2014-04-23, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Om Breivik tycker han så här:

Den halvt mentalsjuke Breivik betedde sig "inte korrekt" när han sköt ihjäl ett stort antal unga samt sprängde regeringskvarteren. I övrigt så sympatiserar han med Breivik.

Detta visar tydligt vad det är för typ av folk som Ryssland stöder i Ukraina.

Verkar vara en obehaglig person.
Psykopater finns på båda sidor, och dras till situationer där de kan få utlopp för sin aggressivitet.
2014-04-23, 00:45
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är tråkigt att se att du skriver det här långa inlägget och inte tar upp faktumet att den nya regimen dag ett (eller tre?) efter att Janukovytj stack la och klubbade ett förslag med syfte att förminska ryskans ställning. Som tur var stoppade presidenten lagförslaget. Men mycket av skadan var redan skedd. Det var en stor politisering av språket som den nya regimen gjorde genom att så snart efter att de gripit makten agerade för att försöka begränsa ryskans ställning.

Jag håller fullständigt med dig i detta. Även om jag i något avseende kan förstå deras bevekelsegrunder och syftet att tillrättalägga Janukovytj ogenomtänkta lagstiftning, så var det verkligen fel tidpunkt att beröra denna känsliga fråga. När landet skakats av en revolution som lämnat få oberörda, så borde det rimligen finnas mer aktuella frågor att angripa. Det kan inte tolkas på något annat sätt än bevis på politisk omognad och brist på professionalitet, som dessutom spelade Putin rakt i händerna.

Med det sagt så anser jag fortfarande att det inte föreligger något fel med att landet har ukrainska som det enda officiella språket, och jag kan inte heller anse att de ryskspråkiga på något sätt skulle vara kränkta p.g.a. det. Det är bara trams. Vikten av att ha ett enda officiellt språk kan man förstå mot bakgrund av den historiska russifieringen, samt ryskans inverkan (via media, kultur m.m.) på identifikationen, vilket i slutändan alltid kommer leda till ett tudelat land. Ukrainska som officiellt språk kan därmed motiveras inte bara som ett medel för att bevara språket, utan även ett medel för en enhetlig identifikation. Men givetvis ska det inte ske på ett sätt att de rysktalande upplever en "påtvingad ukrainisering", sådant leder bara till motsatta effekter. Visserligen borde man kunna åstadkomma någon kompromiss och tillfredsställa de östliga delarna (även om jag tycker det är märkligt att man inte kan lära sig det officiella språket i det landet man bor). Huvudsaken i dagens Ukraina bör dock inte vara språkfrågor, utan mer aktuella ärenden. Språkfrågan bör däremot undersökas grundligt och utformas på ett sätt som representerar samtliga intressen. Hur man ska göra det är en svår fråga...
2014-04-23, 01:05
Medlem
Bittersteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Simon Ostrovsky, amerikansk journalist från VICE, har "tagits i förvar" av pro-ryska aktivister i Slovjansk.
http://mashable.com/2014/04/22/vice-journalist-captured-ukraine/
Fruktansvärd nyhet. Hans repotage från Ukraina är bland det bästa jag har sett där ifrån.
2014-04-23, 01:06
Medlem
Simon Ostrovsky på ViceNews twittrade tydligen direkt från presskonferensen med pro-ryske milisledaren Vyacheslav Ponomarev.

Citat:
Sloviansk pro-Russia 'mayor' threatens to throw journalist out for "provocative" question about former mayor being held under guard

Och några minuter senare:

Citat:
Now he's not letting reporters leave the press conference: "you'll go as you came in. In a group." That's one way to guarantee coverage.

Det var det sista livstecknet från honom innan han fördes bort

https://twitter.com/SimonOstrovsky
Senast redigerad av Tomteboda 2014-04-23 kl. 01:15.
2014-04-23, 01:27
Medlem
Zeunerts avatar
USA går in med 300 miljoner till Ukraina (host)..Kiev.

Ja vad de pengarna kommer att användas till det behöver man inte vara en raketforskare till att begripa.

Hoppas innerligen att Ryssland inte gör samma misstag som begåtts i mellanöstern där ledande har avvaktat.
2014-04-23, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Den proryske gangsterledaren har med vapenhot förbjudit tre partier att verka i staden eftersom de enligt hans mening är fascistiska. Därav drar jag slutsatsen att han tycker att alla som inte tycker precis som han själv gör är fascister. Detta, tillsammans med vapenanvändningen, gör honom själv till fascist.

Om Breivik tycker han så här:

Den halvt mentalsjuke Breivik betedde sig "inte korrekt" när han sköt ihjäl ett stort antal unga samt sprängde regeringskvarteren. I övrigt så sympatiserar han med Breivik.

Detta visar tydligt vad det är för typ av folk som Ryssland stöder i Ukraina.

Det finns gangsterledare, fascister, nazister, nationalister, kommunister och så har vi vanliga mördare bland statskuppledarna med mörkermän med sina illegitima regeringsmedlemmar i Kiev. Har det någon egentlig betydelse vad människan vill tillhöra för grupp så länge hon låter sig styras av det onda? Är det inte så att människan har både gott och ont i sig? I annat fall skulle hon inte kunna existera som människa, eller hur. Problemet uppstår när det onda tillåts gå i första led. Du skriver vilken typ av folk Ryssland stöder i Ukraina. Har du reflekterat över vilken typ av folk som låg bakom 100 mord under statskuppen i Kiev. Hitintills har Ryssland haft en defensiv roll och det gäller även annekteringen av Krim. Nej Breivik betedde sig inte korrekt när han sköt ihjäl ett stort antal unga. Ett sådant handlande betraktas som mord och kupp-männen och dess stöttepelare under Kiev-kuppen mördade flera än Breivik lyckades med. I Kiev sköt man dem i ryggen, Breivik sköt dem öga mot öga. Borde inte även de få samma straff som Breivik fick. Har du fortfarande svårt att förstå varför öst-ukrainarna vill skydda sig mot alla Breivikare som samlats i Kiev?
2014-04-23, 04:09
Medlem
Skiffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Sedan kan man se det från andra hållet också och undra vad Kreml tänkte med när de med ett sådant "trumfkort" på hand bestämde sig för att flippa fullständigt och inta Krim.

Dom såg väl helt enkelt möjligheten. Dels blev dom ju inbjudna, siffrorna för en lyckad folkomröstning såg ut att stämma, Ukrainska militären var dåligt förberedd, Pravy sektor låg och sov, Ukr-konstitutionen som förbjöd ändringar till den Krimska konstitutionen hade kasserats; det enda som behövdes var säkerheten för att genomföra folkomröstningen.

Tog ju bara 20 år och Rysslands direkta inblandning, men till slut gick det:

http://en.wikipedia.org/wiki/Crimean_constitution

EDIT: Heheh, grabbarna har hög beredskap

https://www.youtube.com/watch?v=WIDfJOZi_C8
Senast redigerad av Skiffer 2014-04-23 kl. 04:17.
2014-04-23, 06:03
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Jag håller fullständigt med dig i detta. Även om jag i något avseende kan förstå deras bevekelsegrunder och syftet att tillrättalägga Janukovytj ogenomtänkta lagstiftning, så var det verkligen fel tidpunkt att beröra denna känsliga fråga. När landet skakats av en revolution som lämnat få oberörda, så borde det rimligen finnas mer aktuella frågor att angripa. Det kan inte tolkas på något annat sätt än bevis på politisk omognad och brist på professionalitet, som dessutom spelade Putin rakt i händerna.

Med det sagt så anser jag fortfarande att det inte föreligger något fel med att landet har ukrainska som det enda officiella språket, och jag kan inte heller anse att de ryskspråkiga på något sätt skulle vara kränkta p.g.a. det. Det är bara trams. Vikten av att ha ett enda officiellt språk kan man förstå mot bakgrund av den historiska russifieringen, samt ryskans inverkan (via media, kultur m.m.) på identifikationen, vilket i slutändan alltid kommer leda till ett tudelat land. Ukrainska som officiellt språk kan därmed motiveras inte bara som ett medel för att bevara språket, utan även ett medel för en enhetlig identifikation. Men givetvis ska det inte ske på ett sätt att de rysktalande upplever en "påtvingad ukrainisering", sådant leder bara till motsatta effekter. Visserligen borde man kunna åstadkomma någon kompromiss och tillfredsställa de östliga delarna (även om jag tycker det är märkligt att man inte kan lära sig det officiella språket i det landet man bor). Huvudsaken i dagens Ukraina bör dock inte vara språkfrågor, utan mer aktuella ärenden. Språkfrågan bör däremot undersökas grundligt och utformas på ett sätt som representerar samtliga intressen. Hur man ska göra det är en svår fråga...
Ett annat sätt att lösaspråkfrågam/etniska frågan är att de rysktalande delarna av landet går sin egen väg politiskt oh blir självständiga eller ansluter sig till Ryssland. Kuppregimeni Kiev har snabbt förbrukat sitt förtroende bland de rysktalande, och Ukrainas historia sedan sjävständigheten en en radda av politiska och ekonomiska misslyckanden trotts egentligen ganska goda förutsättningar.
2014-04-23, 06:11
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Men självklart har han bytt kläder.

Bilarna som de åkte i hade efter attacken följande skick:
http://www.pravda.com.ua/news/2014/04/20/7023081/

Samtidigt så lyckades man hitta kontanter, kartor, Högra sektorns visitkort och massa annat i bilarna
https://pbs.twimg.com/media/BlptQ1uCIAATY4I.jpg:large

Och killen som flydde tog alltså med sig ombyte när han flydde?

Vi har alltså ett gäng grabbar som åker på beväpnat specialuppdrag och har visitkort till sin chef. De blir beskjutna, deras bilar brinner ner, men visitkortet, pengar, vapen, kartor brinner inte ner! Då tar han med sig ombytet och flyr?

Någonstans innerst inne borde väl även du inse att någonting inte riktigt går ihop? Det blir ju pinsamt när ni försvarar all rysk propaganda.

All rysk propaganda? Det är det inte tal om.
Det verkar som om du missat att den folkvalda regeringen, som i viss mån var ryskvänlig - vilket ju det ukrainska folket hade valt. Har ersatts med högerextremistiska kuppmakare, så kallade "nationalister" från "EU-Maidan". Detta gjordes ju med hjälp av vapen och diverse nazister/fascister från EU bland annat.
Snart sagt alla EU/NATO utrikesministrar deltog. Det var ju också dessa som krävde att man skulle välja det usla EU-erbjudandet och därmed startade konflikten.
Vad gäller mannen du talar om så såg han ny duschad och fin ut, därav inga bekymmer med eventuellt klädbyte också.
Bara på tal om att försvara all propaganda.
2014-04-23, 07:05
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Kanke dags att fokusera lite på valet den 25:e maj.

Är det riggat så att bara USA/EU-vänliga kandidater får ställa upp?
Har de spöat skiten ur och skrämt bort all opposition.

Finns det någon kandidat som ryssarna i östra ukraina kan rösta på.
Annars kan de lika gärna stycka av en bit av ukraina och bryta sig loss.

Är det bara presidenten som väljs.
Kommer den USA/NATO allierade kuppregimen att bytas ut efter valet, eller har de limmat sig fast och kommer att ha fortsatt inflytande.

När kommer parlamentet att bytas ut.

Och kan valet alls genomföras ?
2014-04-23, 07:42
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle40
Dock är min åsikt att en överväldigande majoritet av befolkningen vill ha lugn och ro och få fart på ekonomin. Det var detta som ledde till både Jus/JT och Janu:.s impopularitet och fall.

För att uppnå detta krävs både bra förbindelser med EU och Ryssland samt någon som har legitimitet och förtroende i hela landet att genomföra de reformer som krävs. Men vem denna är har jag ingen uppfattning om idag,däremot kan man utan tvivel räkna upp många som INTE har dessa kvalifikationer.

Håller med om allt detta. En intressant tanke som slog mig är att, även om Ukraina är beroende av bra relationer med både EU och Ryssland, känns det faktiskt mer som att landet behöver en paus från dessa nu.
Jag skulle gärna se ett trepartssamtal Ukraina-Israel-Kina, men jag inser att de stela geopolitiska strukturerna inte är upplagda för sådant nytänk. Annars vore det två parter som varken vill ta över Ukraina eller använda landet som en spelbricka, utan bara är intresserade/gynnas av att få landet på fötter ekonomiskt så snabbt som möjligt.
Givetvis skulle även dessa länder förvänta sig förmånliga import-/exportavtal för sin hjälp, men dels tror jag inte Ukraina skulle ha något emot det, dels är det två länder som faktiskt har riktigt mycket intressant att erbjuda Ukraina. Och tänker rent affärsmässigt, istället för ideologiskt, som EU/Ryssland verkar göra nu.
2014-04-23, 07:54
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Håller med om allt detta. En intressant tanke som slog mig är att, även om Ukraina är beroende av bra relationer med både EU och Ryssland, känns det faktiskt mer som att landet behöver en paus från dessa nu.
Jag skulle gärna se ett trepartssamtal Ukraina-Israel-Kina, men jag inser att de stela geopolitiska strukturerna inte är upplagda för sådant nytänk. Annars vore det två parter som varken vill ta över Ukraina eller använda landet som en spelbricka, utan bara är intresserade/gynnas av att få landet på fötter ekonomiskt så snabbt som möjligt.
Givetvis skulle även dessa länder förvänta sig förmånliga import-/exportavtal för sin hjälp, men dels tror jag inte Ukraina skulle ha något emot det, dels är det två länder som faktiskt har riktigt mycket intressant att erbjuda Ukraina. Och tänker rent affärsmässigt, istället för ideologiskt, som EU/Ryssland verkar göra nu.

Intressant tanke, men hur skulle dessa länder ställa sig till de relevanta frågorna? Varken Kina eller Israel har någon möjlighet att ge Ukraina de säkerhetsgarantier de vill ha, och har inget att sätta emot stölden av Krim. Den frågan skulle inte kunna lösas genom sådana avtal, även om andra detaljer möjligen skulle kunna göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
[
Är det riggat så att bara USA/EU-vänliga kandidater får ställa upp?
Har de spöat skiten ur och skrämt bort all opposition.

Och kan valet alls genomföras ?

Naturligtvis får vilka kandidater som så önskar ställa upp, och om ryssarna hållit sig lugna så skulle valet kunna ha genomförts utan problem. Nu verkar det mest som att man från Moskvas sida sagt att man inte VILL ha val och inte heller kommer att respektera den nyvalde kandidaten.

Vill du se vilka som motsätter sig valet bör du se mot Moskva.
Senast redigerad av bernad_law 2014-04-23 kl. 07:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in