2014-04-21, 00:58
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Det snabba ingripandet som du syftar på med Libyen stämmer tyvärr inte, idag är det mer eller mindre inbördeskrig i det landet och tungt beväpnade klaner regerar med våld. Jag är varken någon expert på Syrien eller Libyen, dock känns det som att konflikten i Syrien kommer att utvecklas likt den i Libyen ifall Assad faller.
Libyen är inte Syrien och om Assad och SAA försvann skulle landet hamna i ett krig som varar i tio tals år , Syrien är en mix av flera religioner och folkslag medan Libyen består av bara sunni.

Citat:
Jag påstår inte att du ljuger men finns det några pålitliga källor på det påståendet (Ang 60-80 % sunnimuslimer)
Jag har hört det påståendet förut men inte sett att något som direkt backar upp det.
Syrien som ett sekulärt land registrerar inte vilken religion en soldat har så några källor på 80 sunni finns inte.
Citera
2014-04-21, 01:00
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Vad tror ni skulle hända om en terrorist i en lyckoattack lyckades döda Assad?

Skulle SAA splittras? Sänka stridsmoralen?

Moralen sjunker såklart. Är Assad avgörande? Svaret är nej. Assad är ledaren, men kriget kommer pågå med eller utan honom. En ny ledare kommer utses och kriget fortsätter som vanligt. Assad har egentligen ingen större uppgift än att visa sig som ledare. De största besluten tas sannolikt inte av honom, utan av militärt kunniga. Assad är en politisk figur som antagligen inte har stor makt att påverka kriget eller den syriska armén. Det har målats en bild i media av att Bashar al-Assad styr allt, in i minsta detalj, men detta stämmer inte. Under dem 10 åren han varit president har han vid flera tillfällen inte kunnat vidta de åtgärder han velat. Han har förespråkat ett reformerande Syrien sedan dag ett men hindrats av många. Det är en myt att Assad är mäktigast i Syrien, för det är han inte. De som är runt honom har tillsammans betydligt större makt.

Den syriska ledarstaben har redan en plan B och vet att det finns en risk att Assad kan lönnmördas. Självklart har de i detalj en plan för ett sådant scenario, som faktiskt är sannolikt. Det går inte att riskera ett helt krig för en persons död. Jag tror vidare det inte finns större planer hos enskilda att försöka lönnmörda honom. Om svårigheterna vägs mot resultaten är det nog inget rebeller eller elitstyrkor vill satsa på att försöka med. Däremot tror jag det funnits försök som upptäckts och tystats ned.
Senast redigerad av ZuparN 2014-04-21 kl. 01:06.
Citera
2014-04-21, 01:04
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
De moderata rebellerna i fråga torde ha den framtidssituation som USA motsvarande ger dem
Kan du vara snäll och nämna en moderat grupp?
Citera
2014-04-21, 01:06
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Hur går det för Hezbollah och SAA i Qalamoun? Enligt denna video verkar det som om området borde hamna under regeringskontroll relativt snart.

https://www.youtube.com/watch?v=mXKOnwG8oiw

Är det någon som vet vad det är för låt som spelas mellan 13.23 och 14.10? Vad betyder texten? Tacksam för svar.

Hoppas regeringen kan ta kontroll över situationen och få ett slut på det här hemska kriget som har pågått alldeles för länge.
Qalamoun är rensad för mer än vecka sen, videon du postade är minst 1-2 månader gammal,här är en rapport från Qalamoun där befolkningen visar sitt glädje att SAA kört bort terroristerna
https://www.facebook.com/photo.php?v=570160453097367
Citera
2014-04-21, 01:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Vad tror ni skulle hända om en terrorist i en lyckoattack lyckades döda Assad?

Skulle SAA splittras? Sänka stridsmoralen?

Splittras? Aldrig. Första åren så säkert ja. Efter 3-4 år av hårt stridande så kan man säkert konstatera att dom som har velat splittras hade gjort det förlängesedan, som många säger så är Assad mer en symbol än typ.. själva landet? Dom slåss ju för sitt land och Assad är en symbol för hur landet va innan kriget. Oavsett så tar Assad till sig tiden och riskerna att åka ut o hälsa på folk, mer än vad jag kan tänka mig ett par ledare för den "fria" världen hade gjort, kan bara föreställa mig en bild av hur dom alla sitter i en bunker under 4 år och sänder en massa meddelande på TV med CGI bakrund på typ New York. Något sånt. Lite OT men nja, som sagt, jag tror inte många strider för Assad utan snarare för vad Assad representerar och en idé kan aldrig dö.
Citera
2014-04-21, 01:31
Medlem
ZuparNs avatar
FSA rebeller, dem moderata som USA levererar vapen till vädjar efter hjälp från "islamisterna". Han undrar var al-Nusra, Islamic Front och ISIS är. Hela klippet är baserat på islamistisk propaganda "Var är våra muslimska bröder?". Hade dem som kallat dessa för moderata förstått arabiska hade de insett hur konstigt det vore att benämna dem som moderata.

https://www.youtube.com/watch?v=eccthoGbTBU
Citera
2014-04-21, 12:36
Medlem
Presidentval ska hållas som planerat den 3:e juni meddelar Syriens parlament.
Hur kommer detta att funka? Tänker på de områden som regeringen inte kontrollera..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18752393.ab
Citera
2014-04-21, 12:43
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Libyen är inte Syrien och om Assad och SAA försvann skulle landet hamna i ett krig som varar i tio tals år , Syrien är en mix av flera religioner och folkslag medan Libyen består av bara sunni.

Syrien som ett sekulärt land registrerar inte vilken religion en soldat har så några källor på 80 sunni finns inte.

Du har rätt angående att Syrien inte är Libyen men samtidigt kan man heller inte blunda för likheterna i båda konflikterna. De länder och ledare som ville ha bort khadaffi och som tillslut lyckades är i stort sett samma länder och ledare som idag vill ha bort Assad. Även tillvägagångssättet, där man beväpnar 'rebeller' med vapen och utbildning från väst är detsamma som i Libyen.

De stora skillnaderna är väl främst att Libyen blev bombat av USA och deras allierade (upprättades någon flygförbudzon) vilket gjorde att khaddafis luftövertag försvann, som du vet själv var detta nära att hända även i Syrien efter den påstådda kemattacken, det var tur för Assad att något sådant inte inträffade. Till skillnad från Syrien stod Libyen mer eller mindre ensamt utan allierade, medan Assad har Ryssland, hezbollah, Iran och delvis Irak att tacka för mycket stöd och material.
Senast redigerad av falsk_mekaniker 2014-04-21 kl. 12:45.
Citera
2014-04-21, 12:50
Medlem
Citat:
Du har rätt angående att Syrien inte är Libyen men samtidigt kan man heller inte blunda för likheterna i båda konflikterna. De länder och ledare som ville ha bort khadaffi och som tillslut lyckades är i stort sett samma länder och ledare som idag vill ha bort Assad. Även tillvägagångssättet, där man beväpnar 'rebeller' med vapen och utbildning från väst är detsamma som i Libyen.

De stora skillnaderna är väl främst att Libyen blev bombat av USA och deras allierade (upprättades någon flygförbudzon) vilket gjorde att khaddafis luftövertag försvann, som du vet själv var detta nära att hända även i Syrien efter den påstådda kemattacken, det var tur för Assad att något sådant inte inträffade. Till skillnad från Syrien stod Libyen mer eller mindre ensamt utan allierade, medan Assad har Ryssland, hezbollah, Iran och delvis Irak att tacka för mycket stöd och material.

Du glömmer den största skillnaden. Till skillnad från Gaddafi så har Assad majoriteten av befolkningen med sig. Det är en stor anledning till att Nato/Usa inte kan gå in i Syrien.
Citera
2014-04-21, 13:02
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hebbe25
Du glömmer den största skillnaden. Till skillnad från Gaddafi så har Assad majoriteten av befolkningen med sig. Det är en stor anledning till att Nato/Usa inte kan gå in i Syrien.

Det kan stämma att Assad har ett större stöd än khadaffi hade, dock tvivlar jag på att det var speciellt avgörande för en ev. Attack. Det finns massor med andra faktorer som såg till att dessa bombplan aldrig lyfte från hangarfartygen.

Det är inte relevant vad folket i det krigsdrabbade landet tycker, det som är relevant är pengar, makt, naturtillgångar och strategiska punkter. Det får kosta vad det vill i människoliv.
Citera
2014-04-21, 13:27
Avslutad
Citat:
Det kan stämma att Assad har ett större stöd än khadaffi hade, dock tvivlar jag på att det var speciellt avgörande för en ev. Attack. Det finns massor med andra faktorer som såg till att dessa bombplan aldrig lyfte från hangarfartygen.

Det är inte relevant vad folket i det krigsdrabbade landet tycker, det som är relevant är pengar, makt, naturtillgångar och strategiska punkter. Det får kosta vad det vill i människoliv.

Det är väldigt rätt det du säger men däremot så handlar det främst om vad man kan sälja till folket i världen omkring, tills nyligen har USA kunnat sälja vilket skitsnack dom än nu vill men vid Syrien så stod Ryssland vid deras sida och hjälpte till med median/propagandan. Jag skrev i ett tidigare inlägg att median styr en hel del, det kan få vem som helst till att tänka vad som helst inklusive mig själv. Om varenda en tv station rapporterar att Assad är en mördande galning och då menar jag VERKLIGEN varenda en så är det bara naturligt att dom flesta tror på det. Däremot så har vi tillgång till historia idag och då menar jag 5-30 år sen som spelar roll. Man får en bild av hur allt såg ut och då får man det svårt att tänka sig att Assad är en sån pass värdelös ledare så att folket måste kriga mot honom, USA måste bomba honom och världen måste bli väck med honom. Man tar sig en titt på historian och man börjar fundera, vad är det som inte sägs i dagens media? Varför ska han helt plötsligt ha blivit en galen ledare? Folk som följer mer än en viss tv station eller vet lite om historian, läser om vilka som är inblandade, dom får sig en egen bild och av min egen erfarenhet med dessa personer som är även jag själv, så brukar man stå vid Assad/syriska folkets sida och man inser att "rebellerna" är skitsnack. Det anser jag spelar en stor roll i om USA ska attackera eller inte. Det finns bara så pass många bomber dom kan släppa innan folk från alla hörn i världen börjar säga att det är nog, Storbritannien ville inte ha något med detta o göra, vilket ledde till att Obama börja bli nervös. Lägg då till faktum att Ryssland pressade på andra lösningar och ville att världen skulle veta att bombning är inte den enda lösningen.

Lösning A: Bomba Syrien för att.... läxa upp honom? Vem dör i bomberna då, är frågan man kan ställa Obama och vad hans skitsnack av ett svar blir vet ingen.

Lösning B presenterade av Ryssland: Bort med alla kemiska vapen från Syrien så lär vi försäkra oss om att det INTE kommer vara dom i framtiden.

Jag personligen är nöjd över att dom förstör sina kemiska vapen, av moraliska anledningar, så som att mitt hemland blev attackerad av såna här vapen i Irak kriget o vi alla vet nog vad den historian handlar om. Däremot hatar jag att man "gav" upp det för att USA hotade med att bomba annars. Men men, dom vinner ju alltnog i längden. Vi alla vet att dom kemiska vapnen var ett hot mot Israel men jag personligen tror inte att hotet mot Israel ligger i kemiska vapnen, Hezbollah bevisade det för oss 2006. Allt detta är så himla invecklat så det känns som att i varje inlägg så börjar jag gå lite OT och ber om ursäkt för det, förhoppningsvis fick jag fram det jag ville säga.
Citera
2014-04-21, 14:15
Medlem
sorias avatar
Assads besök i Maloula var huvudnyhet igår på de flesta tidningar och kanaler i MÖ, att se Assad promenera med prästerna i Maloula måste ha varit jobbigt för salfisterna
Modigt var det också att promenera upp till Taqlaklustret, det var där terroristerna kidnappade nunorna från .
På tillbaka till Damaskus stannade Assad i byn Ain Tine och pratade med befolkningen
https://www.youtube.com/watch?v=29IsM9eVXJE#t=77

När folk i Damaskus såg på nyheterna att Assad var i Maloula gick tusentals ut på motorvägen med flaggor och Assads bilder i hopp att se Assad när han åker tillbaka till Damaskus
https://www.youtube.com/watch?v=fqH-YcUD0ys&sns=fb&noredirect=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in