2014-04-24, 14:51
Medlem
Hej! Har följt detta fallet men sackat efter lite på sistone. Vore schysst om någon kunde svara på dessa frågorna...

1. Hur går snacket bland anhöriga och vänner till Kr*stoffer? Tror dom att han är skyldig eller oskyldig?

2. Hur går snacket från åklagarna/advokaten om att överklaga till HD?

3. Befinner sig Kr*stoffer på psyk eller i häktet just nu?

4. Hände något speciellt / kom det fram något nytt under hovrättsförhandlingarna?
Citera
2014-04-24, 14:53
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Om du kunde hålla dig rätt i tid och rum, vet du att då åtal väcktes var bevisningen lika tunn som den är nu. Enda beviset till skuld är just domarna, men de är ju inga bevis i sig att så har skett, utan är utdömda efter det material åklagarna lade fram. Och hur åklagarna kom fram till detta utifrån FUP står inte att finna, utan är ett ihopkok av antaganden.

Jag förstår inte vad du menar med att jag skall hålla mig rätt i tid och rum. Jag kan hålla med om att bevisningen är tunn. Men enligt TR och HR så är den tillräcklig för att döma KJ. Och då kan jag inte se att åklagarna gjorde fel som väckte åtal.

Ditt resonemang om att enda beviset till skuld är domarna är ju helsnurrigt. Två domstolar har ju bedömt bevisningen som tillräcklig vilket ledde till domarna. Om domarna är bevis på något så är de ju bevis på att två domstolar anser att de bevis som finns för KJs skuld räcker för att döma honom.

Jag har förstått att du tycker det var fel att döma KJ. Men jag vill gärna ha ett svar på om du anser att det är åklagarna, HR och TR som har tolkat Sveriges lag och den rättspraxis som finns fel. Eller om du tycker att det är fel på Sveriges lag och den rättspraxis som finns.
Citera
2014-04-24, 14:59
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
M. Ja, det var bara 3:an som jag ansåg vara motiverad att svara på.

Jag har utvecklat mina tankegångar i en teori från trådens början, och vad som med tiden stärkt mig i i min uppfattning är att knappast tillstymmelse till BEVIS mot Kristoffer Johansson har påvisats utöver blodbesudlingen i hans bil, förvisso en tung indikation på KJ:s inblandning - presumtion, men inte ett absolut säkert bevis på inblandning vid dödandet. Dådet har enligt min mening utförts efter mycket noggrann planering. Att inte flera än jag landat i det här scenariot tror jag förklaras av att folk i allmänhet (t ex tråddeltagarna på Flashback) konsekvent skyggar för scenarier som är alltför brutala och skrämmande, och då blir det företrädesvis käbbel och dividerande om de mera traditionella motivet bakom mord, dvs bokstavskombinationer och psykiskt fallisemang, kärlek, hat och svartsjuka, eventuellt utlöst genom användande av alkohol och/eller droger. Det är m.a.o. en tilltalad av den rätt vanliga sorten som domstolarnas ledamöter tror sig ha haft framför sig i rättssalen - men det tror alltså inte jag.

Du har en teori om varför ingen mer än du har just den teorin, och du har förstås rätt till att tro som du gör.
Men kanske ligger det istället till så att ingen mer än du har den teorin av andra anledningar? T.ex att man helt enkelt inte tror på teorin, utan att för den skull skygga för brutala och skrämmande scenarier?
Jag tror att man visst kan tro på att sådana kan förekomma men att man inte tror att det ligger till så i just det här fallet.
Citera
2014-04-24, 15:02
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Jag förstår inte vad du menar med att jag skall hålla mig rätt i tid och rum. Jag kan hålla med om att bevisningen är tunn. Men enligt TR och HR så är den tillräcklig för att döma KJ. Och då kan jag inte se att åklagarna gjorde fel som väckte åtal.

Ditt resonemang om att enda beviset till skuld är domarna är ju helsnurrigt. Två domstolar har ju bedömt bevisningen som tillräcklig vilket ledde till domarna. Om domarna är bevis på något så är de ju bevis på att två domstolar anser att de bevis som finns för KJs skuld räcker för att döma honom.

Jag har förstått att du tycker det var fel att döma KJ. Men jag vill gärna ha ett svar på om du anser att det är åklagarna, HR och TR som har tolkat Sveriges lag och den rättspraxis som finns fel. Eller om du tycker att det är fel på Sveriges lag och den rättspraxis som finns.

Fel att döma någon öht. Bevisligen dömd, men vad hände egentligen och var är bevisen?
Hade t ex. KJ haft TO som försvarsadvokat från början hade han säkerligen varit fri. TO slog hål på TR:s dom, vilket bevisas av HovR dom.
Citera
2014-04-24, 15:09
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Fel att döma någon öht. Bevisligen dömd, men vad hände egentligen och var är bevisen?
Hade t ex. KJ haft TO som försvarsadvokat från början hade han säkerligen varit fri. TO slog hål på TR:s dom, vilket bevisas av HovR dom.
Jag tycker inte du svarar på min fråga. Är det HR och TR som gjort fel? Eller är det Svensk lag och rättspraxis som är fel?

Domen i HR är lika tydlig som domen i TR i skuldfrågan. Hade inte HR varit övertygad om KJs skuld så hade de friat. HR var bara oense med TR i påföljdsfrågan. Jag tycker det verkar ganska klart att de bevis som fanns i fallet räcker för att finna KJ skyldig utom rimligt tvivel enligt svensk lag och rättspraxis . Jag har inte sett någon jurist förutom KJs försvarsadvokater som har en annan uppfattning.

Så är det något som är fel så borde det i så fall vara svensk lag och rättspraxis. Inte att åklagarna valde att åtala.
Citera
2014-04-24, 15:23
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Jag tycker inte du svarar på min fråga. Är det HR och TR som gjort fel? Eller är det Svensk lag och rättspraxis som är fel?

Domen i HR är lika tydlig som domen i TR i skuldfrågan. Hade inte HR varit övertygad om KJs skuld så hade de friat. HR var bara oense med TR i påföljdsfrågan. Jag tycker det verkar ganska klart att de bevis som fanns i fallet räcker för att finna KJ skyldig utom rimligt tvivel enligt svensk lag och rättspraxis . Jag har inte sett någon jurist förutom KJs försvarsadvokater som har en annan uppfattning.

Så är det något som är fel så borde det i så fall vara svensk lag och rättspraxis. Inte att åklagarna valde att åtala.

Nu ska man komma ihåg att åklagarna åtalade efter stor tvekan och många omhäktningar, så så värst säkra på sin sak kan man inte ha varit. Jag tror KJ + är inblandade, men det går inte att bevisa. Vilket jag tror var upplägget vid mordet på Vatchareeya Bangsuan. Och det lyckades. Nästan.
Citera
2014-04-24, 15:26
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Nu ska man komma ihåg att åklagarna åtalade efter stor tvekan och många omhäktningar, så så värst säkra på sin sak kan man inte ha varit. Jag tror KJ + är inblandade, men det går inte att bevisa. Vilket jag tror var upplägget vid mordet på Vatchareeya Bangsuan. Och det lyckades. Nästan.
Åklagarna var nog tveksamma under utredningens gång. Någon av dem sade (om jag minns rätt) något i stil med: "vi får väl se om det blir något åtal".

Men uppenbarligen föll saker och ting på plats och åtal blev det.

Att det var ett antal omhäktningar är inte ögonbrynshöjande. Det är vanligt vid stora utredningar.
Citera
2014-04-24, 15:30
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Åklagarna var nog tveksamma under utredningens gång. Någon av dem sade (om jag minns rätt) något i stil med: "vi får väl se om det blir något åtal".

Men uppenbarligen föll saker och ting på plats och åtal blev det.

Att det var ett antal omhäktningar är inte ögonbrynshöjande. Det är vanligt vid stora utredningar.

Vilka bitar kan det ha varit som föll på plats, tror du ? Kan det inte vara så att åklagarna till slut kände sig pressade att åtala ? Tryck utifrån ? OK, går det så går det ?
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-24 kl. 15:35.
Citera
2014-04-24, 15:33
Medlem
henkesss avatar
Citat:
MB/AN har inte fysiskt deltagit i det här, det har jag aldrig påstått.

På följdfrågan är svaret ja - jag har sällan fel, och dessvärre inte heller i det här fallet ..

Förstår inte riktigt, jag citerade dig rakt av från förra året. Då du skrev att du trodde att VB hållits fast av vad du trodde 3 GM, MB/AN/KJ skrev du. Då släpper du den teorin nu alltså, och låtsas som du aldrig sagt det. Låter rimligt med tanke på att den var åt helvete fel från första början.
Citera
2014-04-24, 15:35
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Vilka bitar kan det ha varit som föll på plats, tror du ? Kan det inte vara så att åklagarna till slut kände sig pressade att åtala ? Tryck utifrån ?
Jag vet inte vilka bitar det kan ha varit. Jag har glömt mycket av det som kom fram till allmänheten under utredningens gång och jag har glömt en hel del annat. Jag följer tråden men sätter mig inte in i alla detaljer.

Visst kan de ha känt sig pressade att åtala. Allmänheten ville förstås ha en rättegång och helst en fällande dom. Den här typen av brott vill man ha uppklarade.

Men spelar det någon roll? Två rättegångar har ju visat att åklagarna hade nog på fötterna.
Citera
2014-04-24, 15:37
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Förstår inte riktigt, jag citerade dig rakt av från förra året. Då du skrev att du trodde att VB hållits fast av vad du trodde 3 GM, MB/AN/KJ skrev du. Då släpper du den teorin nu alltså, och låtsas som du aldrig sagt det. Låter rimligt med tanke på att den var åt helvete fel från första början.

Det låter inte som något som jag skulle ha skrivit .. Oki, hänvisa till inlägget så ska jag kontrollera detta.
Citera
2014-04-24, 15:49
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Det låter inte som något som jag skulle ha skrivit .. Oki, hänvisa till inlägget så ska jag kontrollera detta.

Alla kan vi ha fel.. Du har det lite mer än andra bara.

Senast redigerad av henkess 2014-04-24 kl. 15:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in