Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Att betala skatt för att få ta del av samhällets omsorger är inte plundring. Jag är säker på att en majoritet av svenska folket gärna betalar skatt för att få tillgång till bostäder, vägar, skolor och sjukhus.
Jag pekar på att du inte förstått att det inte är billigt utan att folket åker på att betala. Du duckar helt för den informationen.
Gör skatteinbetalning frivilligt, så är det inte plundring. Det kan mycket väl vara som du skriver att "en majoritet av svenska folket gärna betalar skatt för att få tillgång till bostäder". Men det vet vi inte för fogden plundrar oss.
Och som sagt det blir inte billigt utan kostnaden tas ut av fogden också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Drivkraften är regeringens vilja att ordna bra bostäder åt sitt folk, sina väljare. Men om regeringen har andra ambitioner än att fylla våra behov blir det förstås inga bostäder. Regeringen har som du förstår resurser att ordna mark och finansiering av bostadsbyggen.
Du förstår inte ens vad jag avser med drivkraft i detta kontext.
Erfarenheterna är väldigt tydliga. När något drivs utan spariver från ägare som vill att det ska gå ihop så blir det slösaktigt och ineffektivt.
Vad har den statlige/kommunale upphandlaren för drivkraft att få mest bang for the bucks"?
Ganska exakt ingen. Utan man gör som man gjorde innan de elaka borgarna styr det upp det, (S)-kommunalrådet dikterade att det "räckte" med att skicka offertförfrågan till endast Riksbyggen. Så Riksbyggen kunde vara hur ineffektiva som helst och lägga på rejäl marginal mot kommunen (och därmed skattebetalarna). De visst ju att de var utan konkurrens.
För (S) kommunalrådet var det där helt ok. Han visste att han alltid kunde räkna med chefen för Riksbyggen. Vare sig det gällde att barnen skulle få en fin lägenhet med bra läge, följa med på någon studieresa, eller bara få en sup etc. Man måste ju hjälpa varandra så att säga.
Och Riksbyggen var ju rörelsen närstående så ingen kunde kritisera honom för att välja Riksbyggen.
Så låter vi kostnaderna gå via fogden och statlig/kommunal administration så blir det dyrare än om man låter marknaden sköta jobbet. Och låter man marknaden sköta jobbet blir bostäderna som folket(=kunderna) vill ha dom.