2015-06-13, 14:29
Medlem
Äntligen har den satans gubben gått hädan. Förhoppningsvis så led han alla h-vetes kval den sista tiden.
Citera
2015-06-14, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohul
Äntligen har den satans gubben gått hädan. Förhoppningsvis så led han alla h-vetes kval den sista tiden.
OK, när dog han? Han är kvar på ratsit fortfarande men försvinner väl snart då.

http://www.ratsit.se/19270711-Gosta_Ingemar_Averlund_Harnosand/FyuZQRHI_Dz3EL5RUmoavwBXQ0i89f7-dSgP0jR39vE

https://lexbase.se/personsok?Search%5Bname%5D=G%C3%B6sta+Ingemar&Sear ch%5Bsurname%5D=Averlund&Search%5Bpersonal_id%5D=1 9270711&Search%5Bcity%5D=H%C3%A4rn%C3%B6sand&
Citera
2015-06-14, 18:24
Medlem
Han lämnade in i lördags morse.
Äntligen kan alla anhöriga få frid.
Citera
2015-06-14, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohul
Han lämnade in i lördags morse.
Äntligen kan alla anhöriga få frid.
Hoppas ingen går på fanskapets begravning, han förtjänar bara avsky och förakt. Någon som vet vart begravningen är kan skicka en tistel och hälsa från mig.
Citera
2015-06-18, 07:45
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
och innan allt detta hände så hade han redan misshandlat henne i flera år, som om inte det hade räckt. gubben kommer inte till himlen.

Om det finns ett himmelrike, vilket jag personligen definitivt inte tror, så kan vi nog alla enas om att denna människa inte är där nu. I religiös mening får han troligen bada i en betydligt varmare bastu än den hans fru satt i - ett evigt bastubad i tusentals graders värme

Detta måste vara ett av de vidrigaste morden som skett i Sverige.

Jag håller med. Jag har studerat många vidriga rättsfall genom åren, detta är ett av de värsta för mig och det beror, tror jag, på den oerhörda känslokyla som mördaren visar gentemot sitt offer (men också mot sin son!). Jag är övertygad om att om man testade honom mot den så kallade checklistan för psykopati så skulle mätinstrumenten slå bakut!

Jag skulle vara tacksam om någon på forumet kan berätta (eller forska fram) vad denne man arbetade med efter frigivningen i Härnösand. Att han skulle arbetat som präst, som nämndes nånstans, skrämmer mig nämligen; han kan kanske, till exempel följt med på konfirmationsläger med mina yngre syskon!
Citera
2015-06-18, 16:05
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Hårresande läsning om detta makabra mord.

Har liksom haft det i bakhuvudet i 20 år sedan en bekant som läste på juristlinjen berättade om detta då det handlade om typ upplysningsskyldighet kring fastighetsköp. Just beskrivningen om köparens upptäckt att någon blivit mördad i bastun och det fanns klösmärken gjorde att historian fastnade i mitt huvud. Sanslöst vidrigt.
Citera
2015-06-18, 17:06
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBladeIsSharp

Jag skulle vara tacksam om någon på forumet kan berätta (eller forska fram) vad denne man arbetade med efter frigivningen i Härnösand. Att han skulle arbetat som präst, som nämndes nånstans, skrämmer mig nämligen; han kan kanske, till exempel följt med på konfirmationsläger med mina yngre syskon!

Jag tror inte att han arbetade efter frigivningen. Gösta var född 1927, så han borde ha uppnått pensionsåldern 1992 och då satt han fortfarande bakom lås och bom. Att han skulle ha studerat till präst tror jag inte på, men kanske kom han att bli verksam inom kyrkan på något sätt ändå eftersom den kvinna han gifte sig med 1990 var kyrkligt aktiv.

För övrigt kan jag bara hålla med dem som säger att det här är ett av de värsta morden någonsin i Sverige. Det går nästan inte att finna några ord som beskriver denne gärningsman, men sadistisk, totalt empatilös och genuint ond ligger ju nära till hands.

Inget annat mord i Sverige har i alla fall berört mig lika illa, och mina tankar har gått många gånger till de anhöriga som har fått leva i över 30 år nu med en sorg och saknad som måste vara fruktansvärd, likaväl som ilskan och hatet mot Gösta.

Jag tänker i första hand på sonen som man väl kan säga förlorade båda sina föräldrar denna hemska julidag 1984. Dessutom hade både Raija och Gösta barn i sina respektive tidigare förhållanden, så det finns andra drabbade också.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att Göstas bortgång kan ge dem åtminstone lite lindring och ro i själen.
Citera
2015-06-18, 22:46
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Jag tror inte att han arbetade efter frigivningen. Gösta var född 1927, så han borde ha uppnått pensionsåldern 1992 och då satt han fortfarande bakom lås och bom. Att han skulle ha studerat till präst tror jag inte på, men kanske kom han att bli verksam inom kyrkan på något sätt ändå eftersom den kvinna han gifte sig med 1990 var kyrkligt aktiv.

Tack så mycket för din information, morgonrodnad! Jag skall ta reda på själv, via mina kontakter, om denna mördare var aktiv kyrkligt i Härnösands stift.

Och även om denna gärningsman uppenbarligen verkar ha "skött sig" under sin resterande levnad, så måste vi konstatera att det han gjorde finns det ingen riktig botgöring för. Jag hoppas - liksom du - att de anhöriga har styrkan att lägga denna fruktansvärda händelse och denna empatistörda person bakom sig nu - då han har lämnat detta jordeliv.

Det finns ingen gudalik rättvisa i detta liv kan man konstatera, då dylika gärningsmän på något sätt lyckas efter sina dåd leva ett liv och bli bra mycket äldre (på ett någorlunda friskt sätt) - än de laglydiga och hederliga människor man känt!
Citera
2015-06-22, 17:54
Medlem
Det som har stått i NKK, (där det finns en hel del felaktigheter, som kanske beror på att de ville skydda de anhöriga), och i en del artiklar är bara en bråkdel av den hemska människans dåd i livet.
Han planerade sitt dåd under många veckor innan, och har aldrig erkänt att han gjorde det med berått mod. Istället har han skyllt på den onde, och tom på Raija.
Han påstår sig också ha fått syndernas förlåtelse, (undrar vilken präst eller Gud som skulle gå med på det?).
Om allt går som planerat så kommer han att brännas och spridas för vinden, så förhoppningsvis andas inte någon oskyldig in asets aska i Härnösand. Han kommer absolut inte att begravas bredvid någon av sina fruar.

För er som undrar; här kommer Göstas historia efter det makabra brottet:
Det tog över 2 veckor innan han erkände sitt brott. Det som fick fram erkännandet var en inspelning som hade gjorts i bostaden några veckor innan händelsen, där Gösta dels sa att om det ska gå åt helvete så ska det göras till musik och där han anklagade sonen att om de lämnade honom så skulle han ha ett liv på sitt samvete. Hur man kan säga så till en redan förtvivlad och ledset barn...
Han fick livstids fängelse. Han försökte ansöka om nåd, dvs tidsbegränsat straff ett antal gånger, men åklagaren som hade hand om rättegången från början var stenhård att inget tidsbegränsat straff skulle utges. Gösta fick inget tidsbegränsat straff förrän åklagaren tyvärr avled, och då fick han tidbegränsat till 18 år, vilket var det hårdaste straffet någon hade fått i modern tid i Sverige. Detta omvandlades till halvtidsfrigivning, och han var fri 1993. Han satt på Kumla bunkern till att börja med, där han fick en medfånge att försöka få sonen att förlåta honom, med det gjorde istället att fången fick reda på vad han satt inne för, och knivskar Gösta. Då blev Gösta förflyttad till Skogome, och därefter till Tillberga, (där de har avtalsenliga löner). Detta gjorde att Gösta kunde bygga upp en ganska skaplig pension till sin frigivning. När han frigavs så försökte de bosätta sig i Skåne, (där hans nya fru kom ifrån), men de boende tvingade iväg dem upp till Härnösand. Där han fick sluta sina dagar ensam, ynklig, sjuk och patetisk.
Senast redigerad av Bohul 2015-06-22 kl. 18:14.
Citera
2016-02-02, 22:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bastumordet i Veckans Brott den 9/2.

Nästa program av Veckans Brott, den 9 februari, kommer att ta upp detta extra vidriga mord.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-02-02 kl. 22:22.
Citera
2016-02-02, 23:25
Medlem
Mycket skräp i denna tråd. Kom till Överlida dagen efter detta förfärliga mord. Hade träffat G o R R tidigare. Blev liksom många andra i byn förhörd om olika detaljer.
Såvitt jag minns skulle R R träffa skillsmässoadvokat veckan efter det som hände.
Fanns givetvis mycket som talade mot honom. Om jag minns rätt erkände han på torsdagen. Att dörren varit igenspikad var väl svårförklarat för honom.
Var väl inte meningen att sonen skulle komma hem på natten utan övernatta på festplatsen där han varit bla tillsammans med grannpojkarna på andra sidan stora vägen.
En problematisk historia hade skett några veckor/någon månad tidgare. Då hade hans buss/deras buss fattat eld (på väg mot Ö. efter att alla passagerare lämnat).
Paret drev taxi och bussrörelse i den röda tegelvillan. Det fanns därför dieselfat, vilka placerats nära husväggen. Försvårande omständigheter.
Har även läst det brev som GR skrev från Kumla efter ett antal år till bekanta och grannar. Där berättade han om att han funnit gud. Ville ha någon form av förlåtelse, men det var nog ingen av adressaterna i Ö som svarade.
Huset var under många år "utflyktsmål" för många gamar (av den typ som gärna häckar här på FB.).
Den första reaktionen när det blev känt i byn var hos många grannar att det måste varit en olycka. I takt med att mer fakta kom fram och förhörsfrågor stod den hemska sanningen klar. De flesta i byn kände direkt eller genom att ha åkt taxi eller buss med G eller R R dem.
Efteråt är min analys att kommande skillsmässa och pågående och uppseglande ekonomiska problem hos en person med stort kontrollbehov utlöste en serie händelser som på alla sätt måste betraktas som planerade, vilka ledde till katastrof. En slutsats är därvid att den som befinner sig i en familjesituation med någon nära anknuten som har stort kontrollbehov, möjligen större självbild än vanligt och är på väg in i stora ekonomiska problem, skall inte bara fundera på att lämna pronto, även om det är jobbigt.

Viktigt är också att se att den mindre byn var inte lätt att komma in i på riktigt. Göteborgare eller nollåttor osv. Det kan leda till att familj med en med kontrollbehov, sluter sig än mer, även om de på ytan ser ut att komma in i byn och genom ex företaget får kontakter med alla.
Ingen skugga skall falla över offren RR och son m.fl, men analysen när vi idag vet än mer om "osunda" förhållanden är att den som ser denna typ av tecken skall ta hjälp så fort det går, då minskar risken för sådana här händelser.
Citera
2016-02-09, 22:11
Medlem
200sxs avatar
https://herrtidning.wordpress.com/2014/04/22/bastumordet-i-overlida-1984/

Artikel från FIB-aktuellt om mordet. Fruktansvärt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in