2014-04-21, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Blir det parlamentsval också?

Nej, de ska sitta till 2017.
2014-04-21, 09:00
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oratio
Nej, de ska sitta till 2017.

Har regeringen sagt att de ska avgå vid presidentvalet, eller utses den av presidenten?
2014-04-21, 09:18
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ja, det stämmer - enligt vad jag förstår - med vad du säger, och jag håller med om att man borde ha väntat på valet, likt man man nu mest kan vänta på valet i maj. Jag vänder mig mot att hamra ut det som en odemokratisk statskupp och en illegitim regering. Den vilar på - dock bristfälliga - demokratisk grunder och är tillfällig tills valet 25 maj.

Omständigheterna var ju ganska oerhörda, och landet hade en president som var ansvarig för våldet och dödandet på Maidan. Helt eller delvis gör liten skillnad. När går gränsen för att hålla sig till konstitutionens procedurer? Närmast tillhands i Sverige är väl händelserna i Ådalen -31 och Göteborgskravallerna. Vad hade hänt med Sveriges regering om vi hade haft samma händelser på Sergels torg med prickskyttar, döda kroppar, våld och kidnappningar är spekulation, men jag tror att det hade varit svårt att sitta kvar i väntan på ett val.

Mitt intryck är att det nyss träffade avtalet med Ryssland har gett Ryssland ett visst alibi från att vara delaktig i händelserna i östra Ukraina, men har även gett den ukriainska ledningen legitimitet genom att förhandla med dem, något de sa att de inte skulle.
Kuppregeringen vilar inte på någon demokratisk grund alls. Vi vet inte om presidenten var ansvarig för dödandet på Maidan. Det finns mycket som talar för att han inte var det. Man intog regeringsbyggnader och parlament med våld, brände och förstörde. Bröt överenskommelse med presidenten innan bläcket hann torka.
Det finns många underligheter i denna USA/EU/Nato sponsrade statskupp
2014-04-21, 09:20
Medlem
OldWolfs avatar
Ett litet inlägg i debatten kring Polens roll
Citat:
The Polish left-wing weekly Nie (No) published a startling witness account of the training given to the most violent of the EuroMaidan [1] activists.

According to this source, in September 2013, Polish Foreign Minister Rados³aw Sikorski invited 86 members of the Right Sector (Sector Pravy), allegedly in the context of a university exchange program. In reality, the guests were not students, and many were over 40. Contrary to their official schedule, they did not go to the Warsaw University of Technology, but headed instead for the police training center in Legionowo, an hour’s drive from the capital. There, they received four weeks of intensive training in crowd management, person recognition, combat tactics, command skills, behavior in crisis situations, protection against gases used by police, erecting barricades, and especially shooting, including the handling of sniper rifles.
http://www.a-w-i-p.com/index.php/2014/04/21/ukraine-poland-trained-putchists-two-1
2014-04-21, 09:34
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Ukraina hade en konstitution och den följdes inte vid avsättandet på en enda punkt. Vid den sista omröstningen saknades dessutom över 100 ledamöter. Detta kallas en statskupp och avsättandet var inkorrekt. Då bortser jag från eventuella hot mm.
Sedan kan man tycka detta vara bra ändå, men det är en annan sak. Kontentan av förfarandet var att konstitutionen sattes ur spel och bäddade för det som hände på Krim, som inte heller följde den konstitutionen.
Så en "statskupp" i en parlamentsvotering i Kiev i februari motiverar alltså att beväpnad pöbel och utländska soldater ockuperar myndighetsbyggnader i östra Ukraina i april? Och på något sätt skulle det vara fritt fram för Ryssland att helt enkelt stjäla en hel landsända, bara på grund av tveksamheter i omröstningen?
2014-04-21, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Avsättande av president är en mycket drastiskt åtgärd som noga regleras just därför. När det gäller Ukraina så skall bland annat högsta domstolen involveras. Så skedde inte och avsättande av presidenten är därför konstitutionsvidrigt. Beroende på tycke och smak kan det kallas revolution eller statskupp.

Jag bestrider inte att konstitutionen inte följdes, utan vänder mig mot att kalla det odemokratisk och sakna legitimitet. Jag menar att det är mer gråskaligt än så, utan klara kontraster av svart och vitt. På andra sidan har vi en president som är helt eller delvis ansvarig för våld och dödsfall.

Var går gränserna för vad som kan tillåtas efter omständigheter och händelser? Att gå utanför konstitutionen för att uppnå politiska mål är ju såklart en epitetsfråga som du säger. Statskupp eller revolution. Terrorist eller frihetskämpe. Att döpa sitt barn till Salvador är än idag ett politiskt ställningstagande i Chile.

Sen kan man nog anse att regeringens inte har representanter och förankring i östra Ukraina, samt att inte direkt resa dit efter tillsättandet, är ganska grova misstag.

Vad vi än vill kalla regeringen i Kiev, byts den ut ganska snart. Separatister har intresse av att visa upp regeringen som bestående av odemokratiska fascister, men även störa valet i maj.

Jag tycker att det är en rätt tråkig uppdelning av människor på två sidor, där det borde handla om hur hela Ukraina kan stödjas, där det också förefaller som att det finns en hel del människor som väljer sida efter sin inställning till EU.

Under det sista Irak-kriget minns jag hur folk mer eller mindre började försvara Hussein, därför att USA förde vad man ansåg vara ett illegitimt krig. Yanukovych var mer än bara en dålig president.
2014-04-21, 09:41
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Så en "statskupp" i en parlamentsvotering i Kiev i februari motiverar alltså att beväpnad pöbel och utländska soldater ockuperar myndighetsbyggnader i östra Ukraina i april? Och på något sätt skulle det vara fritt fram för Ryssland att helt enkelt stjäla en hel landsända, bara på grund av tveksamheter i omröstningen?
Har jag skrivit det?
2014-04-21, 09:46
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Jag bestrider inte att konstitutionen inte följdes, utan vänder mig mot att kalla det odemokratisk och sakna legitimitet. Jag menar att det är mer gråskaligt än så, utan klara kontraster av svart och vitt. På andra sidan har vi en president som är helt eller delvis ansvarig för våld och dödsfall.

Var går gränserna för vad som kan tillåtas efter omständigheter och händelser? Att gå utanför konstitutionen för att uppnå politiska mål är ju såklart en epitetsfråga som du säger. Statskupp eller revolution. Terrorist eller frihetskämpe. Att döpa sitt barn till Salvador är än idag ett politiskt ställningstagande i Chile.

Sen kan man nog anse att regeringens inte har representanter och förankring i östra Ukraina, samt att inte direkt resa dit efter tillsättandet, är ganska grova misstag.

Vad vi än vill kalla regeringen i Kiev, byts den ut ganska snart. Separatister har intresse av att visa upp regeringen som bestående av odemokratiska fascister, men även störa valet i maj.

Jag tycker att det är en rätt tråkig uppdelning av människor på två sidor, där det borde handla om hur hela Ukraina kan stödjas, där det också förefaller som att det finns en hel del människor som väljer sida efter sin inställning till EU.

Under det sista Irak-kriget minns jag hur folk mer eller mindre började försvara Hussein, därför att USA förde vad man ansåg vara ett illegitimt krig. Yanukovych var mer än bara en dålig president.
När byts den ut?
2014-04-21, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Har regeringen sagt att de ska avgå vid presidentvalet, eller utses den av presidenten?

Nu ställer du sokratiska frågor =) Det är bättre att du säger vad du vill ha sagt i stället.
2014-04-21, 09:50
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Nu ställer du sokratiska frågor =) Det är bättre att du säger vad du vill ha sagt i stället.
Det blir väl presidenten som utser någon att bilda regering
2014-04-21, 09:51
Medlem
Citat:
Ett litet inlägg i debatten kring Polens roll
http://www.a-w-i-p.com/index.php/2014/04/21/ukraine-poland-trained-putchists-two-1
Även us ambassad var aktiv.
The mission of TechCamp Kyiv 2.0 was to transform TechCamp into a sustainable movement of civil society and technology experts networking and working together to build a thriving dynamic third sector in Ukraine.
http://ukraine.usembassy.gov/mobile//events/techcamp-2013-kyiv.html
2014-04-21, 09:57
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ukraina hade en konstitution och den följdes inte vid avsättandet på en enda punkt. Vid den sista omröstningen saknades dessutom över 100 ledamöter. Detta kallas en statskupp och avsättandet var inkorrekt. Då bortser jag från eventuella hot mm.
Sedan kan man tycka detta vara bra ändå, men det är en annan sak. Kontentan av förfarandet var att konstitutionen sattes ur spel och bäddade för det som hände på Krim, som inte heller följde den konstitutionen.

Stämmer inte. En majoritet röstade ändå för att avsätta presidenten. Det gjorde man med 100 röster tillgodo. Så du har nog blandat ihop det. Det fattades 100 röster för presidenten, för att han skulle få sitta kvar. Men de var inte frånvarande, de röstade för att avsätta honom.

Sedan har parlamentet, och har haft hela tiden, möjligheten att skippa nyvalet och återinsätta den flyktade presidenten. Man kan även avskriva brottsmisstankar och ge amnesti. Men det folkvalda och beslutsmässiga parlamentet står alltså fast vid beslutet att avsätta honom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in