Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Avsättande av president är en mycket drastiskt åtgärd som noga regleras just därför. När det gäller Ukraina så skall bland annat högsta domstolen involveras. Så skedde inte och avsättande av presidenten är därför konstitutionsvidrigt. Beroende på tycke och smak kan det kallas revolution eller statskupp.
Jag bestrider inte att konstitutionen inte följdes, utan vänder mig mot att kalla det odemokratisk och sakna legitimitet. Jag menar att det är mer gråskaligt än så, utan klara kontraster av svart och vitt. På andra sidan har vi en president som är helt eller delvis ansvarig för våld och dödsfall.
Var går gränserna för vad som kan tillåtas efter omständigheter och händelser? Att gå utanför konstitutionen för att uppnå politiska mål är ju såklart en epitetsfråga som du säger. Statskupp eller revolution. Terrorist eller frihetskämpe. Att döpa sitt barn till Salvador är än idag ett politiskt ställningstagande i Chile.
Sen kan man nog anse att regeringens inte har representanter och förankring i östra Ukraina, samt att inte direkt resa dit efter tillsättandet, är ganska grova misstag.
Vad vi än vill kalla regeringen i Kiev, byts den ut ganska snart. Separatister har intresse av att visa upp regeringen som bestående av odemokratiska fascister, men även störa valet i maj.
Jag tycker att det är en rätt tråkig uppdelning av människor på två sidor, där det borde handla om hur hela Ukraina kan stödjas, där det också förefaller som att det finns en hel del människor som väljer sida efter sin inställning till EU.
Under det sista Irak-kriget minns jag hur folk mer eller mindre började försvara Hussein, därför att USA förde vad man ansåg vara ett illegitimt krig. Yanukovych var mer än bara en dålig president.