2014-04-22, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Som sagt, ingen vet om det verkligen var VB som sågs av vittnet. Inte heller HR.

Ingenting som säger att KJ måste vara oskyldig för att hon lämnade lägenheten en viss tid och sågs på Lejonbacksvägen. Han kan ha kört ifatt henne, slängt något hårt i huvudet så att hon tuppat av tillfälligt.

Tror att många av oss snöar in lite väl mycket på gm (inbegripet jag själv) istället för att försöka reda ut vad som kan ha hänt och hur VB kan ha tänkt aktuella kväll.

Jo för då faller hela korthuset åklagarna har byggt upp. De satsar på att lgh är mordplatsen, trots avsaknaden av spår.
Citera
2014-04-22, 07:52
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
I mitt fall är det att jag tagit del av förundersökning och dom. Och att jag litar mer på svenska domstolar än en gubbe i fånig hatt.

Hovrätten köpte nästan slaviskt tingsrättens bedömning, men lyckades ändå landa i en ännu mer felaktig dom än underrätten. Knappast en triumf för Sveriges rättskipare ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-22 kl. 08:09.
Citera
2014-04-22, 07:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det tillför inte mycket till diskussionen att raljera kring hattar.

Hur ser du på möjligheten att artbestämma hårstråna? Är det ekonomiskt försvarbart? Skulle du tvivla på KJ:s skuld om det visar sig vara katthår?
Vad du tycker tillför diskussionen något är ointressant. Själv litar jag mer på rättsväsendet än på män med märkliga huvudbonader och personer som anser att de ensamma sitter inne med sanningen. Om det går att artbestämma katthårstråna vet jag inte. Bevisvärdet är en nullitet, vilket jag och framförallt kloka Husvagnsvensson visade inatt.
Citera
2014-04-22, 08:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vad du tycker tillför diskussionen något är ointressant. Själv litar jag mer på rättsväsendet än på män med märkliga huvudbonader och personer som anser att de ensamma sitter inne med sanningen. Om det går att artbestämma katthårstråna vet jag inte. Bevisvärdet är en nullitet, vilket jag och framförallt kloka Husvagnsvensson visade inatt.
Oj, så många ord du behövde för att inte svara på en fråga.

Vad du och HvS visade inatt var att katthår inte var bevis mot en person. Men är det bevis från en person? Skulle du tvivla på KJ:s skuld om det visar sig vara katthår?
Citera
2014-04-22, 08:04
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Jo för då faller hela korthuset åklagarna har byggt upp. De satsar på att lgh är mordplatsen, trots avsaknaden av spår.

Lägenheten är inte mord- eller styckplats. Jag tror att den kritiska tidpunkten för Vatchareeya dels var 16/17-tiden då någonting om lördagkvällen beslutades, samt vid c:a 21:30 då hon lurades in i en bil med någon som hon kände (MB?) och att den resan blev den sista hon gjorde i livet. Kan ha varit till en plats som förberetts för ändamålet att döda henne - och därifrån kom VB inte i ett sammanhang.
Citera
2014-04-22, 08:11
Moderator
OYs avatar
Citat:

Varför älta om bevisvärde? Jag har förklarat varför man borde ha analyserat håren närmre. Resultatet kunde eventuellt givit ledtrådar till vilken typ av plats som kropp eller delar har befunnits på innan de hamnade på fyndplatserna.

Om man gjorde detsamma med hårmixen som fanns i KJ bostad så kunde det antingen förstärkt misstanken om lägenheten eller raka motsatsen, vad är konstigt med ett sådant tillvägagångssätt?

Skit i bevisvärdering och se det som en del i läggandet av pusslet. Just nu ligger ett fåtal pusselbitar olagda i en hög, och åklagaren samt domstolen säger vad pusslet föreställer, dock är det bara en gissning. Med bitar på rätt plats är det troligare att man kan se bilden.
Citera
2014-04-22, 08:11
Bannlyst
Citat:
Katthår är naturligtvis inte bevis på någons skuld, men det talar för att KJ är oskyldig. Hur ska man kunna sätta katthår i samband med honom? Och katthår kommer knappast på kroppen på naturligt sätt, katter är inte vanliga i naturen i Boden i maj.

Haha den var bra. Källa på det? eller har du räknat dom? I så fall kan jag upplysa dig om att du missat alla så kallade vildkatter, mycket skygga då de vistas i skogsland.

Katter springer löst i naturen året om, har revir som måste pissas in. Överträdelse av dessa sker under en period i mars då det slåss och knullas om vartannat. Övrig tid av året är det jakt som står på agendan och således jaktrevir som försvaras. Men du kanske tror att alla katter är innekatter som bara släpps ut på gräsmattan när det är varmt och skönt ute?
Citera
2014-04-22, 08:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Haha den var bra. Källa på det? eller har du räknat dom? I så fall kan jag upplysa dig om att du missat alla så kallade vildkatter, mycket skygga då de vistas i skogsland.

Katter springer löst i naturen året om, har revir som måste pissas in. Överträdelse av dessa sker under en period i mars då det slåss och knullas om vartannat. Övrig tid av året är det jakt som står på agendan och således jaktrevir som försvaras. Men du kanske tror att alla katter är innekatter som bara släpps ut på gräsmattan när det är varmt och skönt ute?
Vildkatters utbredning finns utmärkta på en blindkarta, men jag tror du kan läsa den tillräckligt för att se utbredningen i Norrbotten. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vildkatt
Citera
2014-04-22, 08:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tycker ni läser Hamilkar som fan läser bibeln.

Jag vet inte vad djurhår på kroppen kan säga heller. Det känns som att det kan finnas en hel rad förklaringar till det, mer eller mindre spekulativa. Uppenbarligen hade det i just detta fall inte gett mycket att skicka dem på analys. Och då menar jag mycket i realiteten, INTE att alternativteoretiker hade ansett att eventuell förekomst av katthår konstituerar rimligt tvivel och friande dom för åtalade.
I fallet Agneta hittades på ett tidigt stadium älghår, vilket ledde polisen till en gräsklippare och bestialiska försök att köra över en gris klädd i jeans.
Så nähe, hår verkar inte vara Polisens "cup of tea", men gärna blodiga experiment.
Citera
2014-04-22, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Lägenheten är inte mord- eller styckplats. Jag tror att den kritiska tidpunkten för Vatchareeya dels var 16/17-tiden då någonting om lördagkvällen beslutades, samt vid c:a 21:30 då hon lurades in i en bil med någon som hon kände (MB?) och att den resan blev den sista hon gjorde i livet. Kan ha varit till en plats som förberetts för ändamålet att döda henne - och därifrån kom VB inte i ett sammanhang.

Ett sådant scenario som du beskriver ovan är sannolikt och kan ligga mycket nära sanningen om vad som faktiskt hände den 4 maj.
Citera
2014-04-22, 08:42
Bannlyst
Citat:
Vildkatters utbredning finns utmärkta på en blindkarta, men jag tror du kan läsa den tillräckligt för att se utbredningen i Norrbotten. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vildkatt

Det förvånar inte det minsta att just du inte kan tolka innebörden av "så kallade vildkatter" utan tar för givet att det är rasen "vildkatt" som åsyftas.

För att även du ska förstå så ändrar jag till förvildade hemlösa/herrelösa katter och dessa uppgår till över 100000 i Sverige. Hör och häpna, inte fler. Så högst osannolikt att någon av dessa springer runt i skogarna kring Boden va?
Citera
2014-04-22, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Ett sådant scenario som du beskriver ovan är sannolikt och kan ligga mycket nära sanningen om vad som faktiskt hände den 4 maj.

Innan du nu delar säng med MBoudine så glöm inte att denne fortfarande bestämt hävdar att det ÄR Kristoffer Johansson som berövat VB livet...dock inte själv utan i sällskap med "intressegemensamma" vänner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in