Citat:
Ursprungligen postat av
SmurfSmurf
Jag är inte ett dugg förvånad. Har bekanta och avlägsna släktingar som är inne i den här svängen, att vårda barn och föräldrar med problem, ta sig an fosterbarn, vara kontaktperson osv. Har tänkt igenom skaran lite snabbt och mindre än hälften är vettigt folk. Resten har mer eller mindre allvarliga problem själva och det verkar som Soc gladeligen blundar för det eftersom inte så många är villiga att hålla på med sånt här.
Så alla i din bekantskapskrets som tar sig an människor med problem har själva problem?
Sorry for that, men jag tror att det i så fall handlar mer om vilka människor du känner....
Är själv en fosterunge, och har ett antal såna i min bekantskapskrets. Vi har haft problem med allt från oss själva, våra familjer till droger. INGEN av oss kan säga annat än att UTAN tiden med familjehem. fosterhem och kontaktpersoner hade ingen av oss varit så "friska" i våra värderingar som vi är idag.
Citat:
Jag har ringt och pratat med soc ansvariga angående en familj som har hem för unga grabbar med problem, LVU:are, som inte ens kan ta hand om sig själva. Fick till svar att de inte sett något, "mamman bjuder på hembakta bullar och är så glad och trevlig" och det blev inget av, de har fortfarande hand om pojkar.
Rötägg finns alltid! MEN om soc bara skulle titta på om om det bakas bullar etc så skulle de begå tjänstefel. Soc ska titta på ett antal punkter innan de godkänner en familj. Det är pga av det som det finns så få familjehem, LVU etc.
Citat:
Har också lagt märke till, eller i vart fall misstänkt, de som har fosterbarn ibland vill svärta ner de biologiska föräldrarna, så de ska få behålla barnen hos sig. Det ligger mycket pengar bakom, man får bra betalt och inte vill man barnet ska få flytta hem för då mister man en inkomstkälla.
Har aldrig hört talas om att någon försökt svärta ner de biologiska föräldrarna, men du har uppenbart bara snackat med rötägg. Visst ligger det stora pengar bakom, men jag vill påpeka att det oftast är ett jävla jobb 24/7 att ta hand om sådana små svin som jag var. Alla familjer värderar inte pengarna högst, en del VILL verkligen hjälpa.
Citat:
Jag ögnade igenom tråden lite snabbt och tycker vissa är väl hårda mot ts. Det finns en hel del oegentligheter i den här branschen, blunda inte för det.
Hårda? Ja, kanske. Antagligen för att hon svamlar och inte är konkret på en enda punkt.