2014-04-23, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mum
Ingen Kalmar-bo som var på dagens häktningsförhandlingar? Eller sker allt sånt dolt från allmänheten? När kan man räkna med att ett FUP kommer? Strax före rättegången? Vill inte vänta en månad till!
Trorinte på någon FUP förrän efter semestern. September kanske?
Citera
2014-04-23, 14:04
Medlem
Sandtags avatar
Tvivlar starkt på att han inte hamnar på någon form av psykanstalt, men man får hoppas på vanlig anstalt det ryktas om att pedofiler inte är särskilt populära där. Förövrigt är det bäst att man har hjälm på sig hädan efter nu när man "kan" bli pedofil av hjärnskador... idioter.
Citera
2014-04-23, 15:27
Medlem
kicki.swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kicki.sweden
Nu är jag med

Som jag har uppfattat det var det just vilka gärningar han gjort som inte kommit fram. Att han skulle slickat på nåt av barnen var, som jag uppfattade det, en idé om att han kunde gjort det. Vet inte var såna uppgifter skulle kommit från eftersom inget sånt har släpps officiellt.

Lagen är lite luddig "Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år."

Det är inte i lagtexten definierat vad som avses med begreppet samlag eller sexuell handling, utan det avgörande för om andra handlingar är sexuella är om de haft en påtaglig sexuell prägels samt varit ägnade att tydligt kränka offrets sexuella integritet.

Tittar man istället på sexuellt övergrepp mot barn är det någon genomför en annan sexuell handling än samlag (vaginalt, analt och oralt) eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är att jämföra med samlag (t ex att stoppa in fingrar eller något föremål i slidan eller anus, eller vidröra den andras kropp med sitt könsorgan) med ett barn under 15 år. Grovt är det när gärningsmannen i övrigt utnyttjat sin ställning eller missbrukat ett särskilt förtroende.

Sexuellt ofredande är ”Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, sexuellt berör ett barn under femton år eller förmår barnet att företa eller medverka i någon handling med sexuell innebörd, döms för sexuellt ofredande till böter eller fängelse i högst två år.
Detsamma gäller den som blottar sig för någon annan på ett sätt som är ägnat att väcka obehag eller annars genom ord eller handlande ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet.”

Som sagt, lite luddigt.....

Hittade ett rättsfall som man kan titta på och jämför med vad det gäller själva lagrummet om vad som kan anses vara våldtäkt eller inte....

"Tingsrätten anser också att till grund av M***us egna berättelse om dessa 3 olika tillfällen som uppdagats i domen, ihop med NN´s berättelse anser tingsrätten att det är klarlagt att M***us Ha*****gs penis under nattningen kommit i beröring med NN´s kön. En sådan beröring är tillräcklig för att ha ett samlag i lagens mening skall anses föreligga."

Barnet i detta fall var en flicka på 9 år.
M***us dömdes till det lägsta tänkbara straffet för Våldtäkt mot barn, 2 år 6 månader.
Citera
2014-04-23, 21:34
Medlem
Har inte läst allt men vi kan reda ut frågetecken som uppstår gällande belastningsregister, LSS jobb och dagis och som praktikant. så får ni svar ( antar föräldrar läser här )

att få tim.jobb på dagis krävs ingen vidare utbildning, kan räcka med gymnasiet även om kanske personer som gått barn och fritid är prio. och sedan barnskötare osv.
Samma gäller praktiken han fått via kommunen- han har uppenbarligen erfarenhet av Korttidsstillsyn vilket räcker för hans praktik.

Så vad är LSS korttidstillsyn- det är ett boende för BARN ofta mellan 3-13 år med funktionshinder. dessa barn sover på boendet, en avlastning för föräldrarna och på morgonen skickas dom till skolan. är de helg så blir dom kvar på boendet- äter där och ja man hittar på olika saker hela tiden..

Så hur kan han ha varit själv?
PÅ LSS är man ofta 2-3 personal på 5-7 barn, alltså någon måste på toa med något barn någongång, duscha osv.- dom borde alltså kolla med barnen där också men där är kommunikationen än värre.

På dagis är de ca 15-20 barn på olika antal barn, ofta är toaletterna "icke låsbara" men det är ju avskilt där man byter blöja, eller dom äldre kissar och tvättar händer. Dagis består ju inte av ett rum- utan flera rum och barnen irrar rundor hälften av tiden med barnen.
Räcker tex att han ska ta med ett barn ut och barnet vill gå på toa först ( lista ut resten först ) den andra personalen är ju fullt upptagen med dom andra kanske 13 barnen. Därför är de fullt möjligt.

En praktikant får INTE utföra sysslor egentligen, men vid visat förtroende och om barnen gillade honom så är de fullt möjligt att han fått ansvar att klä på ytterkläder på någon, eller ta av ytterkläder och sen ska någon kissa innan lunchdags.

Polispapper - på privata är det ännu inget krav på polisrapport, oavsett vården, eller dagis. Vissa privata begär de medans andra kan hoppa över det- dock Kommunalt är det ett krav!

och jag hoppas han åker dit- grov våldtäkt, då har penetration skett. Va säker på det, och det kan räcka med ett finger eller något annat. Han själv säger att det inte var så "farligt" men spelar de roll? man ska väl aldrig ta på ett barn oavsett i det syftet.
Citera
2014-04-23, 21:35
Medlem
ja just det- yngsta barnet har inte fyllt 2 ännu...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18761895.ab
Senast redigerad av huldra2012 2014-04-23 kl. 21:37.
Citera
2014-04-23, 21:36
Medlem
16 åtalspunkter. och troligen har han erkänt för de är stark bevisning emot honom.
Citera
2014-04-24, 02:06
Medlem
John.d.oessons avatar
När jag såg rubriken på aftonbladet.se kunde jag inte låtabli att tänka på det JS bror sa om JS hjärnskada OM (påstår inte att det är så) det visar sig att sverige skapat sig en ny Thommas Quick
så kommer denna rubrik bli smått legendarisk!
http://pixs.ru/showimage/ABrubrikpn_4426224_11822995.png
Citera
2014-04-24, 02:21
Medlem
kicki.swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.d.oesson
När jag såg rubriken på aftonbladet.se kunde jag inte låtabli att tänka på det JS bror sa om JS hjärnskada OM (påstår inte att det är så) det visar sig att sverige skapat sig en ny Thommas Quick

Antar att du tänkte på att han erkänt pga hjärnskadan, eller?
Det skulle ju onekligen kunna vara så, men jag hoppas ju verkligen att snuten har lärt sig något från Quick-fallet och har lite bättre, säkrare teknisk bevisning än vad de lyckades trolla fram mot Quick

Vet inte vad man ska lägga för vikt vid denna ev hjärnskada... Jag tror personligen inte att man slår i skallen, opereras och vaknar upp som peddo.. Däremot kan han fått skador i i hjärnan som påverkar hans förmåga att skilja på rätt och fel så att de moraliska hämningar "vi normala" har inte fungerar fullt ut.
Citera
2014-04-24, 02:56
Medlem
Vintergrisens avatar
Inte för att dra fram gammal skåpmat, här går ju allt med sån rasande fart, men en sak jag inte riktigt förstår är följande konversation:

Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mum
"Angelica **** Ja sinnessjukt är det. Varför tänka på sitt eget ego istället för att få fast en våldtäktsman som gett sig på 2 små barn äckla mig av tanken på den familj FY SKAM
för 48 minuter sedan
Angelica **** Dom borde sitta hela högen med tanke på att dom samarbetat för o röja bevis för denna äckliga människas skull...
för 46 minuter sedan · 1
André Stasny Ja det är ju inga småprylar eller pengar man gömmer utan ett kanske fler förstörda barn
för 42 minuter sedan
Joacim **** Medhjälp till brott kallas väl det. Sjuka människor.
för 30 minuter sedan · 1
Elle **** Går han fri så kommer nog stora delar av landet jaga dom alla
för 24 minuter sedan
André Stasny Han går inte fri för han erkänt men bevis förstördes innan dess....
för 23 minuter sedan
Elle **** Sjuka människor. Hoppas du är som en hök över sonen din
för 21 minuter sedan
André Stasny Oja.... Sara har begärt att faderskapet ska hävas. Troligen ska väl sjuka broder Stranke adoptera..... Nu när jag vet detta funderar jag på om han ska bli nästa offer..... Trodde Sara alltid satte pojken först men verkar. Som jag haft fel ;-(
för 18 minuter sedan
Elle **** Bara att neka henne. Barnen framför allt sånt.
för 17 minuter sedan
André Stasny Ja kommer kämpa emot md allt som går"

Jag är inte vän med honom, sökte bara på hans namn o hittade statusen direkt. Uppdaterad för ca 1 timma sedan.

AS som skriver i den konversationen är väl samme AS som tidigare blivit dömd för liknande brott och som i sin tur är far till GM:s systerson? Om nu så är fallet känns det väl aningen udda att sitta på Facebook och ondgöra sig över brott liknande de man själv är dömd för, eller?
Citera
2014-04-24, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Inte för att dra fram gammal skåpmat, här går ju allt med sån rasande fart, men en sak jag inte riktigt förstår är följande konversation:

AS som skriver i den konversationen är väl samme AS som tidigare blivit dömd för liknande brott och som i sin tur är far till GM:s systerson? Om nu så är fallet känns det väl aningen udda att sitta på Facebook och ondgöra sig över brott liknande de man själv är dömd för, eller?

Han vill väl bara framstå i bättre dager själv. -Titta på mig! Jag hatar pedofiler! Så sluta gärna tro att jag är en pedofil! Är väl vad han tänker med det hela skulle jag tro.
Citera
2014-04-24, 04:58
Medlem
Esset45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huldra2012

Polispapper - på privata är det ännu inget krav på polisrapport, oavsett vården, eller dagis. Vissa privata begär de medans andra kan hoppa över det- dock Kommunalt är det ett krav!

t.

Det är väl lag att visa utdrag ur belastningsregistret när man ska jobba med barn? Så står de iaf på annonseringar om jobb som förskollärare..
Citera
2014-04-24, 06:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av John.d.oesson

Jag tror dock han är skyldig. Finns en bild som jag tror är borttagen nu från nätet. När Jocke har en bebis över sin famn och han håller sin hand över barnets bak. En kommentar säger: "i know you like it"

:/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in