2014-04-18, 19:23
  #3853
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diazeugma
NATO Commander Offers Evidence of Russian Troops in Ukraine
Professional gun handling, well-trained maneuvers, and military-spec arms are among the reasons NATO’s top commander says the uprisings in eastern Ukraine are clearly “being carried out at the direction of Russia.”
Du tycker att NATO general Breedlove uppfyller kriterierna av att vara en oberoende tillförlitlig analytiker?

Citat:
Ursprungligen postat av Diazeugma
It’s a textbook example, the officials said, of the military art of deception that Russia calls “maskirovka,” or masking their appearance to blend in with local forces. The Russians have historically been very good at it and are proud of their capabilities. Last year, Russian state-run television news aired a story about the elite teams that train for exactly this kind of cloaked missions abroad.

Om du påstår att ryssarna finns fast de inte syns, eftersom ryssar är så bra på att gömma sig, så kan du med samma argument påstå att ryssar finns på alla ställen där de inte syns, vilket är precis överallt utom där ryssar syns.
__________________
Senast redigerad av svettigafettsvinet 2014-04-18 kl. 19:26.
2014-04-18, 19:27
  #3854
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Finns flera källor.
Givetvis omöjligt att ge en konkret siffra, men uppskattningsvis uppemot en miljon vissa dagar, ja.
Kiev ca 500-800 000 + övriga städer.

http://www.ibtimes.com/ukraines-euromaidan-how-kiev-protests-reflect-ukraines-dance-between-east-west-1509144

http://www.rferl.org/contentlive/euromaidan-protests-kyiv-ukraine-liveblog/25193509.html
Är det din egen uppskattning? Från dina egna källor
Citat:
-- Several hundred thousand people protested in central Kyiv today in answer to the opposition's call for one million to head to the streets.

-- On Independence Square the opposition called for protesters to surround all government institutions and by evening some 100,000 people had heeded that call.
Andra källor? Vore det sant, skulle alla stora media som CNN, BBC etc sjunga om det

Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Om du påstår att ryssarna finns fast de inte syns, eftersom ryssar är så bra på att gömma sig, så kan du med samma argument påstå att ryssar finns på alla ställen där de inte syns, vilket är precis överallt utom där ryssar syns.
Oj!
2014-04-18, 19:29
  #3855
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Konfliktens kärna i ett nötskal som det ser ut nu, för jag tror att precis den här inställningen omfattar bra många fler oblast än dessa.
OM valet kan genomföras den 25 maj blir det mycket intressant, och avgörande för landets framtid, att se hur valdeltagandet ser ut i de kritiska oblasten och vem de röstat på.

Lite jämförelse:

Pro-rysk demonstation i Donetsk:
http://www.youtube.com/watch?v=Go3oyb-K8is

Pro-ukrainsk demonstation i Donetsk (igår):
http://ukrstream.tv/en/videos/proukrayins_kii_mitingh_u_doniets_ku_17_04_2014#.U 1FgE_l_tps


Den ukrainska är ju knappast mindre. Verkar vara större.

En annan intressant skillnad är om man tittar på klientelen i dessa protester. Märkbar skillnad på folket.
2014-04-18, 19:29
  #3856
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diazeugma
Lite riktiga nyheter:

NATO Commander Offers Evidence of Russian Troops in Ukraine
Professional gun handling, well-trained maneuvers, and military-spec arms are among the reasons NATO’s top commander says the uprisings in eastern Ukraine are clearly “being carried out at the direction of Russia.”
Länk.


Det var väl den artikeln som sågades bara någon sida (sidor) bakåt i tråden. Om det stämmer det som användaren Behindraban skriver så undrar man vad det är för amatörer som är commander i NATO
__________________
Senast redigerad av micks 2014-04-18 kl. 19:31.
2014-04-18, 19:31
  #3857
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Lite jämförelse:

Pro-rysk demonstation i Donetsk:
http://www.youtube.com/watch?v=Go3oyb-K8is

Pro-ukrainsk demonstation i Donetsk (igår):
http://ukrstream.tv/en/videos/proukrayins_kii_mitingh_u_doniets_ku_17_04_2014#.U 1FgE_l_tps


Den ukrainska är ju knappast mindre. Verkar vara större.

En annan intressant skillnad är om man tittar på klientelen i dessa protester. Märkbar skillnad på folket.

Hur menar du?
2014-04-18, 19:35
  #3858
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Du tycker att NATO general Breedlove uppfyller kriterierna av att vara en oberoende tillförlitlig analytiker?
Dravel. "Oberoende tillförlitlig analytiker" har inte med medierapportering att göra. En journalist länkar till en sammanställning av NATO High Commander Breedlove, och du gör bäst i att ta till dig informationen. Tillåt mig upprepa:
Citat:
It’s a textbook example, the officials said, of the military art of deception that Russia calls “maskirovka,” or masking their appearance to blend in with local forces. The Russians have historically been very good at it and are proud of their capabilities. Last year, Russian state-run television news aired a story about the elite teams that train for exactly this kind of cloaked missions abroad.
2014-04-18, 19:36
  #3859
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Lite jämförelse:

Pro-rysk demonstation i Donetsk:
http://www.youtube.com/watch?v=Go3oyb-K8is

Pro-ukrainsk demonstation i Donetsk (igår):
http://ukrstream.tv/en/videos/proukrayins_kii_mitingh_u_doniets_ku_17_04_2014#.U 1FgE_l_tps


Den ukrainska är ju knappast mindre. Verkar vara större.

En annan intressant skillnad är om man tittar på klientelen i dessa protester. Märkbar skillnad på folket.

Jo allt det där stämmer säkert.

Jag är dock mest intresserad av hur de som *inte* syns och hörs tänker, och om och hur de kommer rösta 25 maj. Dvs de som är mot Kiev-regeringen men för ett enat Ukraina och som rentav kan vara i majoritet i flera oblast. Och som förmodligen utgör Janukovitjs fd väljare.
Detta kan mycket väl vara en mycket stor grupp som helt kommit i kläm i konflikten, därför att all rapportering i media (och diskussion här i tråden) handlat om ytterligheterna på olika sidor om denna.
2014-04-18, 19:40
  #3860
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Är det din egen uppskattning? Från dina egna källor

Andra källor? Vore det sant, skulle alla stora media som CNN, BBC etc sjunga om det

Oj!

Du fick ju källor.

Det är bra att du tar saker ur sitt sammanhang också. Tror du läsarna här är så dumma?

Citat:
-- On Independence Square the opposition called for protesters to surround all government institutions and by evening some 100,000 people had heeded that call.

Varför markerar du 100 000? Kan du inte läsa hela meningen, eller ser du bara siffror?

Sen så står det ju i artikeln:
Citat:
Masses swarmed to join in Independence Square, swelling up to nearly 1 million on Dec. 8.

Nog tror jag inte det var en miljon, men 500-800 är rimliga estimat.
2014-04-18, 19:42
  #3861
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Alltså att få igång en resning mot Kiev syftande till en rysk intervention
Ryssland ville skapa oro för att få igång kiev lite, men inte syftande till att ryssland ska ta över mer land.

"Nu backar Ryssland" Nej, det är bara dags att vara mer konstruktiva. Huruvida trupper backar ifrån gränsen har jag ingen aning om men det är sekundärt.
2014-04-18, 19:43
  #3862
Medlem
HappySadHarrys avatar
Aktivisterna i öst intar ståndpunkten att kuppmakarna skall lämna byggnaderna dem ockuperar innan de gör detsamma. Så läget är detsamma som innan avtalet igår. Möjligtvis går aktivisterna mer mot att bli federalister än separatister och det kan vara precis det Ryssland vill.
2014-04-18, 19:43
  #3863
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diazeugma
En journalist länkar till en sammanställning av NATO High Commander Breedlove, och du gör bäst i att ta till dig informationen. Tillåt mig upprepa:

Vad för texter är NATO High Commander Breedlove publicerar så kan han inte anses vara en oberoende källa för folk som vill skaffa sig en objektiv bild av verkligheten.

"du gör bäst i att ta till dig informationen" haha varför? Vad fan har det med mig att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av micks
Det var väl den artikeln som sågades bara någon sida (sidor) bakåt i tråden. Om det stämmer det som användaren Behindraban skriver så undrar man vad det är för amatörer som är commander i NATO

Vad skriver användaren "Behindraban" ser inte att det finns någon sådan användare.
__________________
Senast redigerad av svettigafettsvinet 2014-04-18 kl. 19:48.
2014-04-18, 19:43
  #3864
Medlem
Savoys avatar
Jag tycker inte diskussionen om exakt max-antal på Maidan är så intressant, men jag räknar mig som rätt neutral i detta och vill minnas att siffran som nämndes när det var som flest i Kiev var "upp till 800 000". Om nu någon är intresserad, jag ser det som hårklyveri att diskutera en siffra ingen längre kan uppskatta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in