2014-04-19, 15:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Såklart dom får mindre att göra.
Sen att det kostar några miljoner, vad är det i jämförelsen till de ~20 miljarderna som vi kastar i sjön.

Sen har jag väldigt svårt att greppa hur korkad du är, i att tro det blir mer för poliserna att göra i en legalisering.
Från att ha potentiellt ~1,31MILJONER att jaga, till ett fåtal hemmaodlare att jaga.
Och inbilla sig detta skulle betyda att det kostar mer i en legalisering.
Ordet dum får en ny betydelse när man läser vad du skriver där.
Wow, du är på en helt annan nivå av sarkasm än jag, har nästan svårt att läsa vad du skriver. Vad spelar det för roll om polisen får mindre att göra? Du och merparten skulle ändå inte betala skatten eftersom att ni är ena arbetslösa snyltare som tycker det är häftigt med droger. Så, nu är vi på samma diskussions nivå.

Men eftersom att ni är som ni är så är själva diskussionen värdelös, vad man än säger och vilken fakta ni än får så tror ni att cannabis är en magisk medicin och skyddar den likt religion. Argumenterar för de medicinska delarna medans det är THC ni vill åt(se ordet hycklare) Om det skulle legaliseras och gå utför så skulle ni bara säga att det är pga att staten reglerat på fel sätt.
Senast redigerad av Lobstr 2014-04-19 kl. 15:36.
Citera
2014-04-19, 15:36
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Vad spelar det för roll om polisen får mindre att göra?
Enbart knappt fyra procent av alla inbrott klaras upp av svensk polis. De har gott om annat att göra, även om de inte längre jagar haschrökare.
Citera
2014-04-19, 15:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PotentOpponent
Precis som polisens arbete med att utröna vilken alkohol som i dagens Sverige är smuggel/svartsprit och vilken som är legal skattad sprit menar du?
Du tror inte att polisens arbete hade ökat rätt mycket om man i dagsläget gjorde all alkohol illegal?
Jo, jag tror också att värden skulle bli skojjjig om katter plötsligt skulle kunna prata

Varför frågar du om vad jag tror skulle hända om alkohol plötsligt blev olagligt? 100% irrelevant diskussion som inte har någon koppling till cannabis diskussionen
Citera
2014-04-19, 15:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Enbart knappt fyra procent av alla inbrott klaras upp av svensk polis. De har gott om annat att göra, även om de inte längre jagar haschrökare.
Och du tänker att om vi legaliserar knark så slipper polisen jaga knarkare och kan ägna sig åt inbrottstjuvar i stället?
Citera
2014-04-19, 15:44
Medlem
Citat:
Wow, du är på en helt annan nivå av sarkasm än jag, har nästan svårt att läsa vad du skriver. Vad spelar det för roll om polisen får mindre att göra? Du och merparten skulle ändå inte betala skatten eftersom att ni är ena arbetslösa snyltare som tycker det är häftigt med droger. Så, nu är vi på samma diskussions nivå.

Men eftersom att ni är som ni är så är själva diskussionen värdelös, vad man än säger och vilken fakta ni än får så tror ni att cannabis är en magisk medicin och skyddar den likt religion. Argumenterar för de medicinska delarna medans det är THC ni vill åt(se ordet hycklare) Om det skulle legaliseras och gå utför så skulle ni bara säga att det är pga att staten reglerat på fel sätt.

Jag har ett bra betalt arbeta tjänar ca 500.000 om året och va till för ett år sedan en daglig cannabis rökare, så att alla cannabisrökare skulle vara arbetslösa dagdrivare vet jag inte om jag kan hålla med om.

Och får polisen mindre att göra kanske dom kan, lösa fler inbrott, ta fast någon våldtäkts neger eller skjuta fler knivviftande galningar istället för att jaga fredliga flummare.

Och igen, kan inte prata för andra men jag rökte cannabis till kvällen mot ångest och sömnlöshet, ganska säker på att det är THC't / bängheten som hjälper iaf mot sömnproblemen, men har jag fel, så klarar iaf jag mig utan det.
Citera
2014-04-19, 16:12
Medlem
Willie.Nelsons avatar
Citat:
Och du tänker att om vi legaliserar knark så slipper polisen jaga knarkare och kan ägna sig åt inbrottstjuvar i stället?
Ja, inbrottstjuvar, mördare och våldtäktsmän skulle få det aningen jobbigare när polis kan koncentrera sig på att jaga riktiga brottslingar istället för att trakassera folk som inte bevärar andra med sitt narkotikabruk.
Innan du kommer med det motargument jag redan misstänker att du kommer att komma med så ska jag informera dig om att på de ställen där man infört t.ex heroinförskrivning till tunga missbrukare så har deras brottsfrekvens sjunkit drastiskt då dom inte behöver jaga pengar till sitt missbruk.

Anledningen till att dom behöver jaga pengar på kriminellt vis i dagsläget är pga de enormt höga priser som den illegala statusen på drogerna för med sig.
Så nej, det kommer inte att bli en enorm ökning av knarkare som kommer att begå brott för att finansiera sitt missbruk, som du tänkte säga.
Citera
2014-04-19, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willie.Nelson
Ja, inbrottstjuvar, mördare och våldtäktsmän skulle få det aningen jobbigare när polis kan koncentrera sig på att jaga riktiga brottslingar istället för att trakassera folk som inte bevärar andra med sitt narkotikabruk.
Innan du kommer med det motargument jag redan misstänker att du kommer att komma med så ska jag informera dig om att på de ställen där man infört t.ex heroinförskrivning till tunga missbrukare så har deras brottsfrekvens sjunkit drastiskt då dom inte behöver jaga pengar till sitt missbruk.

Anledningen till att dom behöver jaga pengar på kriminellt vis i dagsläget är pga de enormt höga priser som den illegala statusen på drogerna för med sig.
Så nej, det kommer inte att bli en enorm ökning av knarkare som kommer att begå brott för att finansiera sitt missbruk, som du tänkte säga.

Måste säga att även som pro cannabis är jag skeptisk till att ge narkomaner narkotika gratis, blir lite uppmuntra dåligt beteende över det hela, och alkohol är lagligt, men nogfan är det många alkisar som köper smuggelsprit / HB eller bränner eget.
Citera
2014-04-19, 16:23
Medlem
Willie.Nelsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Måste säga att även som pro cannabis är jag skeptisk till att ge narkomaner narkotika gratis, blir lite uppmuntra dåligt beteende över det hela, och alkohol är lagligt, men nogfan är det många alkisar som köper smuggelsprit / HB eller bränner eget.
Jag tänkte lite åt det hållet jag med i början när jag började engagera mig i legaliseringsfrågan, men ju mer jag läste och ju mer jag fick reda på om andra länders olika drogprojekt så har min åsikt glidit över till att alla droger bör å det allra minsta avkriminaliseras om inte legaliseras, ÄVEN heroin och andra tyngre droger som brukar bidra med det mesta av lidandet och misären i narkotikasvängen.

Om man kan få ner dödligheten, minska brottsligheten och avsevärt minska sjukdomsspridningen bland missbrukarna med dessa olika "skademinimeringsåtgärder" likt t.ex sprutbyten och heroinförskrivning så varför ska man inte göra det?
Senast redigerad av Willie.Nelson 2014-04-19 kl. 16:26.
Citera
2014-04-19, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willie.Nelson
Jag tänkte lite åt det hållet jag med i början när jag började engagera mig i legaliseringsfrågan, men ju mer jag läste och ju mer jag fick reda på om andra länders olika drogprojekt så har min åsikt glidit över till att alla droger bör å det allra minsta avkriminaliseras om inte legaliseras, ÄVEN heroin och andra tyngre droger som brukar bidra med det mesta av lidandet och misären i narkotikasvängen.

Om man kan få ner dödligheten, minska brottsligheten och avsevärt minska sjukdomsspridningen bland missbrukarna med dessa olika "skademinimeringsåtgärder" likt t.ex sprutbyten och heroinförskrivning så varför ska man inte göra det?

Jo jag kan se båda sidorna av det, sprutbyten är jag helt för, och även avkriminalisering av allt eget bruk, dock tycker jag illegal försäljning av droger (allt från cigarretter till heroin) ska straffas hårt.
Och gratis narkotika är jag kraftigt mot, se det såhär, jag röker cannabis och har ett jobb, köper mitt eget röka och jävlas inte med någon.
Kalle röker också cannabis, men han har spårat ur fullständigt och sitter bara hemma och spelar TVspel hela dagarna, varför i helvete ska han få något av staten? Han behöver på en spark i arslet om något.
Citera
2014-04-19, 16:43
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Sure, tillsammans med många andra brott som i dagsläget har låg lösningsgrad pga. skev prioritering av polisens resurser.
Citera
2014-04-19, 16:52
Medlem
Willie.Nelsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Jo jag kan se båda sidorna av det, sprutbyten är jag helt för, och även avkriminalisering av allt eget bruk, dock tycker jag illegal försäljning av droger (allt från cigarretter till heroin) ska straffas hårt.
Och gratis narkotika är jag kraftigt mot, se det såhär, jag röker cannabis och har ett jobb, köper mitt eget röka och jävlas inte med någon.
Kalle röker också cannabis, men han har spårat ur fullständigt och sitter bara hemma och spelar TVspel hela dagarna, varför i helvete ska han få något av staten? Han behöver på en spark i arslet om något.
Jag menar självklart inte att alla droger skall ges ut gratis till alla som vill ha dessa.
Man ska dock ha klart för sig att oavsett om det är illegalt eller ej så kommer det finnas människor som väljer att börja bruka t.ex herion. Att dessa människor ofta har ett svårt liv att se fram emot är egentligen ingen diskussion, och kan man göra något som får dessa människors liv att bli någorlunda mer normalt än att ständigt jaga droger och pengar så är mycket vunnet, både för samhället och de som hamnat i denna svåra situation.
Många av de tunga missbrukarna vill dessutom bryta sitt missbruk, och det är betydligt lättare för dessa att lyckas med det om man har tillgång t.ex till ett heroinförskrivningsställe där man även oftast har tillgång till sjukvårdspersonal som gärna pratar med dom och försöker få dom att ta tag i sitt missbruk och bryta det.

Jag har full förståelse för att människor rynkar lite på näsan när man börjar prata om gratis heroinförskrivning till tunga missbrukare då stigmat runt denna fråga är betydligt mycket större än vad vi som endast brukar cannabis får dras med tyvärr.
Jag påpekar dock än en gång alla de lyckade projekt runt om i världen där dessa projekt har rönt framgång och menar på att vi bör lära oss av deras pilotprojekt.
Citera
2014-04-19, 21:00
Medlem
klybans avatar
Citat:

Ojdå, blev han ledsen nu.
Så du försöker säga att ~1,31MILJONER inte betalar skatt.
Du tar och lyfter upp korkad till en helt ny nivå.

Sen om du säger felaktiga saker, så kommer vi rätta till dig.
Har inget med religion, magisk medicin eller nått annat.
Du har ju kommit med en del floskler här, så därför har vi rättat till dig ett flertal ggr.

En floskel är att polisen kommer få mer att göra om man legaliserar.
Du kan inte tänkt en tusendels sekund när du börja skriva på den.
Att man har ~1,31MILJONER för polisen att ha koll på.
Till ett mindre antal hemmaodlare.
Så ska polisen få mer att göra.
Trodde du att du skulle komma undan den floskeln verkligen?

Annars finner jag att det är rätt nödvändigt att läsa upp dig i ämnet.
Det går inte speciellt bra för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in