2014-04-17, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mario.m
Du verkar vara så jävla allmänt förvirrad. Hade du verkligen vetat vad du skulle göra - köpa en lägenhet, så hade du väl inte skrivit här?

1) Din jävla kille har en lägenhet. Han har gjort de en gång innan. Vad fan gör ni här och frågar om ni vet proceduren kring bolån?

2) Ponerar att din kille är blåst åt helvete. Om du verkligen ville veta hur två studenter köper lägenhet, så hade du ringt banken, som inte gissar vilket hälften av inläggen här gör?

Du är här för att leta svar som, och jag citerar "Du betalar hälften, och han betalar hälften. Boka in möte med banken."

Du behöver en verklighetsuppdatering tror jag.

Men för i helvete. Vår bolån-situation är ju inte direkt enligt normen. Så jävla konstigt är det inte att undra över det jag frågade om i första inlägget.

Typ av svar jag hade förväntat mig:
- Nej man kan inte vara 5 låntagare på ett lån / Ja man kan vara 5 låntagare på ett lån
- Ni måste göra om det befintliga lånet så att ni står på ett gemensamt lån / Det går bra att ha kvar det befintliga lånet och komplettera med ett nytt lån
- Man köpa en lägenhet med 2 helt skilda lån / Man kan inte köpa en lägenhet med 2 helt skilda lån

Och jag är inte helt dum i huvudet. Klart jag fattar att jag måste till banken. Jag har en bokad tid nästa vecka. Tänkte få lite klarhet innan dess men Flashback var fel ställe att få den klarheten.
Citera
2014-04-17, 18:11
Medlem
mario.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoot
Men för i helvete. Vår bolån-situation är ju inte direkt enligt normen. Så jävla konstigt är det inte att undra över det jag frågade om i första inlägget.

Typ av svar jag hade förväntat mig:
- Nej man kan inte vara 5 låntagare på ett lån / Ja man kan vara 5 låntagare på ett lån
- Ni måste göra om det befintliga lånet så att ni står på ett gemensamt lån / Det går bra att ha kvar det befintliga lånet och komplettera med ett nytt lån
- Man köpa en lägenhet med 2 helt skilda lån / Man kan inte köpa en lägenhet med 2 helt skilda lån

Och jag är inte helt dum i huvudet. Klart jag fattar att jag måste till banken. Jag har en bokad tid nästa vecka. Tänkte få lite klarhet innan dess men Flashback var fel ställe att få den klarheten.

Du behöver en annan klarhet än vad Flashback har att erbjuda.

Vi syns igen när du är tillbaka för att fråga om Kronofogden.
Citera
2014-04-17, 18:14
Medlem
cem77s avatar
Hoppas jag inte virrar till det nu eller säger något felaktigt men när det gäller eventuella lån som ni tar upp så kommer ni vara solidariskt betalningsskyldiga för detta.
Det innebär att om killen i det här fallet tar sin vinst från tidigare lägenhet och skyfflar in i lägenheten och TS lånar hela sin del av investeringen så kan det bli problem vid en eventuell delning i framtiden.

Problemet kan gå att lösa med väl skrivna papper men enklast och bäst är nog om båda parter kan investera lika mycket egna pengar i lägenheten. Ett sätt att lösa detta är att killen inte sätter in mer kontanter än vad TS gör och att ni lånar resten. Killen kommer då visserligen ha en bunt pengar på banken som är hans egna och som ger mindre ränta än vad han betalar på sin del av lånet. Men det underlättar vid en separation eller när ena parten inte längre vill betala sin del av lånet .

Ett annat sätt kan vara om TS föräldrar tex kan låna mer pengar med sitt boende och låna ut dessa till TS att använda som kontantinsats för att göra TS och killen jämnställda vad det gäller investeringen i den gemensamma bostaden.
Citera
2014-04-17, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Hoppas jag inte virrar till det nu eller säger något felaktigt men när det gäller eventuella lån som ni tar upp så kommer ni vara solidariskt betalningsskyldiga för detta.
Det innebär att om killen i det här fallet tar sin vinst från tidigare lägenhet och skyfflar in i lägenheten och TS lånar hela sin del av investeringen så kan det bli problem vid en eventuell delning i framtiden.

Problemet kan gå att lösa med väl skrivna papper men enklast och bäst är nog om båda parter kan investera lika mycket egna pengar i lägenheten. Ett sätt att lösa detta är att killen inte sätter in mer kontanter än vad TS gör och att ni lånar resten. Killen kommer då visserligen ha en bunt pengar på banken som är hans egna och som ger mindre ränta än vad han betalar på sin del av lånet. Men det underlättar vid en separation eller när ena parten inte längre vill betala sin del av lånet .

Ett annat sätt kan vara om TS föräldrar tex kan låna mer pengar med sitt boende och låna ut dessa till TS att använda som kontantinsats för att göra TS och killen jämnställda vad det gäller investeringen i den gemensamma bostaden.

Det första riktigt bra svaret. Bra saker att tänka på. Tack.
Citera
2014-04-22, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mario.m
Jag känner så att ifall man behöver föräldrarnas hjälp för något så stort som att ta lån, så är man inte redo för de. Du tvingar fram något, som ändå kommer att hända förr eller senare, och av egen erfarenhet har sådant aldrig slutat väl.

Kan du inte köpa lägenhet SJÄLV -> köp INTE.

hur ska man ha råd med en lägenhet i miljonklassen som student? om föräldrarna kan och vill hjälpa till så ser jag inga problem.
Senast redigerad av chipskungen 2014-04-22 kl. 00:50.
Citera
2014-04-22, 02:39
Medlem
mario.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
hur ska man ha råd med en lägenhet i miljonklassen som student? om föräldrarna kan och vill hjälpa till så ser jag inga problem.
De är de som är grejjen. Du köper inte någon miljonklass lägenhet då. Är ni så jävla curlade eller?
Citera
2014-04-22, 07:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parnborr
Jävlar vad dumt att köpa en lägenhet för 2 miljoner som studenter. Köp en för 800k-1 miljon. Bo där några år och sälj för minst lika mycket när ni är klara med skolan och köp då en för 2.

Men herregud. 2 miljoner för 2 pers är inte så mycket som det låter....

Vi gör en enkel kalkyl över kostnaderna:

Vad kostar egentligen 1 miljon i lån? Listpris utan att pruta idag är ca 2,6% vilket ger en årskostnad på

1 000 000 * 0,026= 26 000 kr/ år = 2167 kr brutto/ månad.

Sedan får man dra av 30% av räntekostnaden på skatten och då landar vi på en månadskostnad på facila 1516 kr.

Sedan tillkommer självfallet avgiften att dela på men boendekostnaderna är verkligen inte extrema som ingen student absolut inte skulle klara av. Särskilt inte om man skaffar sig ett extrajobb.
Citera
2014-04-22, 07:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen

Det är verkligen inga problem. Fakta är att det kostar MINDRE att ha en lgh i miljonklassen än att ha två studentrum i korridor.

Därav kan man förklara prisbilden på bostadsrätter.
Citera
2014-04-22, 07:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
I er kalkyl så får ni ta med att räntan kan öka till 7%.

Ert lån på 2 miljoner blir då helt plötsligt 11700kr i månaden endast i ränta. Vad gör ni då? Paniksäljer?

Sluta skräms. Det finns inget som talar för så pass höga räntor. Du kan binda oprutat i 10 år för ca 4% och då är du en stor idiot, eftersom bundna lån kostar mer än rörliga.

Vad talar då för att räntorna ska sticka till 7%? Vad vet du som bankerna inte vet? Eller är du bara ett troll?
Citera
2014-04-22, 12:01
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad talar då för att räntorna ska sticka till 7%? Vad vet du som bankerna inte vet? Eller är du bara ett troll?
Det är i varje fall vad banken hade i sin kalkyl när jag diskuterade med dem senast för ett par år sen.

Kalla mig inte troll är du snäll. Du vet att jag inte är det.
Citera
2014-04-22, 12:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är i varje fall vad banken hade i sin kalkyl när jag diskuterade med dem senast för ett par år sen.

Kalla mig inte troll är du snäll. Du vet att jag inte är det.

Det är möjligt, men samma bank lånar gladeligen ut till 4% ränta i 10 år och lurar dig samtidigt.

Vad banken säger är bara en slags "ribba", för att få bolånet så att de vet att du inte ligger precis på gränsen.

Att skrämma upp folk i onödan är det lite trollvarning på skulle jag säga. Bäst gör man att prata med sin bank när man tar lån. De kommer inte att låna ut om de inte tror att du kan betala. Får man ett lån kan man ta det piano och inte oroa sig i onödan.
Citera
2014-04-22, 13:10
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är möjligt, men samma bank lånar gladeligen ut till 4% ränta i 10 år och lurar dig samtidigt.

Vad banken säger är bara en slags "ribba", för att få bolånet så att de vet att du inte ligger precis på gränsen.

Att skrämma upp folk i onödan är det lite trollvarning på skulle jag säga. Bäst gör man att prata med sin bank när man tar lån. De kommer inte att låna ut om de inte tror att du kan betala. Får man ett lån kan man ta det piano och inte oroa sig i onödan.
I bankens kalkyl så ska man klara av 7% ränta och ändå ha pengar över. CSN-bidrag och lån räknas inte som inkomst i den kalkylen.

Jag ville få TS att tänka en extra gång innan man springer och belånar sig utan att ha någon inkomst. Hennes reaktion visar väldigt tydligt att hon kanske inte är helt beredd. Jag menar varför annars ställa en fråga på Flashback där man vet att svaren varierar kraftigt? Hon var endast ute efter en bekräftelse. Det är väldigt många som inte riktigt förstår vad "låna pengar" betyder i det här landet och det skadar aldrig att tänka en extra gång. Speciellt inte när man själv kan stå för lånet utan behöver borgensmän. Då behöver man definitivt tänka till lite extra.

Jag påtalade också flera ggr att för att få exakt svar så ska man besöka banken.
Senast redigerad av Conception 2014-04-22 kl. 13:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in