2014-02-12, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BubbleRabbit
Men din matematik är inte intressant här. Jag är helt enig med dig att du har rätt på räkningen, men det är en omvänd statistik, som snarare försvarar de som är mest benägna till att begå ett brott. Det är det jag stör mig på. Jag tycker det är mer intressant att se i vilka procentenheter de andra är mer benägna att begå ett brott. Det blir lite "Jo men bara 2% av alla ****** våldtar någon". Det är inte heller intressant, varken för den som blev våldtagen eller dennes familj, eller i detta fallet mig.

På vilket sätt försvarar räkningen någon? På vilket sätt är statistiken omvänd? Jag försökte inte försvara någon folkgrupp, jag ifrågasatte bara påståendet "då gör man rätt i att misstänka X om brott Y sker" och visade med ett enkelt exempel att det tankesättet är felaktigt.

Det känns som att du direkt ville gå till attack så fort något skulle utmana bilden av att vissa folkgrupper skulle vara "farligare" än andra genom att presentera "vänsterextrem matematik". Sluta se väderkvarnar i mina inlägg och ta dem för vad de är istället - nämligen ett konstaterande att överrepresentation av Y inte innebär att Y är fler till antalet. Där verkar vi vara eniga. Något annat har jag aldrig diskuterat, så därför utgår jag från att det är slutdiskuterat här.
Senast redigerad av Lindgren08 2014-02-12 kl. 00:38.
Citera
2014-04-10, 03:36
Medlem
Muhamedssons avatar
"Ursprungligen postat av Sonny-Sumo
GW har uttalat sig i ärendet. Han vet att det finns en kraftig överrepresentation av utländska namn bland domarna och att tex SD kan dra nytta av att det faktumet kommer fram i ljuset."

"Kriminologen Leif GW Persson ser uppenbara problem med att uppgifterna nu läckt ut.

– Klart det är problematiskt och en massa integritetsproblem. Det är inte till gagn för någon, möjligtvis för de som fiskar i vissa ”politiska vatten”, säger han till TT."

http://www.dn.se/ekonomi/leif-gw-lac...ritetsproblem/
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Kan man åtminstone med viss säkerhet säga att vi nu officiellt gått över från "fördomsfull" till "erfaren" när man i första hand misstänker ziggisar i många av Sveriges vanligt förekommande brott?

Med andra ord, bekräftar detta många svenskars misstankar om att Zigenare är starkt kriminellt överrepresenterade?

Synd, jag trodde att den mannen hade lite mer stake än så.

När det kommer till det här ämnet så sitter GW och blåljuger precis som alla Han är precis som alla andra andra kändisar och vanliga .. Han ser bara om sitt eget hus. Jag hade personligen sagt någonting liknande. Men jag hade tänkt något helt annat.
Senast redigerad av Muhamedsson 2014-04-10 kl. 03:50.
Citera
2014-04-24, 19:58
Medlem
murder_us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muhamedsson
"Ursprungligen postat av Sonny-Sumo

"Kriminologen Leif GW Persson ser uppenbara problem med att uppgifterna nu läckt ut.

– Klart det är problematiskt och en massa integritetsproblem. Det är inte till gagn för någon, möjligtvis för de som fiskar i vissa ”politiska vatten”, säger han till TT."

http://www.dn.se/ekonomi/leif-gw-lac...ritetsproblem/

När det kommer till det här ämnet så sitter GW och blåljuger precis som alla Han är precis som alla andra andra kändisar och vanliga .. Han ser bara om sitt eget hus. Jag hade personligen sagt någonting liknande. Men jag hade tänkt något helt annat.
Läs om läs rätt. Det GW ser som problematiskt är integritetsproblem.
Han lägger ingen som helst värdering i att det gagnar fiskare i grumlig sjö. Det är et torrt konstaterande, kanske till och med en hint.

TS, lexbase är uppe nu igen. Kan du inte köra ditt fiffiga skript och ge oss lite mer info.

En notering när det gäller namnet Nguyen, 40% av alla vietnameser heter så i efternamn.
Då kan man nästan se siffran för överrepresentation som en bra mätare för alla vietnameser.
Eller är det ett felaktigt antagande ?
Citera
2014-05-02, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
TS, lexbase är uppe nu igen. Kan du inte köra ditt fiffiga skript och ge oss lite mer info.

Jag är inte TS men fullständiga namn och personnummer finns på http://hidemyass.com/files/hIAM7/
Citera
2014-05-03, 11:21
Medlem
mrmoonlightss avatar
Jag ser ingen relevans i att 32 personer som heter Kolompar blivit dömda om det finns 83 personer i hela riket som heter Kolompar. Det statistiska urvalet är helt ointressant.

Om det däremot hade funnits 100000 Andersson som hade blivit dömda och det fanns 200000 Andersson i hela riket, då hade vi kunnat tala om ett mönster. Speciellt om resten av listan bestod av liknande samband.

Att vissa zigenare arbetar i familjer visste vi redan tidigare.
Senast redigerad av mrmoonlights 2014-05-03 kl. 11:24.
Citera
2014-05-03, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Jag ser ingen relevans i att 32 personer som heter Kolompar blivit dömda om det finns 83 personer i hela riket som heter Kolompar. Det statistiska urvalet är helt ointressant.

Om det däremot hade funnits 100000 Andersson som hade blivit dömda och det fanns 200000 Andersson i hela riket, då hade vi kunnat tala om ett mönster. Speciellt om resten av listan bestod av liknande samband.

Att vissa zigenare arbetar i familjer visste vi redan tidigare.

Varför ser du ingen relevans i Kolompar fallet?
Citera
2014-05-03, 16:18
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Varför ser du ingen relevans i Kolompar fallet?

Det påminner om Concordeplanets historia. Det ansågs vara det säkraste planet i världen eftersom någon olycka aldrig hade skett. En dag så skedde en allvarlig krasch med åtskilliga dödsoffer. Helt plötsligt var det världens farligaste plan. Orsaken var att det bara fanns ett tiotal Concordeplan i hela världen.

Om 1 av 10 Concorde kraschar, då betyder det att 10 % av alla Concorde i världen kraschar. Om 30 av 25000 Boeing 747 kraschar, då betyder det att 0,12 % av alla 747 kraschar.

Men är ett sådant resonemang verkligen rimligt? Nej det är såklart helt skogstokigt. Populationen av Concorde är alldeles för liten för att ha en statistisk relevans.
Citera
2014-06-04, 17:43
Medlem
BoyzNTheHoods avatar
Rent procentuellt måste väl Horvathova vara ett av de mest ''kriminella'' efternamnen då hela 39 % av de som finns på Ratsit även finns med på Lexbase.

DÄREMOT finns det bara 33 personer på Ratsit som heter Horvathova i efternamn, och 13 på Lexbase (sist jag kollade), vilket gör att det ju inte blir så roligt längre.

Skulle det däremot finnas t.ex 3333 personer som hette så istället för 33, och 1333 av dem på Lexbase istället för 13, då skulle det vara en annan sak, tycker jag iallafall.
Citera
2014-06-23, 15:51
Medlem
liernos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockstark
Denna tanke slog mig också! Inte för att jag är bevandrad i Zignenar-efternamn.

Tex Grönfors låter ju inte direkt som en ziggis i mina öron. Men man lär sig något nytt varje dag!

Hoppas nån kan svara på din fråga.

Grönfors uttalas "krönfårrsch"
Citera
2017-03-20, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Läs om läs rätt. Det GW ser som problematiskt är integritetsproblem.
Han lägger ingen som helst värdering i att det gagnar fiskare i grumlig sjö. Det är et torrt konstaterande, kanske till och med en hint.

En notering när det gäller namnet Nguyen, 40% av alla vietnameser heter så i efternamn.
Då kan man nästan se siffran för överrepresentation som en bra mätare för alla vietnameser.
Eller är det ett felaktigt antagande ?

Tran är också rätt stort vietnamn. 1190 folkbokförda i Sverige 111 i lexbase.
Citera
2017-03-21, 16:32
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_mack_attack
Topp 10 är som följer:

1. K*lompar: 83 personer, 32 domar, vilket ger 38.5% av alla med det efternamnet.

2. Gr*nfors: 201 personer, 66 domar, vilket ger 32.8% av alla med det efternamnet.

3. T*ikon: 108 personer, 34 domar, vilket ger 31.5% av alla med det efternamnet.

4. Bl*merus: 158 personer, 48 domar, vilket ger 30.4% av alla med det efternamnet.

5. B*llström: 104 personer, 30 domar, vilket ger 28.9% av alla med det efternamnet.

6. L*ndeman: 416 personer, 119 domar, vilket ger 28.6% av alla med det efternamnet.

7. B*ssik: 142 personer, 39 domar, vilket ger 27.5% av alla med det efternamnet.

8. Sv*rt: 124 personer, 33 domar, vilket ger 26.6% av alla med det efternamnet.

9. D*metri: 111 personer, 29 domar, vilket ger 26.1% av alla med det efternamnet.

10. S*pulveda: 85 personer, 20 domar, vilket ger 23.5% av alla med det efternamnet.
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Haha det här är ju fakta som de politiskt korrekta nog gärna vill gömma undan. De 9 första efternamnen är alltså zigenarnamn. Att zigenare tenderar att vara kriminella var alltså ingen ogrundad fördom, det ser vi här.

Nu faller alla pusselbitar på sin plats. Inte konstigt att BRÅ stoppade och hemligstämplade en undersökning om romers brottslighet för ett antal år sedan:

Citat:
Jan Guillou:

"Det statliga forskningsorganet BRÅ tillsatte en utredning för att visa att zigenare verkligen inte stal för mycket. Utredningsresultatet gick emellertid dramatiskt åt motsatt håll, varför utredningen hemligstämplades."

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/guillou/guillou6.html

BRÅ tänkte visa att romer inte alls gör fler brott än andra. Att det bara är en fördom att tro det. En fördom spridd bland "rasister" och "obildade" svenskar. Men då BRÅ också såg lika dramatiska siffror som vi ser ovan, stoppades undersökningen, och det de kommit fram till innan stoppet hemligstämplades.
Senast redigerad av -Info- 2017-03-21 kl. 16:35.
Citera
2017-03-21, 16:46
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Citat:
Det påminner om Concordeplanets historia. Det ansågs vara det säkraste planet i världen eftersom någon olycka aldrig hade skett. En dag så skedde en allvarlig krasch med åtskilliga dödsoffer. Helt plötsligt var det världens farligaste plan. Orsaken var att det bara fanns ett tiotal Concordeplan i hela världen.

Om 1 av 10 Concorde kraschar, då betyder det att 10 % av alla Concorde i världen kraschar. Om 30 av 25000 Boeing 747 kraschar, då betyder det att 0,12 % av alla 747 kraschar.

Men är ett sådant resonemang verkligen rimligt? Nej det är såklart helt skogstokigt. Populationen av Concorde är alldeles för liten för att ha en statistisk relevans.

Du har fel här. Visst, 1 av 10 är alldeles för lite. Och måhända kan siffrorna för en enstaka familj diskuteras.

Men nu toppar 9 zigenar-familjer listan. Så totalt blir det ett ganska stort urval. Ca 1400 personer. Det är tillräckligt för att man kan skapa statistik av detta. Och att dra slutsatser av detta.

Och sannolikheten för att 9 zigenar-familjer toppar listan av en ren slump måste väl ses som oerhört liten. Närmast obefintlig. Så bara det faktum att vi hittar 9 zigenar-familjer i en topp 10-lista säger väldigt mycket.
Senast redigerad av -Info- 2017-03-21 kl. 16:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in