2014-04-21, 19:28
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Har inte orkat läsa hela denna långa tråd, vill bara sätta fingret på det behandlinghem som nämns, Oasen.

Kan det vara det här stället som var med i Kalla Fakta?

"Kalla fakta avslöjade grova missförhållanden på HVB-hemmet Oasen i småländska Aneby. 13-årige Alex kom till hemmet efter att ha utsatts för våld, men väl där blev han inlåst och fasthållen. "

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp...-oasen-2297853

Lars H Gustavssons blogg:

" En rad barn som vistats på hemmet vittnade oberoende av varandra om rena övergrepp. De hade blivit nedlagda på golvet på ett hårdhänt sätt och sedan stängts in i ett timeoutrum. "

http://www.larshgustafsson.se/?p=3755

Socialstyrelsen har utrett men la ner undersökningen eftersom Oasen bättrat sig och bl a tagit bort timeout-rummet.
2014-04-21, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Har inte orkat läsa hela denna långa tråd, vill bara sätta fingret på det behandlinghem som nämns, Oasen.

"Kalla fakta avslöjade grova missförhållanden på HVB-hemmet Oasen i småländska Aneby. 13-årige Alex kom till hemmet efter att ha utsatts för våld, men väl där blev han inlåst och fasthållen. "

" En rad barn som vistats på hemmet vittnade oberoende av varandra om rena övergrepp. De hade blivit nedlagda på golvet på ett hårdhänt sätt och sedan stängts in i ett timeoutrum. "

Socialstyrelsen har utrett men la ner undersökningen eftersom Oasen bättrat sig och bl a tagit bort timeout-rummet.

Fy fan. När det kommer ut dylika saker brukar det bara vara toppen av isberget. Hur kan man tillåta såna ställen att vårda folk? Själv vill jag att mina skattepengar går till att rehabilitera människor med problem. Inte till att utsätta dem för övergrepp. Hoppas det inte är så illa.
2014-04-21, 20:39
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Fy fan. När det kommer ut dylika saker brukar det bara vara toppen av isberget. Hur kan man tillåta såna ställen att vårda folk? Själv vill jag att mina skattepengar går till att rehabilitera människor med problem. Inte till att utsätta dem för övergrepp. Hoppas det inte är så illa.

Jag är inte ett dugg förvånad. Har bekanta och avlägsna släktingar som är inne i den här svängen, att vårda barn och föräldrar med problem, ta sig an fosterbarn, vara kontaktperson osv. Har tänkt igenom skaran lite snabbt och mindre än hälften är vettigt folk. Resten har mer eller mindre allvarliga problem själva och det verkar som Soc gladeligen blundar för det eftersom inte så många är villiga att hålla på med sånt här.

Jag har ringt och pratat med soc ansvariga angående en familj som har hem för unga grabbar med problem, LVU:are, som inte ens kan ta hand om sig själva. Fick till svar att de inte sett något, "mamman bjuder på hembakta bullar och är så glad och trevlig" och det blev inget av, de har fortfarande hand om pojkar.

Har också lagt märke till, eller i vart fall misstänkt, de som har fosterbarn ibland vill svärta ner de biologiska föräldrarna, så de ska få behålla barnen hos sig. Det ligger mycket pengar bakom, man får bra betalt och inte vill man barnet ska få flytta hem för då mister man en inkomstkälla.

Jag ögnade igenom tråden lite snabbt och tycker vissa är väl hårda mot ts. Det finns en hel del oegentligheter i den här branschen, blunda inte för det.
2014-04-21, 23:00
Medlem
Citat:

Precis, det är där. Oasen i Aneby.
2014-04-22, 01:21
Medlem
Kaviarkommunists avatar
Tror verkligen inte att TS är underbegåvad på något sätt, det låter ju helt absurt. Däremot kan det ju säkerligen röra sig om någon form av emotionella problem eftersom hon påstår att hon har problem med temperamentet samt att hon har svårt att lita på folk.

I övrigt så låter det där behandlingshemmet helt sjukt.
2014-04-22, 07:48
Medlem
this isn't mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apathes
Jag hyllar TS för årets troll!

Fått 50k visningar på en vecka! Snyggt jobbat . Du har lurat mycket folk, inklusive mig (i alla fall i början).
Exempel på dessa ledtrådar?
2014-04-22, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaviarkommunist
I övrigt så låter det där behandlingshemmet helt sjukt.

När jag påtalade för TS att sonen kan ha råkat illa ut där utan hennes vetskap och att detta kan påverka hans beteende så slog hon ifrån sig det direkt och kallade det för "lögn-liknande". Därför tror jag att TS är ett troll.
2014-04-22, 09:48
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Jag är inte ett dugg förvånad. Har bekanta och avlägsna släktingar som är inne i den här svängen, att vårda barn och föräldrar med problem, ta sig an fosterbarn, vara kontaktperson osv. Har tänkt igenom skaran lite snabbt och mindre än hälften är vettigt folk. Resten har mer eller mindre allvarliga problem själva och det verkar som Soc gladeligen blundar för det eftersom inte så många är villiga att hålla på med sånt här.

Jag har ringt och pratat med soc ansvariga angående en familj som har hem för unga grabbar med problem, LVU:are, som inte ens kan ta hand om sig själva. Fick till svar att de inte sett något, "mamman bjuder på hembakta bullar och är så glad och trevlig" och det blev inget av, de har fortfarande hand om pojkar.

Har också lagt märke till, eller i vart fall misstänkt, de som har fosterbarn ibland vill svärta ner de biologiska föräldrarna, så de ska få behålla barnen hos sig. Det ligger mycket pengar bakom, man får bra betalt och inte vill man barnet ska få flytta hem för då mister man en inkomstkälla.

Jag ögnade igenom tråden lite snabbt och tycker vissa är väl hårda mot ts. Det finns en hel del oegentligheter i den här branschen, blunda inte för det.

Ja tyvärr. Så här har det väl alltid varit. De som redan har det dåligt och kanske ligger på gränsen är det som det sen går mer dåligt för. Institutioner för att hjälpa verkar av någon anledning alltid bli ruttna och korrupta så att människorna som kommer för att få hjälp ofta blir mer skadade än hjälpta. Det kanske ligger i mänsklighetens natur att sparka på de svaga jag vet inte.

Det är ju också därför det vilar ett så tungt ansvar för föräldrar. Det är helt enkelt skitsnack att det finns ett skyddsnät och olika hjälp att få. Den som väl trasslat in sig i det där "skyddsnätet" blir ofta i själva verket överkörd framlänges, baklänges och sen några gånger till så att vad som fanns av kapacitet och kampvilja från början snart är helt utplånat.

Det gäller helt enkelt att hålla huvudet över vattenytan och aldrig tillåta sig eller sin familj att falla ner till en situation där man kan anses behöva hjälp. Annars kan man räkna med att snabbt sugas neråt av strömmen.
2014-04-22, 11:07
Medlem
Om TS är ett troll så har denna varit sjukt sansad och tålmodig men ändå våldsamt frustrerande.
10/10 helt klart då jag fortfarande tror att det helt enkelt rör som om en lagom förståndshandikappad individ.
2014-04-22, 12:53
Medlem
kicki.swedens avatar
Citat:

Så alla i din bekantskapskrets som tar sig an människor med problem har själva problem?
Sorry for that, men jag tror att det i så fall handlar mer om vilka människor du känner....

Är själv en fosterunge, och har ett antal såna i min bekantskapskrets. Vi har haft problem med allt från oss själva, våra familjer till droger. INGEN av oss kan säga annat än att UTAN tiden med familjehem. fosterhem och kontaktpersoner hade ingen av oss varit så "friska" i våra värderingar som vi är idag.

Citat:

Rötägg finns alltid! MEN om soc bara skulle titta på om om det bakas bullar etc så skulle de begå tjänstefel. Soc ska titta på ett antal punkter innan de godkänner en familj. Det är pga av det som det finns så få familjehem, LVU etc.

Citat:

Har aldrig hört talas om att någon försökt svärta ner de biologiska föräldrarna, men du har uppenbart bara snackat med rötägg. Visst ligger det stora pengar bakom, men jag vill påpeka att det oftast är ett jävla jobb 24/7 att ta hand om sådana små svin som jag var. Alla familjer värderar inte pengarna högst, en del VILL verkligen hjälpa.

Citat:

Hårda? Ja, kanske. Antagligen för att hon svamlar och inte är konkret på en enda punkt.
2014-04-22, 13:28
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kicki.sweden
Så alla i din bekantskapskrets som tar sig an människor med problem har själva problem?

Svarar bara lite kort pga tidsbrist. Jag skrev;

....Har tänkt igenom skaran lite snabbt och mindre än hälften är vettigt folk. Resten har mer eller mindre allvarliga problem själva....

Jag sågar alltså inte alla som du vill ha det till. Du kanske har missförstått mer saker, så läs mitt inlägg igen.

Dessutom kan man inte ha sig själv som måttstock, det kan vare sig du eller jag. Gissar jag är bra mycket äldre än dig, därför har jag sett mer elände och har större bekantskapskrets. Dessutom känns du vara lite blåögd och godtrogen.

Det är jättebra att du upplevt fosterhemstiden som trevlig och givande, men de bra fosterhemmen kan vi väl diskutera i en annan tråd? Nu handlar det om en kvinna som känner sig illa behandlad, ville ta upp att det verkligen existerar åtskilligt i den här branschen som är i skalan från mindre bra till totalt uselt. Det kan alltså ligga mycket i vad ts skriver, kanske är alltihop sant. Skulle inte alls förvåna mig.
2014-04-22, 13:40
Medlem
kicki.swedens avatar
Citat:
Svarar bara lite kort pga tidsbrist. Jag skrev;

....Har tänkt igenom skaran lite snabbt och mindre än hälften är vettigt folk. Resten har mer eller mindre allvarliga problem själva....

Jag sågar alltså inte alla som du vill ha det till. Du kanske har missförstått mer saker, så läs mitt inlägg igen.

Dessutom kan man inte ha sig själv som måttstock, det kan vare sig du eller jag. Gissar jag är bra mycket äldre än dig, därför har jag sett mer elände och har större bekantskapskrets. Dessutom känns du vara lite blåögd och godtrogen.

Det är jättebra att du upplevt fosterhemstiden som trevlig och givande, men de bra fosterhemmen kan vi väl diskutera i en annan tråd? Nu handlar det om en kvinna som känner sig illa behandlad, ville ta upp att det verkligen existerar åtskilligt i den här branschen som är i skalan från mindre bra till totalt uselt. Det kan alltså ligga mycket i vad ts skriver, kanske är alltihop sant. Skulle inte alls förvåna mig.

Ledsen att jag missade den raden...
Vet inte om du är så mycket äldre än mig. Jag är en bit uppepå de 50.
Kan inte se varför åldern skulle ha så stor roll i hur mycket elände man sett eller hur stor bekantskapskrets man har men jag har verkligen sett och varit med om en hel del. Bekantskapskretsen är rätt omfattande kan vi ju säga eftersom jag jobbar inom en del av musikbranschen idag
Finns säkert ett och annat korn av sanning i vad TS skriver, men det vore intressant att kunna komma fram till VAD m inte annat så i syfte att komma fram till vad socionomer borde lära sig mer om.

Jag tycker att det är svårt att följa TS resonemang.... fast jag har läst alla hennes inlägg.
Får inte kläm på vad soc gjort mot hennes vilja, vad soc gjort ihop med henne och inte minst på vilka grunder allt detta skett.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in