2014-04-20, 20:07
Medlem
Indrivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalennn
Det är precis det som är grejen, "arabiska våren". Det låter fint, eller hur? Det låter som frihet. Det låter som förtryckta människor slår till mot en korrupt regeringen. Det låter som något som blomstrar och det ska bli så fint och starkt igen. MEN. Här är ett stort men. Assad är ingen ängel, det är ingen i den politiska världen. Vare sig det är mitt hemland Iran eller Uzbekistan för den delen. Det finns korruption överallt. Va det verkligen så pass dåligt i Syrien så att man var tvungen att starta ett sånt här krig? Jag menar, för mig låter det som att det låg lite mer till det. Liiiiiite mer än helt enkelt "Assad är korrupt, dags att börja skjuta o spränga allt möjligt för vi vill ha lite demokrati i landet". Nu är jag inte den mest välinformerade mannen men jag vägrar tro på att saker o ting var så pass dåligt att man var tvungen att ta till sig vapen och förstöra sitt eget land. En stor grej i allt detta som alla här vet nog väl om är median och hur vad median visar. Vad är det nu typ 4 år sen? 4 år sen så snacka man om hur sjuk i huvudet Assad är, hur Israel är änglar jämfört med Assad, hur mördar sitt eget folk, hur fridfulla demonstrationerna var. Hur Assad gasa ihjäl sitt eget folk, där regeringens soldater krigade för sitt land, hur han tydligen bestämde sig för att släppa kemiska bomber där det inte spelade nån betydelse, där barn och regeringssoldater dog?!?!?! Folk (speciellt vissa sunni muslimer och nu menar jag inget illa alls med detta, alla sunni muslimer jag känner är hur schyssta som helst men dom har en förvrängd bild av allt detta) tror på detta så himla lätt? Varför är det så att folk trodde på allt detta? Jo för median sa allt detta. Återigen så säger jag inte att regeringen var helt fridfulla själva, men att alltid försöka kasta skit på regeringen o säga att det är deras fel är bara skitsnack som en normal funtad person borde direkt kunna se igenom. Tror folk verkligen att en fiende till Israel och USA ska få bli väl representerad i median? Trodde folk att alla nyhetskanaler ägd av Qatar, Israel, USA osv osv skulle säga "Assad har gjort några misstag kanske men han har en väldigt positiv inställning till reformer och demonstrationerna kanske borde ta det lite lugnt och se hur framtiden kommer se ut innan dom börjar skjuta loss och situationen så småningom inte kan kontrolleras". Absolut inte, han skulle få så mkt jävla skit som möjligt så folk till slut börja tro det och anser att dom är tvungna till att kämpa emot honom, vi alla vet att Obama och resten av världen skiter fullständigt i om hundratals människor dog i en kemisk attack, dom ser det bara som en situation dom kan utnyttja och jag hoppas verkligen att det så småningom kommer fram vem som bär ansvaret för det och ifall det är rebellerna (själv är jag 99% säker på att det inte var regeringen) så vill jag se vad Obama har o säga om det. Vem gav världen rätt till att skicka vapen höger o vänster så fort dom kände för det? Om ett par nazister börjar gå loss i Tyskland o vill dra ner regeringen, är det okej för Iran att börja skicka en massa vapen till dom och säga, dom är frihetskämpare, vi skickar vad fan vi vill till dom.

Nu tänker jag inte sitta här o säga att det inte fanns goda människor inom FSA, det fanns säkert en hel del av dom men jag PERSONLIGEN tror att dom blev lurade av median till att starta ett krig som hade inget annat syfte än att gynna fienderna till Syrien. Nu vet jag varför Iran har det så strikt angående internet och liknande när det gäller västvärlden, dom fattade situationen ett bra tag sen. Hur det än nu såg ut 3-4 år sen så är situationen annorlunda idag och jag tror VI ALLA eller iaf dom flesta här kan hålla med om att vi önskar de syriska folket all lycka med att förstöra dessa snubbar som inte har mod nog till att möta SAA eller Hezbollah i slagfältet, utan bestämmer sig för att köra in bil lastade med bombar in i civila områden som "hämnd". Att hålla på o kalla Hezbollah för Hezbushaytan och ljuga om SAA och NDF om hur dom slaktar människor lurar ingen. Dom är hjältar, hela högen och ingen, varken dom hjärntvättade snubbarna på mitt jobb eller median eller youtube kan få mig att tänka annorlunda angående det. Det finns däremot något som får en att le då och då och det är tanken av att här tar det slut för USA. Förhoppningsvis lär dom få en vis president som Ron Paul eller liknande som kan skärpa till utrikespolitiken så världen kan få lite lugn o ro.
Tummen upp för dina mycket kloka ord!
Citera
2014-04-20, 20:44
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Du verkar tycka som jag gör i många frågor, men inte i Syrienfrågan. Så jag måste fråga:

Tycker du, fortfarande, att detta kriget och västs stöd till rebellerna är berättigat? Tycker du att det är värt det fullständigt vidriga lidande som folket utsätts för bara för att få bort Assad?

Assad är en diktator, och hans starkaste politiska motståndare hade det nog inte så trevligt. Men han var ingen Gaddaffi som åker runt och plockar småflickor för att våldta dom.
Trots allt så kunde muslimer och kristna, och även ateister leva sida vid sida. Det skulle aldrig gå om rebellerna vann för om dom "moderata" rebellerna vann så skulle bla ISIS fortsätta att kriga. Det skulle bli ett evighetskrig med enormt lidande.

Jag "hejade" på rebellerna innan, men många forna FSA-krigare har antingen dött, flytt eller gått över till extremister. I nuläget finns det bara ett alternativ som skulle kunna återskapa ett någorlunda stabilt land med viss rättvisa för alla varianter av tro, och därmed hålla tiotusentals flyktingar borta från Sverige, och det är regimen.

Hade USA och/eller Nato gått in ganska snabbt och gjort det dom gjorde i Libyen så hade dom moderata rebellerna haft en chans till att skapa en hyfsad stat. Men bara om dom hade fått massivt stöd från väst även efter att kriget slutat.
Men nu blev det inte så, och nu är det försent. Det är dags att inse faktum och stoppa lidandet genom att dra in allt stöd och pressa dom andra arabländerna att dra in sitt stöd. Sedan är det bara att låta regimvänliga styrkor skära ut den cancer som kvarstår så att folket kan återvända och kunna få leva i fred.

Det snabba ingripandet som du syftar på med Libyen stämmer tyvärr inte, idag är det mer eller mindre inbördeskrig i det landet och tungt beväpnade klaner regerar med våld. Jag är varken någon expert på Syrien eller Libyen, dock känns det som att konflikten i Syrien kommer att utvecklas likt den i Libyen ifall Assad faller.

Det finns många likheter mellan dessa två konflikter. Många av de 'rebeller' och vapen som stred och användes i Libyen, används idag i Syrien.
Precis som många redan nämnt är Arabiska våren inte något possitivt.
Senast redigerad av falsk_mekaniker 2014-04-20 kl. 21:25.
Citera
2014-04-20, 21:53
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Låten är: https://www.youtube.com/watch?v=KnAaWH3dmVM

Första inlägget här av en kille som följt denna tråden o många andra sen ca 1 månad innan Hezbollah gick in i Syrien. Är en iranier, född o uppväxt i Malmö och helt ärligt så visste jag knappast ett skit om mellanöstern fram tills jag börja följa Syrien konflikten. Jag har haft ett par tankar väldigt länge och kommer så småningom börja delta aktivt i denna tråden och försöka ge er synpunkten från en ateist (stort intresse inom religion finns och det finns vissa som Imam Hussein och Imam Ali som jag ser upp en hel del till på alla möjliga sätt) som inte riktigt hade nån sida till att börja med men börja väldigt snabbt gilla Hezbollah och SAA så fort jag läste en del om konflikten o vad den handlar. Först och främst, vem - VAR - FSA (de finns knappt längre) och vad stod dom för egentligen? Ska dom föreställa ett par änglar som skulle införa lagar likt Sverige i Syrien? Eller vad det en hel del olika inom gruppen och alla blev väldigt lättlurade angående hur Assad är djävulen osv. Fråga er själva helt seriöst, bortsett från han jävla kuksugaren (ursäkta språket) Thunderman som tidigare härjade här och berättade om hur wahabbisen skulle ta över världen osv, vill ni leva i ett samhälle där dessa här rebellerna styr o ställer? Vet ni ens vem rebellerna är? Varför skulle man stödja dom utan att ens veta vem dom är? Bara för att en "revolution" utbryter, innebär det direkt att den nuvarande regeringen gör helt fel o måste bort? Är det inte möjligt att en hel del lögner sprids för att starta en uppror så vissa kan gynna av det? Ta t.ex dessa salafister och wahabbis som länge hållit sig gömde lite överallt och helt plötsligt dyker upp och lurar folk angående en hel del t.ex hur shia/alawi/kristna/ateister och alla andra som inte är som dom är problemet. Jag har en hel del vänner som är sunni och det är sjukt hur många av dom tänker. Dom är inte alls radikala, om dom hade varit det så hade dom åkt ner till Syrien, dom är helt enkelt dumma/lättlurade. Jag har en polare som snackar en massa skit om hur han t.ex "respekterade" Hezbollah 2006 när dom vann över Israel men hur han PLÖTSLIGT fick reda på att allt Hezbollah gör är att döda sunni muslimer och våldta kvinnor och skär huvudet av barn, hur hela konflikten med Israel var ett påhitt (jag har sett en hel del wahabbi sheikhs påstå detta i deras föreläsningar så jag vet var han får sin information ifrån och har valt att sluta prata med honom angående detta för han är trög som fan). Jag vet att jag hoppar både fram o tbx här men så blir det när man läst och läst i över 1 år men inte skrivit något, ska bidra en hel del fr.o.m nu så ni har en till perspektiv.

Kortfattat: Ska ni helt ärligt stödja rebeller som beter sig hur dom vill och har ingen moral eller ska ni stödja folk som SAA och Hezbollah vars ideologi och moral är omöjligt att inte respektera?

Ännu en gång så har jag inte ens fått fram 1% av mina tankar men som sagt, ska bli kul och dela med sig sina tankar och till alla er från Syrien som ser på när detta händer ert hemland så har ni här från en iranier: Jag hoppas verkligen att ni krossar dom vilket ni väl gör och om det är något jag önskar så är det att mitt hemland tar en mer aktiv roll i Syrien och hjälper bröderna som hjälpte oss under Iran Irak kriget, för vi alla vet att det finns en hel del Basij och Revolutionära garde som hade gärna åkt ner o hjälpt er grabbar så gott dom kan om ordern från ayatollan kom. Inte för att ni behöver det, ni gör ett jävligt bra jobb själva och med Hezbollah, men inte rättvist att kampen för frihet är eran att slåss, inte en fucking person här i Sverige förutom hjärntvättade horungar vill ha en wahabbi/salafistisk styrelse och ni gör oss alla en tjänst genom att utrota dom!

Hizbollah är bäst, enormt vältränade och disiplinerade.

http://www.liveleak.com/view?i=55a_1397939297

Fina bilder på Hizbollah soldater som visar sin respekt för kristendomen.

http://www.liveleak.com/view?i=1c2_1398017069

Video på vad Hizbollah gör i Syrien nu.
Citera
2014-04-20, 22:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Hizbollah är bäst, enormt vältränade och disiplinerade.

http://www.liveleak.com/view?i=55a_1397939297

Fina bilder på Hizbollah soldater som visar sin respekt för kristendomen.

http://www.liveleak.com/view?i=1c2_1398017069

Video på vad Hizbollah gör i Syrien nu.

Hahahaha grym video, jag har sett i princip allt som finns att se om Hezbollah, jag såg en dokumentär häromdagen: https://www.youtube.com/watch?v=8cc0tMp53fE

Ett exempel angående det jag sa tidigare om hur median visar vad dom vill, där kan du höra han horungen snacka konstant om hur Hezbollah krigar mot SUNNI muslimer. Jaså? Märkligt hur SAA består av från vad jag hört en hel del sunni muslimer om inte majoriteten av dom är. Varför inte säga som det är? Varför inte säga Hezbollah krigar mot Al-Qaida, en grupp av psykopatiska människor som är väääääääääääldigt förvirrade och behöver en hel del hjälp, helst ett par skott i huvudet. Varför kommer inte George Bush fram eller påven för den delen och tackar Hezbollah för att dom hjälper att skydda kristna? Man blir inspirerad av Hezbollah som du sa för att dom är vältränade och väldigt disciplinerade men det är inte därför jag får respekt för dom eller för den delen att dom vann mot Israel. Jag får respekt för dom för oavsett hur mkt skit dom går igenom så förlorar dom inte sin väg och håller samma karaktär. Sayyed Nasrallah sa i ett tal tidigare om hur när dom va unga (20 års åldern?) så ville dom skapa en islamisk stat i Libanon men efter noggrann analys av situationen så insåg dom att dom inte kan p.g.a att det finns en stor blandning av religioner i landet. DET är vad man kallar respekt, det är vad man kallar en ärlig och mogen man som förstår sin religion. Den kuksugaren Golani eller Jolani eller koskesh va fan han ännu heter, ledaren för Jabhat går o berätta i en intervju om hur dom respekterar alla andra samtidigt som hans små kackerlackor kör in bilar i civila områden o spränger folk i luften BARA FÖR ATT. Samtidigt som dom halshugger civila, soldater som blivit fångad, så har killen kulorna till att hålla i en intervju och snacka lite om respekt så att några fanatiska sunni (som blivit wahabis/salafister utan att inse det) kan försöka rättfärdiga varför dom stödjer Jabhat. "Titta, han säger själv att vi respekterar alla andra religioner", det är samma skit som USA snackar om Iran inte får bygga atombomber (även fast vi alla vet dom inte vill & tänker inte göra det) samtidigt som dom är det enda landet i hela världen som använt bomberna. Det är allt skitsnack i grund och botten. Sayyed Nasrallah nämnde även hur Jabhat och ISIS är i princip en och samma organisation, samma ideologi och allt möjligt men p.g.a att dom inte riktigt är eniga om hur styrelsen ska se ut så slutar det med att dom kalla varandra för kafir o slaktar varandra. Grymma snubbar eller hur?
Citera
2014-04-20, 22:22
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
De moderata rebellerna i fråga torde ha den framtidssituation som USA motsvarande ger dem; skulle man ta stödet från dem så har de nog noll betydelse, men med stöd kan de nog uträtta en del.

Vad det gäller regimens terror-attacker så kan du läsa mer om det här:

http://brown-moses.blogspot.co.uk/

Terrorattacker? Hur definierar du terrorism? Om SAA:s barrlebombs är som du kallar det "terror-attacker" undrar jag vad USA och Israels bombningar i Gaza, Irak, Afghanistan och Vietnam är. Ska vi också benämna dem som "terror-attacker" eller ska vi kanske kalla de civila offren för "collateral damage". Var konsekvent. Om dessa barrlebombs är terroristattentat och krigsbrott, vad är då en drone som tar ut en hel familj i Yemen, Pakistan och Afghanistan? Collateral damage?

Vidare vet du mycket väl, även fast det kan vara bra att dölja det, att dem "moderata" rebellerna inte har den minsta chans i Syrien, oavsett USA:s stöd. Om USA inte klarat av att hejda talibanerna i Afghanistan med "boots on the ground" och stöd från 60 stater kan du fråga dig hur effektivt USA:s militära stöd i form av vapenleveranser i framtiden ska kunna vara mot ISIS, Islamic Front och Jabhat al-Nusra. Islamic Front kanske är moderata enligt dig? Du ser inga problem med att Jabhat al-Nusra, en gren inom al-Qaida har tillgång till amerikanska vapen? Är det inte lustigt att vapen man använt i USA:s krig mot terrorism nu hamnar hos dessa terrorister genom amerikanska leveranser? Du vet att de "moderata" inte har en chans framför dessa islamister. Det är inget som behöver förnekas eller förklaras bort.
Senast redigerad av ZuparN 2014-04-20 kl. 22:50.
Citera
2014-04-20, 22:29
Avslutad
Angående barrelbombs osv, du kan be rebellerna röra sig från områden och försöka avancera och "ta" Damaskus istället för att bara sitta i ett område fylld av civila och i princip göra inga militära avanceringar. Bryr dom sig så mkt om civila så borde dom ta kampen till Syriens militär istället för att använda liken som är kvar av bomberna som propaganda material för att sedan skrika "TITTA VAD BASHAR GÖR" nej, det är ni som gör det. Rör er vidare mot Damaskus så bomberna inte faller på civila eller är det så att dom inser att inta Damaskus är en omöjlighet? Lika gärna att dom ger upp redan då eller är det skitsnacket återigen om hur "vi ska slåss till sista droppe blod", ja men rör er då för folkets skull och ge er själva en lite snabbare död så folk kan återigen få lite lugn o ro.

Edit: En grej jag även tänkt på ett bra tag nu, när jag hör folk snacka om SAF och hur dom bombar hänsynslöst o allt de där skitsnacket. Tänk. Tänk för en sekund. Om rebellerna/terroristerna/FSA/Jabhat/ISIS själva hade haft piloter och stridsflygplan, jag kan bara TÄNKA mig hur dom hade bombat allt och alla, låt er inte luras. Jag tvekar inte på att SAF gör så gott dom kan för att undvika att döda sina EGNA landsmän/kvinnor/barn, men fy fan om dom hade haft flygplaner själva...
Senast redigerad av Generalennn 2014-04-20 kl. 22:36.
Citera
2014-04-20, 22:42
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Hahahaha grym video, jag har sett i princip allt som finns att se om Hezbollah, jag såg en dokumentär häromdagen: https://www.youtube.com/watch?v=8cc0tMp53fE

Ett exempel angående det jag sa tidigare om hur median visar vad dom vill, där kan du höra han horungen snacka konstant om hur Hezbollah krigar mot SUNNI muslimer. Jaså? Märkligt hur SAA består av från vad jag hört en hel del sunni muslimer om inte majoriteten av dom är. Varför inte säga som det är? Varför inte säga Hezbollah krigar mot Al-Qaida, en grupp av psykopatiska människor som är väääääääääääldigt förvirrade och behöver en hel del hjälp, helst ett par skott i huvudet. Varför kommer inte George Bush fram eller påven för den delen och tackar Hezbollah för att dom hjälper att skydda kristna? Man blir inspirerad av Hezbollah som du sa för att dom är vältränade och väldigt disciplinerade men det är inte därför jag får respekt för dom eller för den delen att dom vann mot Israel. Jag får respekt för dom för oavsett hur mkt skit dom går igenom så förlorar dom inte sin väg och håller samma karaktär. Sayyed Nasrallah sa i ett tal tidigare om hur när dom va unga (20 års åldern?) så ville dom skapa en islamisk stat i Libanon men efter noggrann analys av situationen så insåg dom att dom inte kan p.g.a att det finns en stor blandning av religioner i landet. DET är vad man kallar respekt, det är vad man kallar en ärlig och mogen man som förstår sin religion. Den kuksugaren Golani eller Jolani eller koskesh va fan han ännu heter, ledaren för Jabhat går o berätta i en intervju om hur dom respekterar alla andra samtidigt som hans små kackerlackor kör in bilar i civila områden o spränger folk i luften BARA FÖR ATT. Samtidigt som dom halshugger civila, soldater som blivit fångad, så har killen kulorna till att hålla i en intervju och snacka lite om respekt så att några fanatiska sunni (som blivit wahabis/salafister utan att inse det) kan försöka rättfärdiga varför dom stödjer Jabhat. "Titta, han säger själv att vi respekterar alla andra religioner", det är samma skit som USA snackar om Iran inte får bygga atombomber (även fast vi alla vet dom inte vill & tänker inte göra det) samtidigt som dom är det enda landet i hela världen som använt bomberna. Det är allt skitsnack i grund och botten. Sayyed Nasrallah nämnde även hur Jabhat och ISIS är i princip en och samma organisation, samma ideologi och allt möjligt men p.g.a att dom inte riktigt är eniga om hur styrelsen ska se ut så slutar det med att dom kalla varandra för kafir o slaktar varandra. Grymma snubbar eller hur?

SAA består mellan 60-80 procent av sunnimuslimer. Finns även sunni och kristna i Hizbollah.

Håller med dig, det är det som jag tycker är så fint med Hizbollah att dom visar respekt för allt och alla.
Citera
2014-04-20, 22:58
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
SAA består mellan 60-80 procent av sunnimuslimer. Finns även sunni och kristna i Hizbollah.

Håller med dig, det är det som jag tycker är så fint med Hizbollah att dom visar respekt för allt och alla.
Jag påstår inte att du ljuger men finns det några pålitliga källor på det påståendet (Ang 60-80 % sunnimuslimer)
Jag har hört det påståendet förut men inte sett att något som direkt backar upp det.
Citera
2014-04-20, 23:17
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Jag påstår inte att du ljuger men finns det några pålitliga källor på det påståendet (Ang 60-80 % sunnimuslimer)
Jag har hört det påståendet förut men inte sett att något som direkt backar upp det.

Det finns ingen som kan ge dig en trovärdig källa på etniciteten eller religionstillhörigheten i den syriska armén. Siffrorna är uppskattade utifrån vad som vore sannolikt. Syrien består utav uppemot 15 miljoner sunnimuslimer, ungefär 75 % av befolkningen, exklusive kurder. Jag skulle tippa på att det är över 50 % sunnimuslimer i armén. Många av de som deserterat är sunnimuslimer, men vi ska även komma ihåg att det finns många sunnimuslimer i Syrien som stödjer Assad lika mycket som vilken alawit som helst skulle kunna göra. Det beror ofta på ideologiska skäl. Dessa brukar ofta vara sekulära och nationalistiska.

Soldater jag talat med har sagt att majoriteten i deras armébaser varit just sunnimuslimer. Att det skulle förhålla sig annorlunda, att t.ex. 80 % är shiamuslimer har jag mycket svårt för att tro.
Citera
2014-04-20, 23:26
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker

Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Det finns ingen som kan ge dig en trovärdig källa på etniciteten eller religionstillhörigheten i den syriska armén. Siffrorna är uppskattade utifrån vad som vore sannolikt. Syrien består utav uppemot 15 miljoner sunnimuslimer, ungefär 75 % av befolkningen, exklusive kurder. Jag skulle tippa på att det är över 50 % sunnimuslimer i armén. Många av de som deserterat är sunnimuslimer, men vi ska även komma ihåg att det finns många sunnimuslimer i Syrien som stödjer Assad lika mycket som vilken alawit som helst skulle kunna göra. Det beror ofta på ideologiska skäl. Dessa brukar ofta vara sekulära och nationalistiska.

Soldater jag talat med har sagt att majoriteten i deras armébaser varit just sunnimuslimer. Att det skulle förhålla sig annorlunda, att t.ex. 80 % är shiamuslimer har jag mycket svårt för att tro.

Det fanns ju en dokumentär också som gick på SVT som visade båda sidorna i konflikten och dom i SAA var ju alla sunnimuslimer dom också.

Sen är det som du säger zuparn 80 procent shia i Syriens arme det går inte ihop.
Citera
2014-04-21, 00:51
Medlem
Vad tror ni skulle hända om en terrorist i en lyckoattack lyckades döda Assad?

Skulle SAA splittras? Sänka stridsmoralen?
Citera
2014-04-21, 00:52
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iwtwftgs
Det stämmer i stora delar, men samtidigt inte.

Efter att Gamal Abdel Nasser besökt Kamishli var han mäkta imponerad över bemötandet. Han sa att han aldrig fått ett sådant bemötande någonsin, inte i Kairo och inte i Damaskus. Han sa att i den staden som låg längst norrut blev han bemött bäst. Det du skriver angående hans besök stämmer.

Sedan vad Gamal Abdel Nasser sa och inte sa till sina ministrar m.m. vet man aldrig, men det var inte under hans period Rafidain bytte namn till Jihad, och det var inte under hans styre som assyriska skolor och föreningar stängdes ner.

Detta var under Nazim al-Kudsis tid. Vid denna period fanns en militäransvarig över norra Syrien som hette Jarmakani.

Under en assyrisk fest i Kamishli så hade många tjänstlediga militärer besökt en fest och betett sig som sarsariye mot tjejerna. Detta ledde till att assyrierna på plats, samt andra assyriska gabore som ringdes dit (många av dessa var boxare, styrkelyftare, tyngdlyftare m.m. i Rafidain, som var en av de allra största och mest framgångsrika i Syrien), slog ner dessa "inkränktare" å det grövsta (eftersom att dom tjänstlediga militärerna vägrat att lämna lokalerna när de blivit ombedda att göra det), och de slängdes sedan ut sönderslagna. Vissa säger att de var där på order av Jarmakani, men hursomhelst fick dom en "7jje" som man säger (vagt översatt "en anledning") efter denna incident - och då började man med att stänga ner assyriska skolor, föreningar, och allt vad det var.

Mycket av detta ska man dock ha fått tillbaka, speciellt under Bashar al-Assads styre om jag förstått det rätt.
Nej jag skrev inte att det hände under Nasers tid , jag skrev dem närmste åren
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Det var då planerna för arabisering av Hasakah provinsen sett dagsljuset , några år senare konfiskerade staten nästan allt assyrierna hade byggt.
Senast redigerad av soria 2014-04-21 kl. 01:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in