2012-12-30, 23:30
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Vi är nog många som tycker att "livstid" just i detta fall verkligen skulle ha inneburit att GM aldrig mer kom ut i friheten. Men livstids fängelse innebär ju egentligen bara att straffet inte är tidsbestämt till en början. Jag har fått berättat för mig att G*sta A fick straffet omvandlat till tidsbestämt så småningom, och att han fick sitta av c:a 16 år för detta vidriga mord.

Han är ju inte heller den första grova brottslingen i historien som lyckats med konststycket att skaffa sig en ny hustru trots att han sitter bakom lås och bom. Av någon outgrundlig anledning så finns det ju en del kvinnor som attraheras av den här typen av män, och som inte alls har något emot att gifta sig med någon som sitter inne för att ha mördat sin första hustru.
Problemet är att de inte sitter "bakom lås och bom", detta är bara en missvisande benämning för att lura den stora massan. De kriminella kommer och går som de vill i det närmaste, finns många ex. på det tyvärr.
Men ok, då skulle han alltså ha kommit ut för gott redan 2000 ca. Lite märkligt att han ändå är skriven i Härnösand redan 1990 enligt folkbokföringen? Håller givetvis med om att det är för jävligt att detta onda kryp fick både gifta om sig och bli frisläppt. Det finns ingen rättvisa i det här landet...

Gösta Ingemar Averlund född 1927-07-11

Gatuadress: Lägergatan 11 lgh 1001
Postnummer: 871 41
Postort: Härnösand
Citera
2013-01-01, 16:26
Medlem
botsmans avatar
Snälla, lägg av med dessa utlägg om hur mesigt det svenska rättssamhället är. Det tillför inte ett skit. Här sitter man och hoppas på intressant läsning...

Puffar till substitute lite... Finns det någon närmare info om bastuaggregatet i den där bastun? På många ställen jag bastat går ofta elkabeln in synligt på aggregatets baksida och jag funderar på om möjligheten fanns att stänga av aggregatet genom att paja kabeln i det här fallet?
Citera
2013-01-11, 00:52
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av botsman
Snälla, lägg av med dessa utlägg om hur mesigt det svenska rättssamhället är. Det tillför inte ett skit. Här sitter man och hoppas på intressant läsning...

Puffar till substitute lite... Finns det någon närmare info om bastuaggregatet i den där bastun? På många ställen jag bastat går ofta elkabeln in synligt på aggregatets baksida och jag funderar på om möjligheten fanns att stänga av aggregatet genom att paja kabeln i det här fallet?

ursäkta att det dröjt, ska se vad jag kan göra de närmaste dagarna.
Citera
2013-04-04, 19:07
Medlem
Bor i Överlida men kan ändå inte tillföra speciellt mycket. Kan prata med farsan och se om han vet mer om det skulle vara av intresse.

Finns lite olika rykten om själva mordet. Sägs att han hade sågat ut brädor som han spikade igen dörren med, men det känns väl lite...meh. Att det skulle ha varit köttslamslor på bastududörren (också påhitt skulle jag säga) och sånt men rykten är väl egentligen inte så intressant i just denna tråden.

Är ganska säker på, om det inte framgått tidigare, att han i fängelset fann "gud" och sedan blev präst. Det verkar vara den allmänna uppfattningen i Överlida iallafall. Har tyvärr glömt det mesta.

Läste att det inte fanns någon hund med i bastun? Det trodde jag det gjorde, men det är väl ett bevis på inte ens folket här vet speciellt mycket kring själva mordet.
Citera
2013-04-04, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Vi är nog många som tycker att "livstid" just i detta fall verkligen skulle ha inneburit att GM aldrig mer kom ut i friheten. Men livstids fängelse innebär ju egentligen bara att straffet inte är tidsbestämt till en början. Jag har fått berättat för mig att G*sta A fick straffet omvandlat till tidsbestämt så småningom, och att han fick sitta av c:a 16 år för detta vidriga mord.

På den tiden så var det vanligt att livstidsstraff omvandlades till ca 14 eller 16 år i fängelse, och det var halvtidsfrigivning vilket i praktiken innebar 7 eller 8 år i fängelse.

I dag har livstidsstraffen blivit mycket längre.
Citera
2014-04-22, 20:43
Medlem
nins avatar
Detta måste vara ett av de vidrigaste morden som skett i Sverige. Att höra sin fru ropa och ignorera detta för att kolla på TV istället är, verkligen vidrigt.
Citera
2014-04-22, 22:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett av de vidrigaste morden i landet.

Citat:
Ursprungligen postat av nin
Detta måste vara ett av de vidrigaste morden som skett i Sverige. Att höra sin fru ropa och ignorera detta för att kolla på TV istället är, verkligen vidrigt.

Ja, det måste vara ett av de vidrigaste morden som skett i landet. Maken/GM som ignorerade hustruns förtvivlade skrik från bastun utan att bry sig ett dyft om detta.

Här kan man verkligen tala om en mycket känslokall person.
Citera
2014-04-23, 18:08
Medlem
Kenty-59s avatar
http://herrtidning.wordpress.com/2014/04/22/bastumordet-i-overlida-1984/
Citera
2014-04-23, 18:42
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja, det måste vara ett av de vidrigaste morden som skett i landet. Maken/GM som ignorerade hustruns förtvivlade skrik från bastun utan att bry sig ett dyft om detta.

Här kan man verkligen tala om en mycket känslokall person.

Och en feg ynkrygg - läs här: Bastumordet i Överlida 1984 (länken först presenterad av Kenta59). Karl-jävulen försökte komma undan genom att spela galen, men genomskådades.

Jag kommer ihåg det här fallet, och läste om det -84. Det var så ofattbart. Jag är inte våldsam eller impulsiv, men kan i varje fall på något sätt förstå om man förgriper sig "i stundens hetta". Adrenalinet rinner till, man slår (eller använder ett vapen som finns nära tillhands, ofta en kökskniv) och ångrar sig direkt efteråt.

Men den här människan (om han nu förtjänar att räknas till människo-släktet?) planerade. Mätte och yxade till en lämplig vedklabb/gren för att (tillsammans med en bänk o.dyl) kunna stänga bastudörren från utsidan. Han visste precis vad han gjorde, och hade timmar/dagar på sig att komma till sans.

Jag är generellt emot dödsstraff, men kan tänka mig att göra undantag i vissa fall.. Gubbjäveln lever fortfarande (ratsit) och är 86 år gammal.
Citera
2015-05-06, 22:10
Medlem
och innan allt detta hände så hade han redan misshandlat henne i flera år, som om inte det hade räckt. gubben kommer inte till himlen.
Citera
2015-05-31, 04:09
Medlem
Jag är från de trakterna och minns att min mamma berättade om det mordet när vi körde förbi huset där det hände. Var väl typ 10 bast då, men jag minns att det såg ut som en rätt ordinär villa med ganska stor trädgård. Vi hade för övrigt bastu hemma på den tiden, och efter att ha delgetts DEN infon vågade inte JAG basta på ett bra tag ens på badhuset...
Citera
2015-05-31, 11:27
Medlem
Isnatts avatar
Hemskt sätt att dö på, spännande tråd. Finns elaka, fega och kalla människor..

Det hjäper ju inte nu, men hade bastun nån speciell uppvärmningsmetod? Annars borde det väl gå att slita eller med brädors hjälp bända loss aggregatet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in