2013-11-28, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Om det sker borde det vara ett solklart exempel på egenmäktigt förfarande.

Är annan lagstiftning när det gäller staten. Men för en gångs skull vore EU till nytta. I EU-domstolen skulle det med största sannolikhet bli smisk på fingrarna för staten. Beslagta privat egendom på de grunderna? Nej.

Men det är väl klart att vi ska ställa upp. Allt åt alla, dygnet runt, året om om.
Alla nysvenskar ska ha villa, platttv, parabol, semester till landet de just flytt från. Klart vi betalar.
Att alla privata jobb försvinner, industrierna läggs ner en efter en, kärnkraften ska avskaffas är inget problem.
Mer allt åt alla. Inga problem. Finns ju bostäder, jobb och kapital i överflöd, sky is the limit.
Det har ju Reinfeldt sagt. Han vet säkert bäst, han är ju statsminister.

Citera
2013-11-28, 07:55
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Bert Karlsson borde ju kunna bygga upp en flyktinganläggning i Bromma eller Nacka eller hyra lägenheter på Östermalm .
Precis vad jag tycker. Han har ekonomi och driv nog att sänka prisbilden i hela kommuner, vilket också delvis sker.
Teoretiskt kan han inleda verksamheter via arrende för att sedan köpa upp när omkringliggande fastigheter sjunker i pris. Därefter inte förnya avtal med MIG och sälja av med hög vinst.
På lite längre sikt borde det fungera.
Citera
2013-12-24, 11:39
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Scenariot med tvångsinlösen av egendomar är först realiserbart om samhället kollapsar. Till att börja med finns det skattemässiga mellanvägar att gå t.ex. att man inför en absurd skatt på den 2:a bostaden. Samtidigt måste man lagstifta mot någon slags begränsning att överlåta fastigheter till släktingar annars kommer vi ha massor av 3 åriga bäbisar som fastighetsägare.
Citera
2014-04-20, 01:44
Medlem
Golonkas avatar
Nu börjar det hända saker.... Jag fick ett pm igår från en användare som inte vill riskera att outa sin bostadsort. Det jag klistrar in under spoliern är hämtat från en upplaga av tidningen Hallandsposten som inte finns tillgänglig för icke-betalande läsare.

Visst är det märkligt att inte detta fått större spridning.... Och visst vore det väl förjävligt om Kronofogden med handräckning av polis skulle komma och lyfta ut hederliga svenskar ur sina hem eller ägandes sommarstugor för att distribuera ut dem till dessa s.k flyktingar? Tanken är nu formulerad i ord och en formell skrivelse är upprättad. Ett frö har såtts! Det otänkbara är på väg att hända!

Jag förstör hellre kåken än låter kommunen expropriera den... Fyller den med boobie traps, bajsar i brunnen eller vad fan som helst! 250 miljarder/år kostar detta och så får du även finna dig i att man kastar ut dig från ditt eget hem!

Detta vansinne måste få ett slut snart....
Citera
2014-04-20, 02:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Nu börjar det hända saker.... Jag fick ett pm igår från en användare som inte vill riskera att outa sin bostadsort. Det jag klistrar in under spoliern är hämtat från en upplaga av tidningen Hallandsposten som inte finns tillgänglig för icke-betalande läsare.

Visst är det märkligt att inte detta fått större spridning.... Och visst vore det väl förjävligt om Kronofogden med handräckning av polis skulle komma och lyfta ut hederliga svenskar ur sina hem eller ägandes sommarstugor för att distribuera ut dem till dessa s.k flyktingar? Tanken är nu formulerad i ord och en formell skrivelse är upprättad. Ett frö har såtts! Det otänkbara är på väg att hända!

Jag förstör hellre kåken än låter kommunen expropriera den... Fyller den med boobie traps, bajsar i brunnen eller vad fan som helst! 250 miljarder/år kostar detta och så får du även finna dig i att man kastar ut dig från ditt eget hem!

Låter finemang. Undra om de börjar med Södermalm? Sen kan de köra Vasastan, Täby och Lidingö. Sen har de inga röster kvar.
Citera
2014-04-20, 02:49
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka

Det här kommer inte att ske. Egendomsskyddet är synnerligen svagt i Sverige - men det är mycket starkare i Europa-konventionen.

Enl. svensk lagstiftning kan det kanske anses som "angeläget för allmänhetens bästa" att tvångsinlösa fastigheter för att *andra människor* ska bo i dem, än den ursprunglige ägaren till fastigheten.

Men - Europa-domstolen kommer knappast att betrakta detta som jämförbart med att staten ska bygga järnväg, motorväg eller anläggning som skall användas av Försvarsmakten.

Citat:
Notable cases where the European Court of Human Rights has found the right to property having been violated include Sporrong and Lonnroth v. Sweden, heard in 1982, where Swedish law kept property under the threat of expropriation for an extended period of time.

http://en.wikipedia.org/wiki/Right_to_property

http://swarb.co.uk/sporrong-and-lonnroth-v-sweden-echr-23-sep-1982/

Även om formuleringar som "The search for the striking of a fair balance ‘between the demands of the general interest of the community and the requirements of the protection of the individual’s fundamental rights’ is inherent in the whole of the Convention" verkar öppna dörren för godtycke - vilket i Sverige innebär svenska politikers godtycke - så företräder de övriga domarna i the European Court of Human Rights helt andra rättsliga skolor. Den skandinaviska rättsrealismen är - i synnerhet i svensk tappning - lite udda jämfört med fransk och anglosaxisk lags utgångspunkter, om man säger så.

Däremot kommer kommunerna förmodligen aktivt att försöka köpa bostadsrätter och villor (för invandrares disposition) på marknaden... det har man ju redan gjort på en del platser. Det kan vi nog få se mer av, tyvärr. Men det är dyrt och agerandet är (av lätt insedda skäl) inte så uppskattat av svenska skattebetalare. Kan kommunen placera ett par somaliska tio-barns familjer och/eller romska klaner i ett par villor eller bostadsrätter, så sjunker ju värdet på omgivande villor och bostadsrätter.
Citera
2014-04-20, 03:14
Medlem
revodnebs avatar
Jag berättade det här för min gamle mor häromdagen. Hon svartnade i ögonen och sade: - "I så fall bränner jag ner skiten själv först". Svar på tal i alla fall.
Citera
2014-04-20, 09:43
Medlem
Knappast att något politiskt parti vågar på tvångsrekvirering just nu och i detta sammanhang men här är ett annat förslag som säkerligen kommer att falla i god jord. Jag ser framför mig att det kommer att byggas hejvilt nu och av villaägare som ser en möjlighet att mjölka migrationsverket på pengar.

"I dag (2014-03-20) har regeringen lagt förslag som gör det möjligt att bygga ett 25 kvadratmeter stort komplementbostadshus för permanentboende utan att behöva söka bygglov.
– Det innebär väsentliga lättnader för den enskilde att kunna uppföra ett till litet hus på tomten, bygga ut sitt hus eller inreda en till bostad, till exempel till ett tonårsbarn, säger Stefan Attefall som i dag även besökt den första prototypen av det så kallade Attefallhuset."

https://www.kristdemokraterna.se/Media/Nyhetsarkiv/Forslaget-som-gor-det-mojligt-att-bygga-Attefallhus/
Citera
2014-04-20, 09:44
Medlem
Varför hade inte centerpartiet med detta i sitt grymt bra och genom tänkta ide program?
Citera
2014-04-20, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muslimkille
sjukt jävla EGO och rasist tänk!!!
Haha tog argumenten slut?
Citera
2014-04-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muslimkille
jag hatar att se alla stugor där svenne-bananer är på sommaren och sitte roch grillar gris-kött i 2 månader om året, resten av året är stugan TOM , 10 månader!!!
När det samtidigt finns 40 miljoner muslimer som skulle ge allt för att bo där!

det är girigt med SOMMAR-stugor, en stuga ska gälla året runt och jag HOPPAS och BER att migrationsverket kan ge ut stugor till flyktingar.
Stora skogstroll är otroligt sällsynta,men här på FB dyker dessa upp med jämna mellanrum.

Det är girigt att personer som dig överhuvudtaget existerar.
Och dessutom försörjs av svenska arbetare.

Stoppa en välvald handgranat i gomspalten och mys..ö
Citera
2014-04-20, 15:45
Moderator
Tystnads avatar
Nej det kommer inte inträffa, vore politisk självmord för det parti som förde fram dylika tankar, ingen skulle rösta på dom sen!

Däremot tror jag det kan bli så att Staten genom invandrareverket om läget blir riktigt ansträngt, skickar ut brev till sommarestuge ägare där dom fråga om möjligheten till att långtidshyra stugan mot en riktig förmånligt avtal med riktigt hög hyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in