2014-04-21, 12:12
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyninja
Jaja och läkaren är gud i din värld? Va synd att ni tänker så enspårigt.

Det skulle vara kul med belägg för att det är mer än en muskel, mer än bara "det bara är så, för att jag säger det".
Citera
2014-04-21, 12:37
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Fråga en läkare någon gång. Det är bara en muskel. En livsnödvändig muskel, men bara en muskel.
Vad som menas med "hjärtat" i religiösa sammanhang är inte självaste muskeln, utan man menar det innersta, dvs kärnan. När man säger "hjärtat av staden" så menar man inte att en stad har ett hjärta som pumpar blod, utan man menar det innersta av staden (centrum).
Citera
2014-04-21, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vad som menas med "hjärtat" i religiösa sammanhang är inte självaste muskeln, utan man menar det innersta, dvs kärnan. När man säger "hjärtat av staden" så menar man inte att en stad har ett hjärta som pumpar blod, utan man menar det innersta av staden (centrum).
Jag tror många religiösa faktiskt menar hjärtat bokstavligen. Det har vi fått bevis på här. Och många tycker även som dig, att det är mer en metaforisk betydelse.
Citera
2014-04-21, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det skulle vara kul med belägg för att det är mer än en muskel, mer än bara "det bara är så, för att jag säger det".

Skulle va kul om du hade belägg för att det bara är en muskel.
Citera
2014-04-21, 14:13
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Oh, for fuck's sake!
Citera
2014-04-21, 14:16
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1

Jag tycker mig minnas att jag nämnde metaforiska betydelser också. Det verkar dock som att vissa här menar att man bokstavligen känner känslor, typ samvetskval, i själva hjärtmuskeln. Vilket förstås är nonsens. Det är det vi har hjärnor till.
Citera
2014-04-21, 14:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Påståendet var att hjärtat hade en massa mystiska egenskaper. Därför ligger bevisbördan på den som påstår detta.

Om jag säger att du och jag har ett muntligt kontrakt på att du ska överlåta alla världsliga tillgångar till mig och om du motsäger det säger jag bara bevisa att vi inte har det..
Det är ju inte så det fungerar.

Bevisbördan är din, så börja förklara.
Citera
2014-04-21, 14:40
Medlem
Finns inget starkt gudsbevis.
Citera
2014-04-21, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det framgår om man engagerar sig lite i vad som finns skrivet i evangelierna.
Men du har ju inte ens sett gud, så hur kan du veta att han skrev det? För att det står att han skrev det?
Citera
2014-04-21, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Påståendet var att hjärtat hade en massa mystiska egenskaper. Därför ligger bevisbördan på den som påstår detta.

Om jag säger att du och jag har ett muntligt kontrakt på att du ska överlåta alla världsliga tillgångar till mig och om du motsäger det säger jag bara bevisa att vi inte har det..
Det är ju inte så det fungerar.

Bevisbördan är din, så börja förklara.

Jag och väldigt många andra känner som jag. VÄLDIGT många.
Citera
2014-04-21, 16:25
Medlem
goran744s avatar
Hjärtat är det starkaste beviset på att Gud finns. Det är självaste början av livet i fostret också. Ett litet hjärta som slår.
Hjärnan lär oss att ta in information.
En läkare ser hjärtat som en klump med massor av kärl och blod och muskler och sådant.
En känsla är Guds röst inom oss och känslan känner man i hjärtat. Inte i hjärnan!
Hjärnan översätter hjärtats språk.
Citera
2014-04-21, 16:31
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Hjärtat är det starkaste beviset på att Gud finns. Det är självaste början av livet i fostret också. Ett litet hjärta som slår.
Hjärnan lär oss att ta in information.
En läkare ser hjärtat som en klump med massor av kärl och blod och muskler och sådant.
En känsla är Guds röst inom oss och känslan känner man i hjärtat. Inte i hjärnan!
Hjärnan översätter hjärtats språk.

Oj, värst vad låga beviskrav du har då. Skulle alla tänkt som dig hade vi fortfarande sett en vass flinta som spjutspetsteknologi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in