Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
Precis det här tror jag också tyvärr är mycket centralt för hur konflikten utvecklade sig, oavsett vad slopandet av lagen hade inneburit i praktiken. Som symbolhandling var det en katastrof. Tyvärr får vi aldrig veta hur det hade gått om man istället för denna lag hade brytt sig om akuta problem i landet, men jag är helt övertygad om att läget inte hade varit lika illa som nu.
Sedan kan man se det från andra hållet också och undra vad Kreml tänkte med när de med ett sådant "trumfkort" på hand bestämde sig för att flippa fullständigt och inta Krim.
En helt riktig analys av situationen. Tyvärr fick båda sidor sina farhågor och myter om "motståndaren" besannade inom några dagar.
I östra Ukraina där talet om fascister och rysshat besannades genom Högra Sektorn och Svobodas ställning inom Maidanrörelsen och senare i den nya regimen, samt förslaget om upphävandet av språklagen. Nu vet jag att Fredagskvällen invänder mot beskrivningen men de står rätt eller orätt för fascism i östra delar av landet.
Med Krim annekteringen fick västra Ukraina sina farhågor uppfyllda om ett Ryssland som med hjälp av rysktalande Ukrainare skall erövra hela landet.
Dock är min åsikt att en överväldigande majoritet av befolkningen vill ha lugn och ro och få fart på ekonomin. Det var detta som ledde till både Jus/JT och Janu:.s impopularitet och fall.
För att uppnå detta krävs både bra förbindelser med EU och Ryssland samt någon som har legitimitet och förtroende i hela landet att genomföra de reformer som krävs. Men vem denna är har jag ingen uppfattning om idag,däremot kan man utan tvivel räkna upp många som INTE har dessa kvalifikationer.