. Allt de kvackar ur sig är: Marknadshyror!
Citera
2014-04-24, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres

Eh, va? Hur då? Räcker inte Instegsjobb, bibehållna bidrag vid jobb och andra dumma insatser? Ska de nu ha ännu mer?
Citera
2014-04-24, 15:26
Bannlyst
Citat:
Precis och sluta se invandrare som bidragstagare... Min uppfattning är att de faktiskt vill arbete men släpps inte in.

Vad eller vem hindrar dem? Och vad har det med bostadsbristen att göra? Inte skulle väl de bygga fler bostäder?
Citera
2014-04-24, 15:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jo, för majoriteten i Sverige har ju en bra lön? Undra vem som bajsar när han pratar?
Ja men faktiskt. Det går att alldeles utmärkt att leva på en vanlig lön i det här landet. Allt handlar om vad man prioriterar. Den absoluta majoriteten skulle utan problem kunna spara mer, men väljer att istället slänga bort pengarna på en massa onödig shopping. Men det är inte samma sak som att man har "dålig lön" som man inte kan leva på.

Citat:
Att du anser att alla ska göra som du, duktig som du är när du minsann sparat, är bara retarderat och löjligt.
Jag lever i verkligheten och vet precis vad som behövs till skillnad mot vissa andra.

Citat:
Frågorna kvarstår dock: Jag har minsann sparat och betalat för mina barns skogång, för att kvalitetssäkra deras uppväxt och kunskaper. Varför ska inte alla andra göra likadant?

Folk får välja själva i min värld, men då ska man inte gnälla över att det "inte finns bostäder". När man hellre brännde pengarna på shopping och krogen.
Citera
2014-04-24, 15:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vad eller vem hindrar dem? Och vad har det med bostadsbristen att göra? Inte skulle väl de bygga fler bostäder?

Att få vill anställa invandrare helt enkelt. Svenska namn går före i de flesta fall..

Ju längre man är ifrån arbetsmarknaden desto större är sannolikheten att man upplever "bostadsbristen".

Det byggs alltid bostäder för den som jobbar och kan betala för sig och så är det fortfarande...

Och ja folk har fortfarande råd att bo i bra områden med vanlig lön. Allt annat är crap och bullshit.
Citera
2014-04-24, 15:45
Medlem
Såhär i valtider borde bostadsfrågan bli ett av de hetaste politika slagen där partierna har röster att vinna. Det kanske till och med skulle vara läge att bostadspartiet startar. Det parti som har den kraftfullaste konkreta planen att lösa bostadsfrågan kommer att få min röst ovavsett politisk färg. Jag har en liten etta som är belånad, men situationen relaterat till bostäder är inte hälsosm för oss medborgare eller samhället i stort.
Citera
2014-04-24, 15:52
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Den grupp som klagar högst på att det är "bostadsbrist", men inte vill kamma till sig och skaffa sig ett jobb. De som har jobb upplever knappast någon bostadsbrist. Och är man ny på arbetsmarknaden får man kanske ta ner ribban lite och ta en enklare bostad i någon förort till att börja med.
Hyreslägenheter är det definitivt brist på, oavsett läge väntar många års köande i Stockholmstrakten.
Citat:
Värst vad du underskattar människan. Du är verkligen en sann kommunist som säkert tycker det är helt ok att ledarna får vältra sig i lyx och flärd medan befolkningen klämmer ihop sig i kommunistlängorna..
"Kommunistlängorna", den var bra...
Är det en hyrestrea i Bredäng du tänker på? Konstigt att det är minst fem års kö för att få bo i en kommunistlänga, när det är så hemskt. Det där med att ledarna (?) får vältra sig i lyx vet jag inte var du läst, det är inget jag skrivit i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in