• 4
  • 5
2014-04-22, 13:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
I bankens kalkyl så ska man klara av 7% ränta och ändå ha pengar över. CSN-bidrag och lån räknas inte som inkomst i den kalkylen.
Ja det är riktigt. Man får inte lån med CSN som grund, men det finns andra tricks för sådant. Man kan låna på föräldras hus eller låta föräldrar stå som medlåntagare.

Det viktigaste är kostnaden och man sparar mycket på att ha en egen bostadsrätt som man delar med en sambo, jämfört med att hyra dyra studentrum. Detta trots "höga bostadspriser".

Citat:
Jag ville få TS att tänka en extra gång innan man springer och belånar sig utan att ha någon inkomst. Hennes reaktion visar väldigt tydligt att hon kanske inte är helt beredd. Jag menar varför annars ställa en fråga på Flashback där man vet att svaren varierar kraftigt?
Man får inte lån utan inkomst så det behöver du inte tala om. Det säger sig självt...

Citat:
Hon var endast ute efter en bekräftelse. Det är väldigt många som inte riktigt förstår vad "låna pengar" betyder i det här landet och det skadar aldrig att tänka en extra gång. Speciellt inte när man själv kan stå för lånet utan behöver borgenärer. Då behöver man definitivt tänka till lite extra.
Har man inte inkomster så att det räcker måste någon annan stå för lånet. Och då faller det ansvaret på den personen, om det skulle skita sig. Likaså här kommer bankerna att ställa krav, så det är heller inget att oja sig över.

Citat:
Jag påtalade också flera ggr att för att få exakt svar så ska man besöka banken.
Precis det är det bästa, men man ska inte tro att bara för att banken ställer ett visst krav på ränta, så kommer räntan att tangera den nivån. 6-7% boränta ligger med all sannolikhet väldigt långt in i framtiden och då har man hunnit plugga klart för länge sedan.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in