Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
Jo allt det där stämmer säkert.
Jag är dock mest intresserad av hur de som *inte* syns och hörs tänker, och om och hur de kommer rösta 25 maj. Dvs de som är mot Kiev-regeringen men för ett enat Ukraina och som rentav kan vara i majoritet i flera oblast. Och som förmodligen utgör Janukovitjs fd väljare.
Detta kan mycket väl vara en mycket stor grupp som helt kommit i kläm i konflikten, därför att all rapportering i media (och diskussion här i tråden) handlat om ytterligheterna på olika sidor om denna.
Ett antagande man kan göra är att de pro-ukrainska krafterna är de som syns och hörs minst. Vi har ju läst flera rapporter om att ukrainare i Donetsk är rädda för att gå ut och protestera för Ukraina. Bl.a. blev ju två ukrainare mördade i Donetsk av pro-ryska demonstranter för några veckor sen. Så det relativt stora antalet som var ute och protesterade för Ukraina igår får nog ses som de mest modiga, d.v.s. en "patriotisk ytterlighet".
Men jag förstår din frågeställning och det är en intressant sådan. Om diverse militanta separatistiska grupper får härja runt med vapen under valet, så kan vi inte räkna med något rättvist val som är möjligt att kontrollera. Då vågar jag satsa pengar på att Regionernas parti och dess kriminella kandidater får majoritet i dessa regioner. (Då de är delaktiga i dessa oroligheter.)
Men om folket själv får bestämma så blir det faktiskt intressant. Tyvärr så är propagandan stark i dessa regioner, så ett stort stöd för någon skurk som exploaterar dessa människor är inte otänkbart. De har ju en historia av att rösta på sina slavdrivare. Stockholms syndromet går inte att läka på några månader, tyvärr. Men jag skulle inte räkna med en majoritet dock (förutsatt att valet är rättvist).