Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
Vad har du för bevis då?
Lugn i stormen, en fråga i taget. Vad vill du ha bevis för?
Citat:
Hur förklarar du allt?
Vill du specificera det där? Naturligtvis kan jag inte förklara "allt", och det kan inte din bibel heller. Eller menar du att om vi inte kan förklara X så måste guden ha gjort det? Det kallas för God-of-the-gaps och till och med de flesta av de inbitna ID-förespråkarna gör sitt bästa för att undvika att falla i den fällan.
Citat:
Vad tror du på och vad kan du bevisa?
Vad jag "tror" på är irrelevant. Jag kan inte bevisa "allt" heller. Däremot finns det mycket som
andra kan bevisa. Vill du ha bevis för något får du vara mer precis med vad du åsyftar.
Citat:
Kan du helt säkert säga att Gud och Jesus aldrig existerat och vad är ditt bevis för det?
Naturligtvis inte helt säkert. Det verkar ha funnits en man som hette Jesus i det aktuella området vid den aktuella tiden, helt klarlagt är det dock inte och av de bevis som finns pekar inte ett enda på att han skulle ha övernaturliga förmågor.
När det gäller bevisen för att det skulle finnas någon slags gud enligt bibeln och dess olika uttolkares definitioner finns inte ett enda bevis som håller för ens en ytlig granskning. Därför är jag lika säker på att det inte finns en bibelgud som att det inte heller finns osynliga enhörningar bland molnen eller tekannor i omloppsbana runt solen mellan Mars och Jupiter. Helt säker kan jag inte vara, men sannolikheten för dessa existenser är extremt liten.