2014-04-22, 23:32
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Syns nu först att titeln är lite missvisande.., det är ju en socialsekreterare och inte en uttalad soss..
(det ena utesluter ju inte det andra såklart..)

I artikeln ifrån fria tider så står det så här : Det står i regeringsformen att expropriation får ske om det är angeläget för allmänhetens bästa och jag anser att bostäder och integration åt de här människorna är viktigare än att ta mark för att bygga en väg, säger Wilhelmsson till Hallandsposten.

Det fetade : stämmer detta ?

Citat:
Syns nu först att titeln är lite missvisande.., det är ju en socialsekreterare och inte en uttalad soss..
för idioter spelar inte det nån roll... det börjar ju på S...

här om expropriation:
https://lagen.nu/begrepp/Expropriation
Citera
2014-04-22, 23:32
Medlem
svallerbyttans avatar
Synd att vi har så svaga rättigheter i Sverige. I USA hade detta varit helt otänkbart.
Citera
2014-04-22, 23:39
Medlem
Kaospojkens avatar
Försök något sådant i praktiken och jag står först i ledet till medborgargardet för att avrätta varenda jävel.

Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Ni är ju helt skadade som vältrar er i rasistisk propaganda...

Ja, det har hänt att några har fått flytta till nya lägenheter,
för att ge de gamla lägenheterna till flyktingar.

Tror ni på fullaste allvar att de svenska hyresgästerna blev satta på gatan??
Ha, ha, ha, ni är mer korkade än jag trodde först.

Spelar roll hur? Vadå rasistisk propaganda? Kan du vidareutveckla?
Jag är långt ifrån rasist, jag är inte ens SDare eller liknande, men förslag som dessa är ett hån mot demokratin.
Spelar ingen roll om någon blir slängd på gatan eller till en lägenhet, faktum är att de blir förflyttade mot sin vilja, och detta vill de alltså expandera.

Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Men att stjäla minst 30% av en persons inkomster varje månad kanske är det? Pengar är på sätt och vis även det en ägodel.

Är konfiskering av egendom och ägodelar lika illa som konfiskering av inkomst?

Ja, sug på den syrliga karamellen ni...

Mycket värre förstår du väl. Pengar har inte ett personligt värde.
Citera
2014-04-22, 23:45
Avslutad
Citat:
Men att stjäla minst 30% av en persons inkomster varje månad kanske är det? Pengar är på sätt och vis även det en ägodel.

Konfiskera ägodelar som kanske har ett starkt affektions- och släkthistoriskt värde är naturligtvis värre, men det skiter väl psykopatiska liberalistrobotar som du i.
Citera
2014-04-22, 23:48
Medlem
Busstations avatar
Citat:

Även fast den moraliska aspekten givetvis är liknande går det ändå inte riktigt att dra sådana paralleller. Tänk om bostaden gått i arv i familjen i generationer? Tänk om du har växt upp i den? Tänk om du har massvis med minnen från den? Det behöver inte nödvändigtvis vara så, men likväl finns det många som har det och då har pengar en liten betydelse i jämförelse med ägodelar som individen håller kärt och har ett desto högre personligt värde.
Citera
2014-04-22, 23:49
Medlem
Inte så förvånande förslag då situationen är sådan att invånarantalet fördubblas eller tredubblas över sommarmånaderna vilket klart antyder att enbart Halmstad skulle kunna ta emot 100.000 flyktingar från afrika, syrien m.m.

Kan då bostadsbrist räknas som en sådan exceptionell situation att stat och kommun beslagtar eller köper ut ägarna till alla sommarboenden?

Jag skulle sälja min stuga. Om priset är bra. Lika bra sälja nu direkt innan värdet sjunker när alla grannar är flyktingar från afrika. Så har man iallafall gjort en god gärning och har 2 miljoner på banken.
Citera
2014-04-22, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Synd att vi har så svaga rättigheter i Sverige. I USA hade detta varit helt otänkbart.

Såvitt jag vet tvingades Sverige för ett antal år sedan att ändra expropriationslagen sedan ett par fastighetsägare överklagat två expropriationer i Stockholm till Europadomstolen. Domstolen ansåg att svensk lag kränkte Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna ifråga om äganderätten. Svenska staten tvingades betala en milj kronor i skadestånd till fastighetsägarna samt rättegångskostnaderna.
Wilhelmsson borde nog ha läst på lite bättre innan han kom med sitt vansinniga utspel. Varje svenskt lagförslag i den riktningen skulle sannolikt falla i Europadomstolen. Möjligtvis skulle det kunna gå igenom om staten/kommunen betalade fullt marknadsvärde för varje fastighet som exproprierades, men det skulle kosta alldeles för mycket med tanke på det ansträngda ekonomiska läget i många kommuner och i landet som helhet. Det är ju också ganska magstarkt att kräva att skattebetalarna ska stå för de kostnader som uppstår när deras egna hus tas i beslag.

Dessutom är det ren komik när Wilhelmsson skriver att hans förslag skulle ge ett "bättre mottagande". Vi svenskar finner oss i alldeles för mycket, men om vi skulle förlora våra hem tror jag nog att måttet vore rågat och att det skulle gå ut över de stackars "flyktingarna".
Citera
2014-04-23, 00:01
Medlem
losfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan

Faktum är det är inte alls ovanligt att man tvångsinlöser människors bostäder i USA. Tex när man byggde Dallas Cowboys nya stadium fick folk flytta. Och det fanns lagstöd för det.
Citera
2014-04-23, 00:04
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaospojken

Mycket värre förstår du väl. Pengar har inte ett personligt värde.

Principen är den samma ifall du frågar mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Konfiskera ägodelar som kanske har ett starkt affektions- och släkthistoriskt värde är naturligtvis värre, men det skiter väl psykopatiska liberalistrobotar som du i.

Sinnessjuka psykopatiska PK-multikulti liberalistrobotar som jag bajsar helt snett på sådana företeelser, det har du givetvis rätt i.

Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Även fast den moraliska aspekten givetvis är liknande går det ändå inte riktigt att dra sådana paralleller. Tänk om bostaden gått i arv i familjen i generationer? Tänk om du har växt upp i den? Tänk om du har massvis med minnen från den? Det behöver inte nödvändigtvis vara så, men likväl finns det många som har det och då har pengar en liten betydelse i jämförelse med ägodelar som individen håller kärt och har ett desto högre personligt värde.

Principen är den samma, den moraliska aspekten likaså, men jag förstår helt klart vad du menar.

Annars så är det här väl bara något som en stollig tjänsteman på kommunkontoret skrivt? Är väl ingenting att hetsa upp sig för riktigt, även om det personen säger givetvis är helt fel (enligt mig).

Tycker faktiskt det är lite lustigt att så många klankar ner så mycket på Aftonbladet och Expressens sensationsjournalistisk när Fria Tider (och samma medlemmar här på Flashback i viss mån) i många fall bedriver samma typ av slaskjournalistik.

Rubtikerna "STALINISMCHOCKEN: Soss i Halmstad vill ta DITT hus och ge till blattar" (TS rubrik) samt "Kravet: Beslagta svenskars hus och ge dem till invandrare" (friatider) är ju skrattretande verklighetsfrånvända.

En mer passande och neutral rubrik hade kanske varit, "Enskild tjänsteman i Halmstad kommun föreslår att bostadsrätter och småhus skall exproprieras av vissa medborgare för att ge plats åt flyktingar".

Men den rubriken är givetvis inte lika sexig och tilldragande som STALINISMCHOCKEN bla bla...
Senast redigerad av teflonpannan69 2014-04-23 kl. 00:06.
Citera
2014-04-23, 00:05
Medlem
Palle.Kulings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
(det ena utesluter ju inte det andra såklart..)

Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
för idioter spelar inte det nån roll... det börjar ju på S...

Ursäkta, men jag fattar inte riktigt vad ni två snackar om. Jag gissar att ni tror att TS menade "sosse" som i socialdemokrat och därmed rört till det för sig, men han har ju faktiskt skrivit "soss" - slang för socialtjänsten, där socialsekreteraren i fråga rimligen jobbar.

Sedan så kan man ju ifrågasätta formuleringen ändå då detta brev kommer från Anders Wilhelmsson själv och inte förvaltningen han jobbar på, men det är en helt annan fråga.
Citera
2014-04-23, 00:10
Medlem
Amadingzs avatar
Mycket bomber nu på senaste tiden. Man kan ju undra hur lågt politikerna sjunker innan de drar upp huvudet ur sanden.
Citera
2014-04-23, 00:12
Avslutad
Citat:
Sinnessjuka psykopatiska PK-multikulti liberalistrobotar som jag bajsar helt snett på sådana företeelser, det har du givetvis rätt i.

Ja det gör du ju uppenbarligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in