2014-04-18, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Anledningen till att "bara majdan" fått publicitet är att det var en riktig och massiv folklig demonstration som pågick i flera månader.

Det går knappast att jämföra det med det som sker i östra Ukraina, där beväpnade militanta grupper ockuperar statliga byggnader och blir påhejade av några hundra sovjetnostalgiker.

Som mest skulle det har varit högst 1 000 000 personer som vid samma tillfälle demonstrerade i Ukraina under revolten dvs ca 2,2% av medborgarna.
Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Euromaidan

I demokratier utses de styrande via allmänna val och inte av gatans parlament!
2014-04-18, 19:45
Medlem
Varsågod, herrar (?) verklighetsförnekare, här är länken till intervjun i YLE där underrättelsechefen Alafuzoff uttalade sig:

http://yle.fi/uutiset/eun_tiedustelujohtaja_venaja_ei_ole_asemoitunut_so tilaallisesti_ukrainaan/7190544

Och här är en Google-översättning:
Citat:
EU: s militära stabs underrättelsechef Georgy Alafuzoff inte räknar med att oroligheterna i östra Ukraina skulle delta i de ryska specialstyrkor på samma sätt som de tidigare händelserna i Krim. Alafuzoffin det är ett enda folk.

- I östra Ukraina är inte många ryska soldater eller människor. Men det är klart att vapaaehtosia, i ryska vänliga initiativ inom området säkerhet. De är engagerade medborgare, infödda rysktalande människor. Jag tror inte, dock att den ryska militären fortfarande skulle vara där just nu en stark position, säger Alafuzoff.

Alafuzoffin att de deltog i invasionen av främst lokalbefolkningen.

- För det mesta, jag tror att det finns människor som är i området permanent bor där och är bara missnöjd med kostnaderna, säger Alafuzoff.

Alafuzoff för sin åsikt, bland annat, att området inte har setts i en klar militär aktion.
I det här fallet är alltså den som tagit del av rapporteringen från RT mer välunderrättad än den som enbart förlitat sig på västmedia. Och det är inte enda fallet.
2014-04-18, 19:49
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Vad för texter är NATO High Commander Breedlove publicerar så kan han inte anses vara en oberoende källa för folk som vill skaffa sig en objektiv bild av verkligheten.
Lite som att tala med en vägg, men jag ska göra ett försök. Breedlove är NATO High Commander. ABC News är en politiskt oberoende, privatägd nyhetskälla.
2014-04-18, 19:50
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jo allt det där stämmer säkert.

Jag är dock mest intresserad av hur de som *inte* syns och hörs tänker, och om och hur de kommer rösta 25 maj. Dvs de som är mot Kiev-regeringen men för ett enat Ukraina och som rentav kan vara i majoritet i flera oblast. Och som förmodligen utgör Janukovitjs fd väljare.
Detta kan mycket väl vara en mycket stor grupp som helt kommit i kläm i konflikten, därför att all rapportering i media (och diskussion här i tråden) handlat om ytterligheterna på olika sidor om denna.

Ett antagande man kan göra är att de pro-ukrainska krafterna är de som syns och hörs minst. Vi har ju läst flera rapporter om att ukrainare i Donetsk är rädda för att gå ut och protestera för Ukraina. Bl.a. blev ju två ukrainare mördade i Donetsk av pro-ryska demonstranter för några veckor sen. Så det relativt stora antalet som var ute och protesterade för Ukraina igår får nog ses som de mest modiga, d.v.s. en "patriotisk ytterlighet".

Men jag förstår din frågeställning och det är en intressant sådan. Om diverse militanta separatistiska grupper får härja runt med vapen under valet, så kan vi inte räkna med något rättvist val som är möjligt att kontrollera. Då vågar jag satsa pengar på att Regionernas parti och dess kriminella kandidater får majoritet i dessa regioner. (Då de är delaktiga i dessa oroligheter.)

Men om folket själv får bestämma så blir det faktiskt intressant. Tyvärr så är propagandan stark i dessa regioner, så ett stort stöd för någon skurk som exploaterar dessa människor är inte otänkbart. De har ju en historia av att rösta på sina slavdrivare. Stockholms syndromet går inte att läka på några månader, tyvärr. Men jag skulle inte räkna med en majoritet dock (förutsatt att valet är rättvist).
2014-04-18, 19:53
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
I demokratier utses de styrande via allmänna val och inte av gatans parlament!

I demokratier så frihetsberövas inte fredliga medborgare utan laga grund, inte heller misshandlas, torteras eller mördas dem. I demokratier så tillsätter inte presidenter alla domare, ministrar, polischefer, regionala chefer. I demokratier så köper inte presidenter in kristallkronor för 30 miljoner euro till sina privata palats. I demokratier så stiftas inte lagar som begränsar yttrandefriheten, informationsfriheten, media, mötesfriheten, tillgång till internet m.m.
2014-04-18, 19:54
Medlem
Citat:
Vad för texter är NATO High Commander Breedlove publicerar så kan han inte anses vara en oberoende källa för folk som vill skaffa sig en objektiv bild av verkligheten.

"du gör bäst i att ta till dig informationen" haha varför? Vad fan har det med mig att göra.

Vad skriver användaren "Behindraban" ser inte att det finns någon sådan användare.

Stavade lite fel där men här har du inlägget

(FB) Situationen i Ukraina just nu.
2014-04-18, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Varsågod, herrar (?) verklighetsförnekare, här är länken till intervjun i YLE där underrättelsechefen Alafuzoff uttalade sig:
http://yle.fi/uutiset/eun_tiedustelujohtaja_venaja_ei_ole_asemoitunut_so tilaallisesti_ukrainaan/7190544
I det här fallet är alltså den som tagit del av rapporteringen från RT mer välunderrättad än den som enbart förlitat sig på västmedia. Och det är inte enda fallet.
Senaste nyhetssändning från Slovjansk:
En gömma upptäcktes i Stadsparken med bla 2kg trotil och Högra Sektorns symbolik.
https://m.youtube.com/watch?v=R-0w8I_FOfs
https://m.youtube.com/watch?v=zes182ugPww
Senast redigerad av Irriga 2014-04-18 kl. 20:19.
2014-04-18, 19:56
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diazeugma
Lite som att tala med en vägg, men jag ska göra ett försök. Breedlove är NATO High Commander. ABC News är en politiskt oberoende, privatägd nyhetskälla.

Aj aj du måste skoja övriga forumanvändare.

Första April var för länge sen.
2014-04-18, 19:59
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Enligt din erfarenhet blöder ett sår på aorta lika mycket som på halspulsådern? Hallå! Dessutom kan ju snittet på halsen vara enbart en punktering av ådran. Efter ett tag avtar blödningen naturligtvis.

? Nu fattar jag inte vad du svamlar om, men en "punktering" av en artär avtar inte av sig själv. Det störtblöder om man inte lägger ett tryckförband och sedan åtgärdar kirurgiskt (syr ihop etc)

Videon är fejk, eller har media rapporterat om hans "död". Ge dig inte in i en medicinsk diskussion med mig.
2014-04-18, 19:59
Medlem
postkrans avatar
Intervju med en dåre från högra sektorn
http://zergulio.livejournal.com/1246919.html
2014-04-18, 20:02
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
Aj aj du måste skoja övriga forumanvändare.
Den knackiga svenskan skiner igenom, russkij.

Jag gör ett nytt försök. En reporter/journalist/korrespondent rapporterar om en omständighet (oroligheter i östra Ukraina) och vänder sig till en källa (NATO High Commander Breedlove) för att understryka vad det rör sig om: maskirovka. Detta rapporteras av ABC News, en privatägd och politiskt oberoende nyhetsstation som ingår i koncernen Walt Disney Co.

Som kommunist har du naturligtvis svårt att förstå andra strukturer än statlig överhöghet, likt Putins i Ryssland, och det är möjligtvis därför världen ter sig så obegriplig.
2014-04-18, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
I demokratier så frihetsberövas inte fredliga medborgare utan laga grund, inte heller misshandlas, torteras eller mördas dem. I demokratier så tillsätter inte presidenter alla domare, ministrar, polischefer, regionala chefer. I demokratier så köper inte presidenter in kristallkronor för 30 miljoner euro till sina privata palats. I demokratier så stiftas inte lagar som begränsar yttrandefriheten, informationsfriheten, media, mötesfriheten, tillgång till internet m.m.

Om prsidenten har den formella makten attt besluta vad räknar du upp så kan han göra det. Presidenten kan köpa vad fan han vill om han följer lagen! Presidenten kan avsättas via riksrätt eller sparkas via allmänna val, annars statskupp!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in