2014-04-21, 16:42
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Oj, värst vad låga beviskrav du har då. Skulle alla tänkt som dig hade vi fortfarande sett en vass flinta som spjutspetsteknologi.

Vad har du för bevis då? Hur förklarar du allt? Vad tror du på och vad kan du bevisa? Kan du helt säkert säga att Gud och Jesus aldrig existerat och vad är ditt bevis för det?
Citera
2014-04-21, 16:54
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jag tycker mig minnas att jag nämnde metaforiska betydelser också. Det verkar dock som att vissa här menar att man bokstavligen känner känslor, typ samvetskval, i själva hjärtmuskeln. Vilket förstås är nonsens. Det är det vi har hjärnor till.
Jag vet inte om man kan känna sorg i hjärtmuskeln. Känslor uppstår i hjärnan och våra "jag" upplever dessa känslor. Vad detta "jaget" sitter någonstans vet ingen.
Citera
2014-04-21, 17:34
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag vet inte om man kan känna sorg i hjärtmuskeln. Känslor uppstår i hjärnan och våra "jag" upplever dessa känslor. Vad detta "jaget" sitter någonstans vet ingen.

Mitt jag finns i hjärtat. Det är jag hundra på! det är hjärtat som reagerar före hjärnan
Citera
2014-04-21, 17:38
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Vad har du för bevis då?

Lugn i stormen, en fråga i taget. Vad vill du ha bevis för?

Citat:
Hur förklarar du allt?

Vill du specificera det där? Naturligtvis kan jag inte förklara "allt", och det kan inte din bibel heller. Eller menar du att om vi inte kan förklara X så måste guden ha gjort det? Det kallas för God-of-the-gaps och till och med de flesta av de inbitna ID-förespråkarna gör sitt bästa för att undvika att falla i den fällan.

Citat:
Vad tror du på och vad kan du bevisa?

Vad jag "tror" på är irrelevant. Jag kan inte bevisa "allt" heller. Däremot finns det mycket som andra kan bevisa. Vill du ha bevis för något får du vara mer precis med vad du åsyftar.

Citat:
Kan du helt säkert säga att Gud och Jesus aldrig existerat och vad är ditt bevis för det?

Naturligtvis inte helt säkert. Det verkar ha funnits en man som hette Jesus i det aktuella området vid den aktuella tiden, helt klarlagt är det dock inte och av de bevis som finns pekar inte ett enda på att han skulle ha övernaturliga förmågor.

När det gäller bevisen för att det skulle finnas någon slags gud enligt bibeln och dess olika uttolkares definitioner finns inte ett enda bevis som håller för ens en ytlig granskning. Därför är jag lika säker på att det inte finns en bibelgud som att det inte heller finns osynliga enhörningar bland molnen eller tekannor i omloppsbana runt solen mellan Mars och Jupiter. Helt säker kan jag inte vara, men sannolikheten för dessa existenser är extremt liten.
Citera
2014-04-21, 17:39
Medlem
goran744s avatar
Jag menar att mitt jag bor inne i hjärtat. Hjärtat skyddar mitt jag. Inte hjärnan för den kan få en att göra både dumma och knäppa saker som hjärtat kommer att påminna en om hela tiden i form av en slags värk som att hjärtat gråter eller har ont i livet( inte i muskeln) Det är en helt annan värk. Smärta som går att ta bort med medicin eller något men den här värken den sitter där och gråter.
Citera
2014-04-21, 17:49
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Mitt jag finns i hjärtat. Det är jag hundra på! det är hjärtat som reagerar före hjärnan
Jag tror också att mitt jag finns i "hjärtat". Vad jag menar med "hjärtat" är inte själva muskeln som pumpar blod, utan jag menar att det är det innersta hos varje människa, dvs själen.
Citera
2014-04-21, 18:05
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Jag tror också att mitt jag finns i "hjärtat". Vad jag menar med "hjärtat" är inte själva muskeln som pumpar blod, utan jag menar att det är det innersta hos varje människa, dvs själen.

Jaget kan enligt teorin om tvåkammarmänniskan vara en relativt ny "uppfinning".
Teorin säger att vårt medvetande uppstod för ungefär 3000 år sedan för att under en period av medeltiden åter försvinna.

Läs en kort sammanfattning här:

https://groups.google.com/forum/#!msg/swnet.diverse/TpgTzG8wzcg/CEoQ_akuTvUJ
Citera
2014-04-21, 18:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyninja
Jag och väldigt många andra känner som jag. VÄLDIGT många.

Väldigt många tycker att "rap battles" är en konstform också. Det betyder inte att det är sant.
Men seriöst, vet du vad argumentum ad populum är?

Citat:
In argumentation theory, an argumentum ad populum (Latin for "appeal to the people") is a fallacious argument that concludes a proposition to be true because many or most people believe it. In other words, the basic idea of the argument is: "If many believe so, it is so."
Citera
2014-04-21, 18:10
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag menar att mitt jag bor inne i hjärtat. Hjärtat skyddar mitt jag. Inte hjärnan för den kan få en att göra både dumma och knäppa saker som hjärtat kommer att påminna en om hela tiden i form av en slags värk som att hjärtat gråter eller har ont i livet( inte i muskeln) Det är en helt annan värk. Smärta som går att ta bort med medicin eller något men den här värken den sitter där och gråter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_heart
Är dessa människor zombies nu alltså?

Du har ingen grund att stå på. Du har bara känsloargument. Det är sant för att du tror det är det, men några bevis, det har du inte.
Citera
2014-04-21, 18:11
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Ja exakt så tänker jag också eller känner det liksom. Jag har en kropp men inuti mig finns min själ som Gud vaktar . Och Hjärnan och hjärtat är oense om vad livet är och gör så att man ibland går helt emot sitt hjärta ( Gud) och då blöder hjärtat samvetets tårar. Gud kanske gråter för att jag gjort det han inte vill. Och han kanske tycker om mig och är rädd att förlora mig. Och ibland tror jag att han skrattar åt mig och ruskar på huvudet åt mig eller suckar: men inte nu igen
Citera
2014-04-21, 18:12
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
http://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_heart
Är dessa människor zombies nu alltså?

Du har ingen grund att stå på. Du har bara känsloargument. Det är sant för att du tror det är det, men några bevis, det har du inte.

Jag vill inte bevisa heller. För det kan jag inte ens. Jag mår bra av att mitt hjärta har en grund att stå på.
Citera
2014-04-21, 18:14
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Jag vill inte bevisa heller. För det kan jag inte ens. Jag mår bra av att mitt hjärta har en grund att stå på.

Varför öht argumentera om du inte har det minsta lilla att backa upp dina påstående med? Tillhör du någon slags sekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in