2014-04-23, 04:19
Medlem
Lordshins avatar
När jag läser artikeln får jag intrycket att han inte skrivit detta som ett seriöst förslag utan för att väcka reaktion.
Han säger ju själv
Citat:
Förhoppningen är att väcka en tanke.

Att det går så långt att de tar mig på orden och exproprierar hus tror jag inte är realistiskt.
Men kanske öppnar de ögonen och hittar nya ställen på bostadsmarknaden.

Själva grunden i hans idé är ju att han vill att de som kommer inte ska bo i fattiga getton utan spridas ut och komma in i det Svenska samhället enklare.

För er som missat det så finns artikeln att läsa här: http://bayimg.com/ganDPaAfl
Citera
2014-04-23, 05:22
Medlem
Det har redan genomförts i Strängnäs

http://ekuriren.se/nyheter/strangnas/1.1996278-falskt-rykte-om-villa-vid-stationen
Citera
2014-04-23, 06:11
Medlem
MadScientists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Låter för sinnessjukt för att vara sant till och med i det här landet, men dårarna verkar å andra sidan göra allt för att bräcka varandra i kampen om att vara godast. Om några år kommer väl någon att föreslå att svenskar bör flytta in i reservat för bereda plats åt alla "nybyggare".

Edit: Hittar inget om den här mannen när jag Googlar. Är det ett övervintrat aprilskämt?

Citat:
Ursprungligen postat av KonservAktiv
Titta det finns fler som kritiskt granskar på Flashback, tackar för det. Ifrågasatte sanningshalten om A.W i en annan tråd, men har inte fått någon respons där.

Skulle inte förvåna mig om det finns tokar som verkligen tycker så här, men lite gräv om sanningshalten vore på sin plats....

Börjar åter tvivla på att denna Anders Wilhelmsson, socialsekreterare: Avdelningen för ekonomiskt bistånd, Utbildnings och ArbetsmarknadsFörvaltningen finns på riktigt.

På socialstyrelsen finns INGEN som heter detta. Och då har jag sökt på både "Anders", "Anders Wilhelmsson" och "Wilhelmsson". Dessa gav totalt noll träffar.
Länk till sidan:

Sökningen på "Anders Wilhelmsson" på UAF resulterar i dokumentet nedan. Bläddrade igenom de 128 sidorna men hittade inte namnet där heller...
Länk:
Citera
2014-04-23, 06:15
Medlem
Sunghirs avatar
Varför inte bygga billiga baracker istället?
De första arbetskraftsinvandrarna (finnar, juggar, italienare) som kom till Sverige på 1960-talet bodde ju i baracker trots att de jobbade. Duger inte baracker åt flyktingar?
Citera
2014-04-23, 06:54
Medlem
trollgubbens avatar
Galet det här förslaget, en av SD:s starkaste frågor borde vara bostadsbristen i Sverige. Visst har det byggts för lite, men 100.000 färre invandrare är lika med 100.000 fler bostadsplatser för infödda.
Citera
2014-04-23, 07:57
Medlem
dwgs avatar
Haha dagens skämt
Nu måste jag veta vem det är som gjorde min dag,

Vi kan väl börja med hans bostad.
Citera
2014-04-23, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadScientist
Börjar åter tvivla på att denna Anders Wilhelmsson, socialsekreterare: Avdelningen för ekonomiskt bistånd, Utbildnings och ArbetsmarknadsFörvaltningen finns på riktigt.

På socialstyrelsen finns INGEN som heter detta. Och då har jag sökt på både "Anders", "Anders Wilhelmsson" och "Wilhelmsson". Dessa gav totalt noll träffar.
Länk till sidan:

Sökningen på "Anders Wilhelmsson" på UAF resulterar i dokumentet nedan. Bläddrade igenom de 128 sidorna men hittade inte namnet där heller...
Länk:
Google kanske indexerar olika beroende på om man bor innanför eller utanför tullarna? Även google borde ju insett att det är fördelaktigt att inte ifrågasätta de styrandes världsbild?

Han finns på hitta.se, om det nu är samma person. Sen är det inte heller helt orimligt att socialsekreterare generellt INTE vill kunna hittas hur enkelt som helst.
Citera
2014-04-23, 08:28
Medlem
Librarians avatar
Om det nu är ett offentligt protokoll från denne Anders Wilhelmsson, varför finns det inte på deras hemsida?

http://www.halmstad.se/omkommunen/politikochdemokrati/kommunstyrelsen/handlingarochprotokoll.4724.html

Folket här på FB brukar vara källkritiska, men att lyssna blint på avpixlat och friatider kan man göra?
Citera
2014-04-23, 08:38
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunghir
Varför inte bygga billiga baracker istället?
De första arbetskraftsinvandrarna (finnar, juggar, italienare) som kom till Sverige på 1960-talet bodde ju i baracker trots att de jobbade. Duger inte baracker åt flyktingar?

Det är väl ungefär där problemen ligger: De anläggningar som används för akutboende är av den karaktären, även om de inte är nybyggda barackläger. Men eftersom de flyktingarna av olika skäl inte kan slussas ut och absorberas av samhället, så överbelastas flyktinglägren.

Det går ju att tänka sig (så här års) att virke levereras till lägren och flyktingarna bygger baracker på dagarna, tills dess de får tak över huvudet, men så fungerar nu inte svenska byggnormer, svenskt byggfack, plan-och byggnadsbestämmelser, kommunala byggtillstånd och andra sociala/juridiska innovationer som (flyktingarna obekant) är vitala delar av det svenska samhällsbygget och endel a vårt samhälleliga koncept.

Därav inhysning i nedslitna konferensanläggningar, goda lokala intäkter för fastighetsägare och en kluven syn på hur man kan och bör göra. Baracker under ett par år, tills man styrt upp flyktingverksamheten hade inte varit orimligt. Barackläger i Värmlandsskogarna, meterdjup snö och skyldighet att arbeta (i eget intresse) under tiden man asylprövas hade kunnat göra susen. Jag minns effekten av anordnande av Eslövs tältläger (militärtält, elvärme och isolermatta) då ryktet spreds att polska zigenare skulle få lägenhet, bilparkering och socialbidrag, bara de kunde ta sig till Sverige. Men det var en annan tid.

Förslaget från den Wilhelmsson är väl bara ett oklart riktat inlägg i debatten. Det låter inte genomtänkt, för att vara litet diplomatisk. Snarare är det ett skruvat debattinlägg, syftande till att visa på att det är ohållbart med dagens situation. Enbart de uppenbara praktiska problemen med att utlokalisera (rent faktiskt) sårbara och utsatta flyktingar i diverse sommarstugeavkrokar, utan kommunikation och med extrema sambandsproblem är ju så bisarrt att envar med tankeförmåga skulle förstå att ingen med fackkunskaper skulle komma med det. Transporter och personalbehov för att ens klara av en minimal tillsyn över flyktingarna skulle bli minst sagt kostsam.
Citera
2014-04-23, 09:43
Medlem
kuntakinte55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadScientist

Länk till sidan:

Länk:

Menar du att fria tider förfalskar ett dokument, skriver under det och ordnar en fejkad stämpel?

Det är bara ringa till Halmstads kommuns växel så berättar de för dig att de har en anställd med det namnet som jobbar på biståndsenheten.

Quislingen Anders Wilhelmsson "gör bara sitt jobb": hans främsta arbetsuppgift som socialsekreterare är att överföra exproprierad egendom från svenska skattebetalare till de som tar emot mest bistånd, som råkar vara just invandrare: http://www.friatider.se/invandrare-far-tio-ganger-mer-socialbidrag-an-svenskar

Här kan du se utbetalningarna till invandrare i realtid: http://socialbidrag.yolasite.com/
Citera
2014-04-23, 09:52
Medlem
Finns det nåt original till artikeln eller förslaget? Som inte är från FT alltså.
Citera
2014-04-23, 09:58
Medlem
IT-chefens avatar
R.I.P äganderätten.

Djupt olyckligt och obehaglig utveckling på den politiska arenan. Hade min situation varit annorlunda hade jag sannolikt flytt landet inom en 5-årsperiod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in