Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Förslaget bär liksom inte "sannolikhetens prägel".
Jag tycker inte att händelsen i sig är speciellt märkvärdig eller orimlig. Det är ju inte ett förslag
från kommunstyrelsen. Vem som helst kan skicka ett brev till en kommunstyrelse där det står vilka tokigheter som helst. Det är föralldel lite pikant att personen är (eller säger sig vara) anställd på kommunen, och refererar till det i brevet.
Rent ekonomiskt kan jag inte se att det är så mycket att orda om. Det är inte konstigare än den förmögenhetsöverföring som sker varje dag genom skatte- och bidragspolitiken, som
kuntakinte55 skrev nedan. Vi får in runt 100 000 personer per år, brutto, som ska bo någonstans. Många infödda har mer än ett hus eller bor större än de behöver. Anta att man skulle behöva tvångsexpropriera 20 000 hus årligen i inte alltför dyra områden, så handlar det om på sin höjd 50 miljarder per år. Det är en ganska obetydlig summa jämfört med den förmögenhetsöverföring som redan sker.
Psykologiskt sett är det naturligtvis olämpligt, eftersom det blir så väldigt tydligt och uppenbart. Bättre att ta resurserna skattevägen. Jag gissar att många av de styrande i tysthet gillar förslaget, men det tar nog minst 10-15 år innan de faktiskt vågar genomföra det.