När vi ändå är inne på hundhistorian: Jag repriserar en länk till FUP-12:s utmärkta sammanställning av vad man kan utläsa ur FU-materialet angående vad som egentligen kan ha hänt:
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Notera vad brodern säger: Vid sitt besök i lägenheten såg han blodiga tryckförband. Hur bär man sig åt för att lägga tryckförband på en tunga på en hund? Och varför lägga tryckförband på ett djur som redan är dött? Varför en sån enorm brådska med att skaffa undan en död hund som är lite blodig om munnen? Varför googla på "hund annatomi" - det är ju ingenting som kan återföra en död jycke till livet.
Med tryckförbandet (som jag tidigare lyckats missa) blir det ännu mer tydligt att det logiska (om än inte på något vis 100% säkra) svaret på frågan om vad som egentligen hände med hunden är att Kristoffer på något vis tillfogade den dödliga skador med något vasst föremål. Planerat var det knappast - varför då vidta de åtgärder han uppenbarligen ändå gjorde (googla och försöka lägga tryckförband för att stoppa blödningar)?
Det är också lite egendomligt att varken boendestödjaren eller brodern förevisades den trasiga kabeln som måste ha blivit resultatet av hundens bitande, eller hur?
Många har klagat över att hunden figurerade i rättegången och här. Men ett skäl till att den dras upp är ju porträttet av den lugne och flegmatiske Kristoffer som aldrig blev arg eller våldsam. Senast igår togs denna bild upp i tråden igen.
När jag läser FUP-12:s sammanställning så slår det mig också att det verkar finnas ett mönster hos Kristoffer som varierar mellan att söka sociala kontakter och vara aktiv och dra sig helt undan från både kompisar och familj. Vad-som-nu-hände-med-hunden hände under en sån period. Frågan är hur han mådde och vad han egentligen gjorde under dessa perioder. Jag tycker drogfrågan som flera personer tagit upp senaste tiden är intressant att reflektera över i sammanhanget. Kan man tänka sig att han suttit ensam i sin lägenhet och dragit i sig nån typ av preparat under en dag eller två? Sen när han tänder av så blir han oerhört retlig, ja aggressiv, och håller sig därför undan från kontakter.
Tror man inte på droger så finns också alternativet att han mår dåligt under dessa perioder och kan "snedtända" kanske bara med en halvdålig fylla som grund.