2014-04-17, 13:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoot
Visst är 2 miljoner mycket pengar, men månadskostnaden blir ju så låg att det till och med är överkomligt för 2 studenter att betala utan problem.
I er kalkyl så får ni ta med att räntan kan öka till 7%.

Ert lån på 2 miljoner blir då helt plötsligt 11700kr i månaden endast i ränta. Vad gör ni då? Paniksäljer?
Citera
2014-04-17, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
I er kalkyl så får ni ta med att räntan kan öka till 7%.

Ert lån på 2 miljoner blir då helt plötsligt 11700kr i månaden endast i ränta. Vad gör ni då? Paniksäljer?

I vår kalkyl binder vi upp vårt lån på 2 eller 3 år - och får en asbra ränta eftersom de är så låga nu. Om 2,5 år har vi båda två varsin garanterad fet lön och klarar av att punga ut 11700 kr/mån om det skulle behövas.
Citera
2014-04-17, 15:03
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
I vår kalkyl binder vi upp vårt lån på 2 eller 3 år - och får en asbra ränta eftersom de är så låga nu. Om 2,5 år har vi båda två varsin garanterad fet lön och klarar av att punga ut 11700 kr/mån om det skulle behövas.

Hur kan du vara så säker att du får ett bra jobb med den lön du anger?
Du kan inte förutse framtiden, och absolut inte såhär optimistiskt. Arbetslösheten bland unga är stor!
Citera
2014-04-17, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky
Hur kan du vara så säker att du får ett bra jobb med den lön du anger?
Du kan inte förutse framtiden, och absolut inte såhär optimistiskt. Arbetslösheten bland unga är stor!

Klart jag inte kan förutse framtiden. Men vissa utbildningar leder alltid till jobb, som min utbildning till exempel. Kanske inte alltid exakt på den arbetsplats jag i första hand vill, men jobb får jag. Med en bra ingångslön dessutom. Så jag tänker visst vara optimistisk!
Citera
2014-04-17, 16:23
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Klart jag inte kan förutse framtiden. Men vissa utbildningar leder alltid till jobb, som min utbildning till exempel. Kanske inte alltid exakt på den arbetsplats jag i första hand vill, men jobb får jag. Med en bra ingångslön dessutom. Så jag tänker visst vara optimistisk!

Får jag fråga vilken utbildning/linje du går på?
Citera
2014-04-17, 16:47
Medlem
Vad händer om ni gör slut?

Hur blir det om du ångrar valet av utbildning?

Hur blir det om det dröjer för dig/er att få ett jobb efter utbildningen?

Jag känner en som gjorde ungefär som du vill göra - köpet en etta via sina föräldrar, renoverade den och betalar nu en billig ränta till sin pappa. Han hävdar att han hellre hade velat läsa något annat men känner sig fast - vet inte om jag tror honom, för han gör inget åt sin situation - betygen är dåliga och allt är jobbigt. Men med det sagt så anser jag honom vara lyckligt lottad, han har trots allt en lägenhet som kommer generera lite pengar när han bestämmer sig för att flytta. Synd bara att han ångrar sitt val av utbildning, för annars hade allt varit frid och fröjd.

Jag hade inte velat binda mig på det viset, varken till flickvän eller utbildning. Även om jag med tiden hade blivit mer öppen för båda att ändra mitt beslut.

Hur långt in på läkarprogrammet är du och hur länge har ni varit tillsammans?
Senast redigerad av tago 2014-04-17 kl. 17:06.
Citera
2014-04-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky
Får jag fråga vilken utbildning/linje du går på?

Går på läkarprogrammet
Citera
2014-04-17, 16:57
Medlem
Helicopter-Bens avatar
Vad folk går ifrån ämnet i försök att dumförklara TS. 2 miljoner är inte speciellt mycket pengar för en lägenhet i en storstad. Speciellt inte om föräldrar står med på lånet.

TS och sin mamma kan ta ett lån för halva lägenheten och TS pojkvän kan ta ett lån med sina föräldrar på halva lägenheten. Banken får såklart göra en individuell bedömning eftersom det är lite känsligt med studenter som vill ta stora lån. Men har era föräldrar någorlunda bra lön och är bekväma finansiellt ser jag inget problem med det. Mina föräldrar hjälpte mig med min lägenhet när jag studerade. Nu hade jag förvisso ett bra sparkapital utöver insatsen som de betalade så det var aldrig några problem, men hade jag fått betalsvårigheter pga en missad tenta så hade det inte varit några problem.

TS kör hårt och räkna realistiskt, vilket två miljoner kan vara om era föräldrar inte lever knapert. Har din kille en lägenhet köpt för eller värderad till 1 300 000? Oavsett kommer han kunna ha en buffert förutsatt att ni båda betalar 50-50.
Senast redigerad av Helicopter-Ben 2014-04-17 kl. 17:27.
Citera
2014-04-17, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tago
Vad händer om ni gör slut?

Hur blir det om du ångrar valet av utbildning?

Hur blir det om det dröjer för dig/er att få ett jobb efter utbildningen?

Jag känner en som gjorde ungefär som du vill göra - köpet en etta via sina föräldrar, renoverade den och betalar nu en billig ränta till sin pappa. Han hävdar att han hellre hade velat läsa något annat men känner sig fast - vet inte om jag tror honom, för han gör inget åt sin situation - betygen är dåliga och allt är jobbigt tycker han. Men med det sagt så har han trots allt en lägenhet som kan generera pengar när han väl säljer det, synd bara att han ångrar sitt val av utbildning annars hade allt varit frid och fröjd.

Jag hade inte velat binda mig på det viset så tidigt (hur länge har du studerat?) men var och en får komma till sina egna konklusioner.

Har pluggat 3 år och är HELT säker på att jag valt rätt program. Jag hade aldrig bundit upp mig så som du säger, ifall det var mitt första år på programmet och jag var osäker.

Och som alla vettiga människor bör göra när de flyttar ihop, kommer vi såklart göra det klart och tydligt vem som äger vad och vad som händer om vi skulle separera.

Och som sagt är vi väldigt säkra på att få jobb efter våra utbildningar.

Alltså, alla de här frågorna har vi tänkt igenom redan. Vi tänker köpa en lägenhet ihop. Enda problemet som än så länge är oklart, är hur vi ska lägga upp bolånet.
Citera
2014-04-17, 17:08
Medlem
Citat:
Har pluggat 3 år och är HELT säker på att jag valt rätt program. Jag hade aldrig bundit upp mig så som du säger, ifall det var mitt första år på programmet och jag var osäker.

Och som alla vettiga människor bör göra när de flyttar ihop, kommer vi såklart göra det klart och tydligt vem som äger vad och vad som händer om vi skulle separera.

Och som sagt är vi väldigt säkra på att få jobb efter våra utbildningar.

Alltså, alla de här frågorna har vi tänkt igenom redan. Vi tänker köpa en lägenhet ihop. Enda problemet som än så länge är oklart, är hur vi ska lägga upp bolånet.

Okej, där kan jag inte hjälpa. Lycka till!

Tänkte bara på att en av er hade blivit tvungen att flytta ut vid separation och ni hade förmodligen blivit tvungna att sälja lägenheten eller köpa ut den andra. Får en svag ångest av blotta tanken.
Senast redigerad av tago 2014-04-17 kl. 17:14.
Citera
2014-04-17, 17:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helicopter-Ben
Vad folk går ifrån ämnet i försök att dumförklara TS. 2 miljoner är inte speciellt mycket pengar för en lägenhet i en storstad. Speciellt inte om föräldrar står med på lånet.
En smart person behöver inte ställa frågan på Flashback så det är inte så konstigt att man tvivlar på TS intelligens här.
Citera
2014-04-17, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
En smart person behöver inte ställa frågan på Flashback så det är inte så konstigt att man tvivlar på TS intelligens här.

Ingen har svarat på min fråga ordentligt, så uppenbarligen är jag inte den enda idioten här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in