2014-04-18, 17:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Hur vet du att han tycker det? har han sagt det till dig?
Det framgår om man engagerar sig lite i vad som finns skrivet i evangelierna.
Citera
2014-04-18, 17:40
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Ok nu vet jag inte om du är genuint intresserad eller inte men detta förutsätter att Gud består av samma materia som allt annat, så diskussionen är redan över innan det ens har börjat.
Nope, det förutsätts inte här. Hört talas om t.ex anti-materia? Eller ljus, som inte är gjort av materia? Finns många saker som det finns empiriska bevis för som inte är materia. T.ex gravitation, evolution osv.

Men är Gud icke-falsifierbar och inte går att bevisa med den vetenskapliga metoden är han helt irrelevant till vår verklighet.
Citera
2014-04-18, 18:01
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vi har bevis men när vi FÖRSÖKER berätta så blir vi påhoppade och förlöjligade. Naturligtvis har vi inte sådana bevis som vetenskapen accepterar eller som vi kan hävda att alla måste tro på, men vi har fått bevis som övertygat oss. Och därför tror vi.
Inga bevis som vetenskapen accepterar? Om beviset inte är falsifierbart, kalla det då inte bevis. Om du själv är övertygad om att ufon, illuminati, gud, häxor, tomtar, spöken eller dylikt existerar så får du tro det. Men har du inga bevis för dina påståenden, andra än personliga, kallas det blind tro.

Citat:
Black Jewel har fått bevis för att hon ingenting begriper, det ramlade bara ner framför hennes fötter på kardiologen. Hon kunde ha dragit slutsatsen att oj här gäller det att ha ett öppet sinne, för trots allt, det kan ju ligga någonting i vad Jesus sa? Men nej då, varför bry sig om ett budskap som betyder skillnaden mellan himmel och helvete när man kan vinna några kortsiktiga poänger?

Frågan är först och främst varför vi skall lita på Jesus. Om sedan Jesus citeras i en bok skriven efter hans tid, men ändå 2000 år sedan, är boken inte en säker källa.

Citat:
Självklart kan ingen människa frambringa ovedersägliga bevis för Gud, särskilt inte för dem som inte ens vet vem Gud är.

Det är enkelt: Definiera Gud, och bevisa hans existens.

Citat:
Men hur svårt kan det vara att någon gång då och då åtminstone spekulera lite grand över att människors makt inte är den absoluta höjdpunkten alla kategorier utan att det kan vara en bra idé att hålla dörrar öppna och lyssna utan att försöka tysta dem som vill säga något.
Detta ser ut som en dålig strawman på ateisters position.

Du får gärna säga vad du vill, men har du inte belägg eller vettiga argument för att backa upp dina ståndpunkter så kan du inte förvänta dig att folk tar dig seriöst.

Citat:
Självklart kan jag ingenting bevisa. Speciellt inte för dem som inte vill ha någonting bevisat.

Hela den här tråden är tillägnad de som VILL ha bevis. Jag vill ha bevis. Bogo vill ha bevis. BlackJewel will ha bevis. Alla vill ha bevis, men varken du eller någon annan religiös har lyckats presentera ETT enda bevis.
Citera
2014-04-18, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
[...]
Hela den här tråden är tillägnad de som VILL ha bevis. Jag vill ha bevis. Bogo vill ha bevis. BlackJewel will ha bevis. Alla vill ha bevis, men varken du eller någon annan religiös har lyckats presentera ETT enda bevis.

Det var just Guds existens jag hade som mission att bevisa på den tiden jag var troende. Det bevis jag hittade var att Gud har tillkommit i människors sinnen, och det är ett litterärt faktum.

Att inte tro på Gud är nog det sundaste man kan göra om man är humanitärt lagd och vill förbättra villkoren för andra. Alltså lära dem fiska, inte skänka fisk = stärka andra till den punkt där de blir självförsörjande.

Gud är en meme. Gud är ett missförstånd i människors samspel. Ett hot från förfäders gravar. Inget annat.
Citera
2014-04-18, 18:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi har bevis men när vi FÖRSÖKER berätta så blir vi påhoppade och förlöjligade.

Det är ingen konspiration, det är helt enkelt en stark kritik av den metodologi i form av argumentationsfel, skolastisk retorik och klichéer från missionsmanualen som pådyvlande abrahamism användar.

Citat:
Naturligtvis har vi inte sådana bevis som vetenskapen accepterar eller som vi kan hävda att alla måste tro på, men vi har fått bevis som övertygat oss.

Till synes inte "bevis" av den typ som bevis-konceptet vanligen omfattar.

Citat:
Och därför tror vi.

Förvirringen mellan "jag vet att jag tror och tror därför jag vet" är inget annat än semantisk akrobatik.

Citat:
Black Jewel har fått bevis för att hon ingenting begriper, det ramlade bara ner framför hennes fötter på kardiologen. Hon kunde ha dragit slutsatsen att oj här gäller det att ha ett öppet sinne, för trots allt, det kan ju ligga någonting i vad Jesus sa? Men nej då, varför bry sig om ett budskap som betyder skillnaden mellan himmel och helvete när man kan vinna några kortsiktiga poänger?

Du förstår tydligen inte värdet och nödvändigheten av kritik; något som t.ex. vetenskapen har som en obligatorisk del av sin egen introspektiva granskning.

Citat:
Självklart kan ingen människa frambringa ovedersägliga bevis för Gud, särskilt inte för dem som inte ens vet vem Gud är.

Och vem är denna person som "vet" vem 'gud' är? DU? Hur "vet" du i så fall det?

Citat:
Men hur svårt kan det vara att någon gång då och då åtminstone spekulera lite grand över att människors makt inte är den absoluta höjdpunkten alla kategorier utan att det kan vara en bra idé att hålla dörrar öppna och lyssna utan att försöka tysta dem som vill säga något.

För min del: "Been there, done that" .... vilket efter decenniers experimenterande slutade med att jag blev agnostiker. Så jag kan rekommendera att du drar ner på dina självutnämnde auktoritets-argument.

Citat:
Självklart kan jag ingenting bevisa. Speciellt inte för dem som inte vill ha någonting bevisat.

Vilket istället kan formuleras: Speciellt inte för dem som ser granskning och kritik som en nödvändig del av ett sökande efter verkligheten och skapandet av en optimalt tillförlitlig värdbilds-beskrivning.
Citera
2014-04-18, 18:11
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Frågan i grund är enkel.

Bevis för gud?

Eftersom miljarder människor är troende, så borde någon ha ett bevis.. ?
Jag tror att bevisen för Guds existens finns i naturen, i oss själva, i universum... överallt. Det gäller bara att öppna ögonen och börja reflektera. En vacker ros som doftar gott kan du se som ett bevis för Guds existens. Du kan reflektera över hur den fick sin röda färg, hur den fick sin goda doft, hur den fick sin komplexa form osv. Att börja reflektera är ett bra steg för att finna Gud, tror jag.
Citera
2014-04-18, 18:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag tror att bevisen för Guds existens finns i naturen, i oss själva, i universum... överallt. Det gäller bara att öppna ögonen och börja reflektera. En vacker ros som doftar gott kan du se som ett bevis för Guds existens. Du kan reflektera över hur den fick sin röda färg, hur den fick sin goda doft, hur den fick sin komplexa form osv. Att börja reflektera är ett bra steg för att finna Gud, tror jag.

Så hur skall du ha det .... ÄR det "bevis" eller TROR du det är bevis?

När du senast försökte dig på "Intelligent Design" * strandade du på logik- och/eller kausalitets-flaskhalsen i ID.

Har du nu löst detta problem, eller chanser du bara på att en upprepning av det kommer att ge utdelning denna gång?

(* Möjligen "finetuning". Förtydliga gärna)
Citera
2014-04-18, 18:24
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thingamabob
Det var just Guds existens jag hade som mission att bevisa på den tiden jag var troende. Det bevis jag hittade var att Gud har tillkommit i människors sinnen, och det är ett litterärt faktum.

Att inte tro på Gud är nog det sundaste man kan göra om man är humanitärt lagd och vill förbättra villkoren för andra. Alltså lära dem fiska, inte skänka fisk = stärka andra till den punkt där de blir självförsörjande.

Gud är en meme. Gud är ett missförstånd i människors samspel. Ett hot från förfäders gravar. Inget annat.
Håller delvis med. Det finns folk vars gudatro motiverar dem till att hjälpa andra, så man kan vara humanitärt lagd och vara religiös.
Citera
2014-04-18, 18:33
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Intelligent Design blandat med God-of-the-gaps-argumentet. Inte stiligt alls.

Även OM vi inte skulle kunna förklara färgen hos vissa blommor, betyder det inte att du kan peta in Gud för att fylla i luckan. Men nu KAN vi faktiskt förklara t.ex färgen hos blommor. Så det är fel på två ställen i God-of-the-gaps-argumentet. Du försöker fylla ett imaginärt gap som inte ens finns.

Intelligent Design har redan avhandlats i andra trådar. Du har inte kunnat definiera Intelligent Design, eller för den delen ge "hypotesen" falsifierbarhet, vilket gör den fullständigt värdelös.

Förövrigt skriver jag under på Bogos inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så hur skall du ha det .... ÄR det "bevis" eller TROR du det är bevis?

När du senast försökte dig på "Intelligent Design" * strandade du på logik- och/eller kausalitets-flaskhalsen i ID.

Har du nu löst detta problem, eller chanser du bara på att en upprepning av det kommer att ge utdelning denna gång?

(* Möjligen "finetuning". Förtydliga gärna)
Citera
2014-04-18, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Håller delvis med. Det finns folk vars gudatro motiverar dem till att hjälpa andra, så man kan vara humanitärt lagd och vara religiös.

Hot om straff som inom religiösa ramar är ingen bra motivation för att hjälpa andra.

Bland religiösa brukar humanitära insatser vara djupt egoistiska.
Citera
2014-04-18, 20:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
För mig påvisar också tillvaron att det finns en övervakande och ordnande kraft. Men det är förstås inte ett pådyvlande bevis. Personer med ett begränsat perspektiv och en anti-agenda tycker förstås att de är oss helt överlägsna av den anledningen och de tröttnar aldrig på att demonstrera sina "kunskaper", tyvärr sällan på ett hederligt sätt.

Jag lät mig nyligen övertygas att primitiva urceller faktiskt möjligen skulle kunna bildas där katalyserande RNA verkade i en miljö med relativt hög koncentration av aminosyror (RNA-världshypotesen). Hur fantastiskt vore det inte om kvarkarna, eller något annat ofattbart smått, i sig innehöll universum och cellerna som en nödvändighet?

Det rationella perspektivet är förstås att om det inte hade bildats celler så hade vi inte kunnat förundras över det, i varje fall inte som reflekterande biologiska varelser. Och trådens självutnämnda bevisexperter tycker förstås att denna enkla sanning är större än de visas förundran inför det oöverblickbara.
Citera
2014-04-18, 20:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Är du så blockerad att du inte kan erkänna att 'kontrollera' kan betyda allt från att helt behärska till att titta till något?
Blockerad? Inte jag. Du skrev att vi hade kontroll över gravitationen. Det betyder inte att titta till något och nej, det är inte samma sak.

Citat:
Hur ska då någon människa kunna bevisa för dig att Gud finns?
Jag vet inte. Som ni gillar att definiera denna entitet så finns det ju ingen anledning att tro att ni själva börjat tro av någon annan anledning än hörsägen. Om jag visste mer om vilka egenskaper Gud har och vilket inflytande han har hade jag lättare kunnat svara dig.

Citat:
Ger du dig in i sådana här diskussioner bara för att du är fast förvissad om att du bara kan blunda och slå dövörat till?
Om jag var lika rigid som dig i mina uppfattningar hade jag nog inte brytt mig om att diskutera och ge svar utan bara om och om igen upprepa min predikan. Typ som du gör i varje inlägg.

Citat:
Du har ingen kontroll över Gud, du kan varken styra Gud eller "titta till" Gud.
Ja, ungefär som om han inte ens existerade.. Så hur ska jag se skillnad på en ickeexisterande gud och en som är ofalsifierbar men bara gömmer sig?

Varför svarar du aldrig på mina frågor? Visst, en del är retoriska, men du kan väl försöka bemöta argumenten när man diskuterar med dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in