2014-04-22, 19:02
Medlem
Socialsekreteraren Anders Wilhelmsson i Halmstad skriver i ett brev till kommunstyrelsen det fräscha förslaget att lösa bostadsbristen för Migrationsverket genom att helt enkelt rekvirera svenskars hus och ge till invandrare. Enligt Wilhelmsson "måste kommunen expropriera" från "hela bostadsmarknaden".

Läs stalinistens brev här ---> http://www.friatider.se/kravet-beslagta-svenskars-hus-och-ge-dem-till-invandrare

Vad tror panelen. Är detta politiskt genomförbart? Hittills har ju mångfalden mest drabbat underklass och arbetarklass. Vad händer när det istället är etablerade personer i medelklass+ som drabbas?
Senast redigerad av plishaggmi 2014-04-22 kl. 19:07.
Citera
2014-04-22, 19:15
Medlem
Då kommer invandringen snabbt minskas till noll. Så jag välkomnar förslaget
Citera
2014-04-22, 19:18
Medlem
Diamondgrits avatar
Jag tycker att det är kul att han avslutar med "... vilket borgar för ett bättre mottagande." Ja nä att han kapar folks sommarstugor osv. lär nog inte mottas så värst bra!
Citera
2014-04-22, 19:18
Medlem
Opibusques avatar
Jag välkomnar de som försöker ta min bostad ifrån mig med en hagelsvärm i hjärnan.
Citera
2014-04-22, 19:26
Medlem
Stalinister är helt emot PK så där trampade du i klaveret. Du verkar få dålig info om samhället på golfbanan.
Städernas lattedrickande tokliberaler som gillar att kalla sig "vänster" kan nog ha liknande åsikter.
Musket har ju inte nått till stockholm så de tycker nog att det är bra om bondläpparna blir utan bostad.
Citera
2014-04-22, 19:30
Avslutad
Beslagta i så fall journalistelitens bostadsrätter i central Stockholm. Kan tänka mig att såna som tex Jan Guillou, Åsa Lindenborg & Oisin Cantwell mer än gärna skulle ställa upp på det här förslaget.
Citera
2014-04-22, 19:35
Medlem
Wittgensteins avatar
Låter för sinnessjukt för att vara sant till och med i det här landet, men dårarna verkar å andra sidan göra allt för att bräcka varandra i kampen om att vara godast. Om några år kommer väl någon att föreslå att svenskar bör flytta in i reservat för bereda plats åt alla "nybyggare".

Edit: Hittar inget om den här mannen när jag Googlar. Är det ett övervintrat aprilskämt?
Citera
2014-04-22, 20:33
Medlem
Expropriation till förmån för någon annan tycker jag låter alldeles för orimligt.
Citera
2014-04-22, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivander
Expropriation till förmån för någon annan tycker jag låter alldeles för orimligt.

Det är väl egentligen först DÅ den "besuttna och korrumperade makten" upptäcker hur obehagliga invandrare är.
Citera
2014-04-22, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plishaggmi
Socialsekreteraren Anders Wilhelmsson i Halmstad skriver i ett brev till kommunstyrelsen det fräscha förslaget att lösa bostadsbristen för Migrationsverket genom att helt enkelt rekvirera svenskars hus och ge till invandrare. Enligt Wilhelmsson "måste kommunen expropriera" från "hela bostadsmarknaden".

Läs stalinistens brev här ---> http://www.friatider.se/kravet-beslagta-svenskars-hus-och-ge-dem-till-invandrare

Vad tror panelen. Är detta politiskt genomförbart? Hittills har ju mångfalden mest drabbat underklass och arbetarklass. Vad händer när det istället är etablerade personer i medelklass+ som drabbas?

1. Definitivt är det så, något som jag påpekat kommer att ske i en inte allt för avlägsen framtid ifall ni kollar tråden "bostadsbristen i Sverige" på politikdelen.

2. I Halmstad så finns det nog ingen garanti, däremot finns också ett rimlighetsrekvisit map. tid/kostnader vilket till viss del skyddar tex. bostadsrättsägare i inre Stockholm men inte ger något större skydd till en sommarstugeägare i Halmstad. Dvs. de måste ta hänsyn till motståndet/kostnaden och då ska en kostnad om 500.000 tas före en kostnad om 8.750.000.

3. De enda entiteter i staten som får överträda den bedömningen är försvaret i krigstid samt räddningstjänsten. Men de brukar då köra med ett temporärt tillsvidare rekvirering, dvs. de skriver på en lapp att "nu är ditt hus för tillfället vårt, du får bo i tvättstugan" och "skicka din räkning till staten".

4. Givetvis så kommer det att bli en systemförändring, det är själva avsikten med den nuvarande invandringsnivån. Sannolikt innebär det slutet på det kommunala planmonopolet så som det ser ut idag.
Citera
2014-04-22, 20:53
Medlem
Snapcounts avatar
Syns nu först att titeln är lite missvisande.., det är ju en socialsekreterare och inte en uttalad soss..
(det ena utesluter ju inte det andra såklart..)

I artikeln ifrån fria tider så står det så här : Det står i regeringsformen att expropriation får ske om det är angeläget för allmänhetens bästa och jag anser att bostäder och integration åt de här människorna är viktigare än att ta mark för att bygga en väg, säger Wilhelmsson till Hallandsposten.

Det fetade : stämmer detta ?
Citera
2014-04-22, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Låter för sinnessjukt för att vara sant till och med i det här landet, men dårarna verkar å andra sidan göra allt för att bräcka varandra i kampen om att vara godast. Om några år kommer väl någon att föreslå att svenskar bör flytta in i reservat för bereda plats åt alla "nybyggare".

Edit: Hittar inget om den här mannen när jag Googlar. Är det ett övervintrat aprilskämt?
Står 3 april i brevet? Inte ett skämt alltså.
Senast redigerad av plishaggmi 2014-04-22 kl. 21:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in