Citat:
Ursprungligen postat av
Calle40
Dock är min åsikt att en överväldigande majoritet av befolkningen vill ha lugn och ro och få fart på ekonomin. Det var detta som ledde till både Jus/JT och Janu:.s impopularitet och fall.
För att uppnå detta krävs både bra förbindelser med EU och Ryssland samt någon som har legitimitet och förtroende i hela landet att genomföra de reformer som krävs. Men vem denna är har jag ingen uppfattning om idag,däremot kan man utan tvivel räkna upp många som INTE har dessa kvalifikationer.
Håller med om allt detta. En intressant tanke som slog mig är att, även om Ukraina är beroende av bra relationer med både EU och Ryssland, känns det faktiskt mer som att landet behöver en paus från dessa nu.
Jag skulle gärna se ett trepartssamtal Ukraina-Israel-Kina, men jag inser att de stela geopolitiska strukturerna inte är upplagda för sådant nytänk. Annars vore det två parter som varken vill ta över Ukraina eller använda landet som en spelbricka, utan bara är intresserade/gynnas av att få landet på fötter ekonomiskt så snabbt som möjligt.
Givetvis skulle även dessa länder förvänta sig förmånliga import-/exportavtal för sin hjälp, men dels tror jag inte Ukraina skulle ha något emot det, dels är det två länder som faktiskt har riktigt mycket intressant att erbjuda Ukraina. Och tänker rent affärsmässigt, istället för ideologiskt, som EU/Ryssland verkar göra nu.