2014-04-21, 01:42
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Samvetet sitter i hjärnan. Jag lovar dig, hjärtat är en muskel. Som pumpar blod. Om du har tur.

Nej samvetet sitter i ditt hjärta. Hjärnan ger dig endast information.
Kan nästan säga att hjärtat tillhör Gud och hjärnan tillhör Satan.
Det har något med det där trädet att göra! Kunskapens träd.
Det var då ormen tog över hjärnan liksom.
Det är inte bara en klump. Då har vi två klumpar då.
Både hjärnan och hjärtat.
Citera
2014-04-21, 01:47
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Samvetet sitter i hjärnan. Jag lovar dig, hjärtat är en muskel. Som pumpar blod. Om du har tur.

Du får inte ont i hjärnan om du vet att du betett dig illa och ångrar dig. Det är hjärtat som värker och skär och har sig.
De verkar tillsammans på ett väldigt finurligt och ibland jobbigt sätt.
Om inte vi hade hjärtat och samvetet så skulle hjärnan ta över totalt och göra precis allt den vill.
Citera
2014-04-21, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Du får inte ont i hjärnan om du vet att du betett dig illa och ångrar dig. Det är hjärtat som värker och skär och har sig.
Om inte vi hade hjärtat och samvetet så skulle hjärnan ta över totalt och göra precis allt den vill.
Så hänsynslösa människor ,typ mördare och sådant, som inte har något samvete, har alltså ett hjärtfel?
Citera
2014-04-21, 02:10
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så hänsynslösa människor ,typ mördare och sådant, som inte har något samvete, har alltså ett hjärtfel?

Ja kan man väl säga. Det har du rätt i.
De har nog endast en stor tom klump av muskler. Eller också följde de hjärnans impulser.
De är hjärtlösa då de mördar och varför de blivit det kan bero på att ingen gett näring till det.
Alla kan nog i blint raseri eller olyckligtvis mörda någon.
Den som gör det med berått mord har fel i både skalle och hjärta. Totalt kaos och oreda.
Kanske bara surrar i skallen på dem och bultar i hjärtat.
Citera
2014-04-21, 02:34
Medlem
Citat:
De har nog endast en stor tom klump av muskler. Eller också följde de hjärnans impulser.
De är hjärtlösa då de mördar och varför de blivit det kan bero på att ingen gett näring till det.
Den som gör det med berått mord har fel i både skalle och hjärta. Totalt kaos och oreda.
Jag halvskämtade när jag påstod att människor utan samvete har hjärtfel, naturligtvis fattas det något i hjärnan. Hjärtat slår fortare när du har oro,ångest av dåligt samvete. Man andas också sämre när man är orolig, vilket bidrar till ökad hjärtfrekvens. När du tänker på din Gud så börjarditt hjärtat slå lite extra, men det betyder inte att hjärtat "känner av gud".
Citera
2014-04-21, 02:46
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Nej, man får inte precis ont i hjärnan. men man får inte direkt ont i hjärtat när man får dåligt samvete heller. Det är bara en metafor. I verkligheten är hjärtat bara en muskel. Ont i hjärtat får man när man har t ex kärlkramp.
Citera
2014-04-21, 09:42
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Kunde folk klättra på 10 000 m höga berg för 1400 år sedan?

Som sagt, Koranen är det starkaste beviset för Guds existens. Koranen påstår t.ex. att det är spermien som bestämmer könet [53:45]. Idag säger vetenskapen att så är fallet. Hur kunde en gubbe som levde för 1400 år sedan veta det?

Att du tror man behöver 10000 m höga berg för att uppleva fenomenet visar att du inte vet vad du talar om.
Citera
2014-04-21, 10:42
Medlem
Citat:

Nä där tror jag du har fel.
Citera
2014-04-21, 10:44
Medlem
Citat:

Hoppas det blir bättre för dig snart. Jag ska be för dig.
Citera
2014-04-21, 10:50
Medlem
iSlashs avatar
Hela den här hjärn-hjärt diskussionen var väl sådant grekiska filosofer funderade på under antiken. Det är häpnadsväckande att det finns människor som inte lyckats ta till sig de senaste två tusen årens kunskap.
Citera
2014-04-21, 11:06
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyninja
Nä där tror jag du har fel.

Fråga en läkare någon gång. Det är bara en muskel. En livsnödvändig muskel, men bara en muskel.
Citera
2014-04-21, 11:28
Medlem
Citat:
Fråga en läkare någon gång. Det är bara en muskel. En livsnödvändig muskel, men bara en muskel.

Jaja och läkaren är gud i din värld? Va synd att ni tänker så enspårigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in